selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 09:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: hmm linn tester?
PostPosted: Fri Sep 24, 2004 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
jag tror aldrig jag sett linn vara med på ett "high-end" test i nån tidning, varför har jag inte gjort det? alltså detta är inte provokativt, om nån sett lr vet vars man kan läsa så vore det intressant!

nån som har några teorier?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 24, 2004 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Håkan, kolla LINN hemsida (linn.co.uk)
gå in på reviews
Kolla på CD12/LP12, klimax serien o alla andra nyare produkter.
Brukar få m bra betyg


btw - slutade läsa HIFI tidningar för många år sedan då jag insåg att de flesta skriver BRA om tidningens egna annonsörers utrustning... :evil:
Gäller andra branscher med... men iom att HIFI är SÅÅÅ individuellt (o beroende av kringutrustning/rum) är det "riskfritt" att glida lite på skalan av objektivitet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 24, 2004 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
sportbilsentusiasten wrote:
Håkan, kolla LINN hemsida (linn.co.uk)
gå in på reviews
Kolla på CD12/LP12, klimax serien o alla andra nyare produkter.
Brukar få m bra betyg


btw - slutade läsa HIFI tidningar för många år sedan då jag insåg att de flesta skriver BRA om tidningens egna annonsörers utrustning... :evil:
Gäller andra branscher med... men iom att HIFI är SÅÅÅ individuellt (o beroende av kringutrustning/rum) är det "riskfritt" att glida lite på skalan av objektivitet.
jo alltså vore bara intressant å se vad som skrivs om dom...i hifi å musik skulle väl proson få bättre betyg tom bara för dom är så partiska :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 24, 2004 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Nagra av linns produkter har testats av stereophile. Du kan soka pa deras hemsida. Pa linns sida hittar man nog alla tester dar man har gillat linn, men a andra sidan kan det ju vara val sa intressant att lasa de kritiska ocksa.


Top
   
 Post subject: Re: hmm linn tester?
PostPosted: Sat Sep 25, 2004 13:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 794
Location: Förenade Arabemiraten
Haakan wrote:
jag tror aldrig jag sett linn vara med på ett "high-end" test i nån tidning, varför har jag inte gjort det? alltså detta är inte provokativt, om nån sett lr vet vars man kan läsa så vore det intressant!

nån som har några teorier?
Nog har många grejer testats! kanske inte i svenska tidningar dock.
Den bästa test jag sett av någon produkt är den Australienska kinesbruden som testat Unidisk 2.1. Mycket utförligt.

Sök efter den på Google.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 25, 2004 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Håller med, det är mycket sällan man ser tester av Linn-prylar i svensk HiFi-press. Men det kanske i hög grad beror på att vi inte har en enda stor importör av Linns grejor, (såvitt jag vet importerar väl alla Linn-handlare i Sverige direkt från Linn?) och det finns alltså ingen som driver på pressen ordentligt...

Eller så är Linns produkter helt enkelt för sunkiga för att platsa i finrummet... - hahaha!

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 25, 2004 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Bill50x wrote:
Håller med, det är mycket sällan man ser tester av Linn-prylar i svensk HiFi-press. Men det kanske i hög grad beror på att vi inte har en enda stor importör av Linns grejor, (såvitt jag vet importerar väl alla Linn-handlare i Sverige direkt från Linn?) och det finns alltså ingen som driver på pressen ordentligt...

Eller så är Linns produkter helt enkelt för sunkiga för att platsa i finrummet... - hahaha!

