selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 02, 2010 21:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har idag Espek drivna av en Sneaky som oxå är källa. Det fungerar bra men tanken har hela tiden varit att efterhand uppgradera. Nästa steg som jag tänkt är förstärkare och där jag behöver tips.
Jag har några idéer men är öppen för förslag. Alllt för att gallra i letandet och provlyssnandet. Nästa steg efter detta är en ny källa, och jag håller mig till DS spåret.

Tre varianter jag funderar på

Majik-I (den nya)-

Majik 2100 och ett försteg tex Kikkin2-

6100- aktivt men dyrare och en ny källa är än längre bort

(LK känns inte aktuellt nu.)

Tacksam för tips och råd

/Maynard

PostPosted: Tue Feb 02, 2010 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

beror ju lite på vart ditt slutmål är

6100 kommer att kunna hänga med länge det kan även en majik i också göra eftersom du har möjlighet att använda steget i aktiv drift senare, därimot om du siktar på bättre försteg så kommer majik i att bli överflödig vilket gör 6100 lite mera framtidssäker och har du möjlighet att gå aktivt med espek och 6100 kommer du inte att ångra dig

Det är alltid svårt att ge råd utan en budget, men försök att köpa det du vill ha, istället för att byta upp dig hela tiden för det blir betydligt dyrare i längden (en som vet)

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Feb 03, 2010 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det räcker med en ingång så är Kikkin svår att slå för priset. M2100 kan man få hyffsat billigt på ebay..

PostPosted: Wed Feb 03, 2010 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har Majik-I med Dynamik till mina Espek och är väldigt nöjd särskilt när jag uppgraderade källan från Unidisk SC till Unidisk 2.1. Det känns som Majik-I hänger med länge både som försteg och slutsteg och du har ju en bra källa i Sneakyn. Jag håller med Pekka om att försöka minimera antalet byten. Är målet ändå aktivt i slutändan så kanske ett 6100 är ett bra nästa steg, det blir säkert en sommarkampanj med aktiva kort på köpet i år också. Kikkin 2 och 6100 blir billigare än Majik-I och 4100. Enligt de flesta så låter det mycket bättre också, själv har jag inte provat det.

Själv kommer jag inte (enligt plan åtminstone) att gå aktivt med mina Espek det var ett val jag gjorde när jag köpte Majik-I

Aktivt i all ära men Jag och många är tex övertygade om att Akurate DS och Majik-I är bättre än Majik-DS (Exotik/Kikkin/...) och 6100 aktivt. Sen om man "nöjer" sig med en Majik DS pga av budget för att kunna köra aktivt för man vill ha det extra trycket och live-känslan som aktivt ger då är ju det också ok.

PostPosted: Wed Feb 03, 2010 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fundera på vad de blir ekonomisk att sælja Sneaky och køpa MajikDsI, jæmført med de andra alternativen.

Den verkar grymt prisværd dær har du bættre kælla, nytt førsteg och slutsteg på en gång, i en længre framtid kan du aktivera med 6100 slutsteg om jag inte misstar mig. Ær målet ænnu bættre kælla i slutændan blir det førståss bara en omvæg men att gå från sneakyDS till AkurateDS + førsteg+ slutsteg ær mer pengar æn många vill lægga på sin anlæggning. Æven om jag sjælv tycker AkurateDS ær toppen!

PostPosted: Wed Feb 03, 2010 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AkurateDS - Kikkin2 - 2250/M2100/M6100 aktivt verkar ju vara ett vettigt slutmål? Att sälja Sneaky för att köpa Majik DS är iaf inget jag skulle göra - som Sportis säger: när du ska uppgradera, gör det ordentligt!

Kikkin2 ilgger i prestanda nära (lite bättre tycker jag) Akutare Kontrol utan dynamik och är oslagbart prisvärd om du bara kör med en källa.

På slutstegsfronten finns det ju en hel del olika alternativ, jag har inte gjort många jämförelser, men i någon slags "mellanklass" så verkar ju beggade 2100/2250 eller 6100 aktivt vara de vettiga alternativen. Akta dig för klout, som är våldsamt dyr i förhålalnde till prestanda. Aktivt med LK140 kanske också kan vara något så när vettigt, men jag vet att Stefan här på forumet bytte ut Aktiva 140 till passivt med 2250 på just Espek...

PostPosted: Wed Feb 03, 2010 14:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag siktar på ADS som källa och proriterar källa framför aktivt.

Tack för tipsen

PostPosted: Wed Feb 03, 2010 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då röstar jag på Majik-I med Dynamik du får ett rejält lyft direkt både på försteg och slutsteg.

PostPosted: Wed Feb 03, 2010 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har själv just köpt en beg Majik I med Dynamik och den är riktigt bra. Dynamik gör helt klart mycket för den burken. Är ju också kul med aktiva högtalare. Men bäst är att besöka en butik för att lyssna vad som faller en bäst i smaken.

PostPosted: Wed Feb 03, 2010 19:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Diver wrote:
Har själv just köpt en beg Majik I med Dynamik....
Jo, jag vet:) Du hann före

Jag tror oxå på Majik-I. Kan separata delar vara bättre? 2100 och Kikkin exempelvis.

/Maynard

PostPosted: Wed Feb 03, 2010 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dynamik trixar ju till mina gamla jämförelser lite men ett Linn försteg med Dynamik och 2100/D blir bättre än Majik-I/D men priset blir ju därefter också.

Är Kikkin 2 lika bra som Akurate Kontrol så är ju även Kikkin och 2100/D mycket bättre än Majik-I/D

PostPosted: Wed Feb 03, 2010 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Förra våren så skulle jag nedgradera från Exotik +DA & M2100 och testade då en Majik I och just på vinyl var skillnaden mycket stor spelglädjen försvann med Majik I. Även på DS var det sämre men inte lika stor skillnad. Så då beslutade jag för att inte göra något byte. Har under hösten både köpt och sålt en massa prylar så nu har jag Majik I/D och det känns som att den lyft sig mycket på vinyldelen. Men eftersom tiden mellan olika lyssningstillfällen varit ganska lång är det svårt att komma med något bra svar. Har själv inte lyssnat på Kikkin men eftersom den endast har en ingång är det inget allternativ för mig. Sedan tycker jag att intro prylarna från Linn ger riktigt bra ljud de dyrare är inte värt pengarna.

PostPosted: Thu Feb 04, 2010 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjena

Kikkin + 2250 blir ett mycket prisvärt alternativ. 2250 passar jättebra till Espek (jag vet!). Efter det så uppgraderar du källan!

Lycka till!

PostPosted: Fri Feb 05, 2010 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
....

På slutstegsfronten finns det ju en hel del olika alternativ, jag har inte gjort många jämförelser, men i någon slags "mellanklass" så verkar ju beggade 2100/2250 eller 6100 aktivt vara de vettiga alternativen. Akta dig för klout, som är våldsamt dyr i förhålalnde till prestanda. Aktivt med LK140 kanske också kan vara något så när vettigt, men jag vet att Stefan här på forumet bytte ut Aktiva 140 till passivt med 2250 på just Espek...

Ja, för många lådor. Bytte element samtidigt så 5140 blev Espek s a s. Bättre blev det ju förstås. Sedermera bytte jag till 6100 och aktivt. Nu har det ju hänt en del på högtalarfronten iom att Majik 140 är en bättre högtalare så själv skulle jag idag leta upp ett 2200, sedan behöver du inte tänka mer på slutsteget. Är rätt övertygat om att passivt 140 med 2200 är klart bättre än aktiva Espek med 6100.

PostPosted: Fri Feb 05, 2010 16:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Är rätt övertygat om att passivt 140 med 2200 är klart bättre än aktiva Espek med 6100.
Det här får mig att fundera...
Jag har passiva Ninka idag, inget Linnför- eller slutsteg. Så dörrarna är ju öppna för mig, åt flera olika håll playbackmässigt.
Du tycker alltså att man borde byta högtalare istället för att gå aktivt med Ninka? Är 2K Array så mycket bättre? (Jo, jag borde ju lyssna efter själv... men jag har inte vågat än :oops: :wink: )

Edit: som ett förtydligande, jag såg att stefan syftade på Espek... men jag antog att resonemanget skulle vara detsamma med Ninka. Kanske har jag fel där?

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00