/ B
känns lite som om linn handlarna medvetet håller sig utanför faktiskt...dom har sin kundkrets osv, det är ju liksom inget dussinmärke...

sen är det ju också så att svenska hifipressen inte bedömmer enligt öron utan enligt chefens direktiv...lr så hör jag väldigt dåligt när jag lyssnar på vissa saker som dom gett toppbetyg


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 25, 2004 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Haakan wrote:
känns lite som om linn handlarna medvetet håller sig utanför faktiskt...dom har sin kundkrets osv, det är ju liksom inget dussinmärke...
Pratar man "dyr-fi" så är Linn ett dussinmärke jämfört med det mesta på marknaden. Linn är ganska stora i antalet sålda enheter med tanke på priset om jag förstått saken rätt. Hur många exklusiva dyra märken finns det på varuhuset Harrods i London? Linn och TAG McLaren i stort sett.

En någorlunda duktig säljare kan få en kund att betala mer för en Linn CD-spelare än vad denne från början hade tänkt att betala för en hel anläggning... Därför att grejorna låter så bra helt enkelt och därför att fokus läggs på musik istället för teknisk gallimatias.

Däremot är marknadsföringen av Linn-produkter ganska blek i Sverige. Den verkar mest bestå i direktreklam till redan frälsta. Så kallad Corporate Advertising existerar knappt. Här borde alla sveriges Linn-handlare slå sig samman och knyta upp Linn med bindande stöd.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 25, 2004 17:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Nummer 8 av Bild och Ljud hemma testar Unidisk 1.1.

Citat " Sällan har vi testat en så komplett och genomtänkt produkt. Linns multispelare är en fenomenal film och musikmaskin som vi inte har sett maken till."

Deras enda invändning är att den kanske i mångas öron är för neutral, men det är ju något som sägs i alla artiklar om linn-produkter och för övrigt nogot som våra kära Skottar satt en ära i att eftersträva.

Så visst förekommer Linn i media, men kanske inte så ofta som man skulle vilja.

En sak som kanske skulle få dem att bli vanligare om instegsmodellerna låg på andra sidan 10.000kr strecket.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 25, 2004 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
spheniscus wrote:
Nummer 8 av Bild och Ljud hemma testar Unidisk 1.1.

Citat " Sällan har vi testat en så komplett och genomtänkt produkt. Linns multispelare är en fenomenal film och musikmaskin som vi inte har sett maken till."

Deras enda invändning är att den kanske i mångas öron är för neutral, men det är ju något som sägs i alla artiklar om linn-produkter och för övrigt nogot som våra kära Skottar satt en ära i att eftersträva.

Så visst förekommer Linn i media, men kanske inte så ofta som man skulle vilja.

En sak som kanske skulle få dem att bli vanligare om instegsmodellerna låg på andra sidan 10.000kr strecket.
vore kul om det testades fler billiga modeller också...just nu känns unidisk rätt långt bort om jag säger så


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 25, 2004 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
CD12:an och Classik 2kanal och Classik Movie har testats i Highfidelity där mestadelen är danska recensenter och en svensk tror jag.

CD12:an tror jag testades samma år den släpptes och man ansåg att det var en av de bästa cd-spelarna i världen!

Classik och Tukan fick mycket bra kritik.

I Hifi & Musik fick testades 5125:an i hop med även dyrare slutsteg men fick väldigt bra omdöme.
Chefredaktören har ju som bekant en LP-12a och är nog inte helt emot Linn soundet.

Norska Fidelity testade nyligen Unik och CD-12 och även minsta Akurate 212 (stativaren).

Ljud & Bild har också testat Akurate 242 i år! Mycket bra omdöme.

Så nog testas dessa i Nordiska tidskrifter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 25, 2004 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag fnyser åt tester. Jag prenumererade på High fidelity förut men slutade då jag märkte att dom bara rankade produkterna i prisordning. Var dom lika dyra så var det en "smaksak". Den enda anledningen att linn har börjat få riktigt bra resencioner på sista tiden är att dom har börjat göra riktigt dyra produkter. Allvarligt talat så är jag helt övertygad om att om Unidisk 1.1 kostade 10' så skulle den sägas vara ett fynd, men inte riktigt på nivå med Arcams spelare för 17'. :evil:

/Henrik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited