selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 20:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Dec 17, 2009 03:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är verkligen Naim Fraim fullmatad med elektronik och en LP12 på toppen en bra lösning? Jag är intresserad av Fraim då jag gillar Naim soundet men när jag läste lite på Naimforumet om LP12 på Fraim så var det ganska många som avrådde från det och hellre använde en separat hylla av annat märke till LP12. Har ni erfarenheter av LP12 på Fraim?

PostPosted: Sat Jan 30, 2010 17:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har just monterat min Quadraspire Sunoko Vent vägghylla och efter en kort lyssningssession kan jag bara säga: "I'm blown away". Jag hade visserligen väntat att det skulle bli bättre en min standard Q4, men att skillnaden skulle vara så stor hade jag inte kunnat drömma om! Foundation first rules! Mer senare om så önskas...

Björn

PostPosted: Mon Feb 01, 2010 04:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Mer senare om så önskas...
Ja tack! Jag noterar att QS har slutat med akrylhyllan (som väl hette) Reference. Var det för att Venthyllan är bättre och billigare eller vad? Har någon bytt från akryl tll den nya? Hade du helt standard innan?

Hur är det nya hyllplanet, samma som innan med hål/slitsar eller är det även ett annat material? (Kan jag fräsa ur mina standardhyllplan och få samma prestanda?) Jag är lite nyfiken på hur ett akrylhyllplan med samma hål skulle låta. Jag har många gånger tänkt på om jag skulle exprimentera med olika material i hyllpanet, men det har bara varit tankar utan handling än så länge. :oops:

Vad kostar ett nytt Vent hyllplan? Jag har två hyllor så jag hoppas det är billigt... Priset på akrylhyllplanet var ju löjligt.

PostPosted: Mon Feb 01, 2010 10:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Priset på akrylhyllplanet var ju löjligt.
Löjligt dyrt eller löjligt billigt? Jag tycker priserna på Quadraspire verkar variera hela tiden.. Jag borde kolla efter innan jag påstår det, men jag vill minnas att jag gav 1700 kr för akrylhyllplanet.. och det är ju i sammanhanget iallafall inte löjligt dyrt. Eller?

PostPosted: Mon Feb 01, 2010 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Måste bara fråga... upplever ni skillnaderna på rack/hyllor etc även med DS eller är det gamla hederliga skivspelare som "lyfter" ?

/Leif

PostPosted: Mon Feb 01, 2010 23:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Leif, var bor du? Ta en tripp till Göteborg eller Uppsala och provlyssna t.ex. hyllan Mimer själv....

Jag hävdar att en Ak DS på en sådan, lätt spöar en Klimax DS på en vanlig möbel.....

Men ska det bli riktigt gulligt så skall naturligtvis inte bara källan utan även förstärkarna ha ett bra underlag, "Foundation first".

Men som sagt, tro inte på mig utan lyssna själv och bered dig på att bli chockad :shock:

Mvh MRTweak

PostPosted: Tue Feb 02, 2010 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
...
Jag hävdar att en Ak DS på en sådan, lätt spöar en Klimax DS på en vanlig möbel.....
"hävdar"? Har du gjort den jämförelsen eller tror du det? Om du jämfört så är det ju ett konstaterande och inget du i så fall behöver hävda utan kan säga rent ut att det är så - eller inte!?

PostPosted: Tue Feb 02, 2010 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Tendaberry wrote:
Mer senare om så önskas...
Ja tack! Jag noterar att QS har slutat med akrylhyllan (som väl hette) Reference. Var det för att Venthyllan är bättre och billigare eller vad? Har någon bytt från akryl tll den nya? Hade du helt standard innan?

Hur är det nya hyllplanet, samma som innan med hål/slitsar eller är det även ett annat material? (Kan jag fräsa ur mina standardhyllplan och få samma prestanda?) Jag är lite nyfiken på hur ett akrylhyllplan med samma hål skulle låta. Jag har många gånger tänkt på om jag skulle exprimentera med olika material i hyllpanet, men det har bara varit tankar utan handling än så länge. :oops:

Vad kostar ett nytt Vent hyllplan? Jag har två hyllor så jag hoppas det är billigt... Priset på akrylhyllplanet var ju löjligt.
Ett hyllplan (590x470 mm) kostar SEK 2.375,- inkl. 32 mm fötter i valfri höjd. Akryl kostar 1.900,- men det är en variant utan den ovala utskärningen. Sunoko Vent har oregelbundna slitsar och är tjockare än de vanliga. De levereras med speciella konkava 32 mm fötter/distanser och har mässingshylsor i hålen där man skruvar fast hyllplanet.
Alla register blir väldigt mycket tydligare, det rensade verkligen upp i basen hos mig, jag har svajigt trägolv. Nu kan jag äntligen tuna in högtalarna på riktigt! Spelglädjen ökar även markant, på Fairport Conventions första (US-press) kände jag knappt igen en del låtar, som jag tidigare tyckte var litet sega.

Björn

PostPosted: Tue Feb 02, 2010 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Hävda" betyder väl ändå att man påstår någonting?

PostPosted: Tue Feb 02, 2010 20:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej, hardcorelinnie, jag ber om ursäkt för mitt synnerligen "ospecificerade" påstående.

Jag antar att du gillar ett mått av stringens och att då "hävda" något i en jämförelse med några kända och en totalt obekant "storhet" (dvs uttrycket: "vanlig möbel", vad det nu är???) kan ju inte betecknas som något direkt exakt uttalande.

Men tar man en liten titt på vad för slags möbler, ”medelsvensson” och för all del såna förhärdade Hifi dårar som vi sellerister utgör, ställer sina stereoanläggningar uppå, så är det ju inte direkt ovanligt med käcka skåp och bänkar gjorda av spånplatta och köpta för en billig peng ifrån IKEA.

Det var ungefär det jag menade med uttrycket ”vanlig möbel”.

Har jag då provat KDS på en ”vanlig möbel” mot en AK DS på en MIMER vid ett och samma tillfälle? Svar Nej.

Men jag har dock vid ett och samma tillfälle provat en KDS stående på enklare HIFI möbel mot en AK DS stående på en MIMER och redan där, så tycker jag att vågskålen väger över till MIMER+AK DS fördel.

Att jag är en övertygad trosbekännare till ”Foundation first”, borde väl inte någon ha missat vid det här laget. Det fanns en tråd som handlade ungefär om hur ”bra eller dyr” en stereo behöver vara, för att en MIMER-hylla eller bättre skall vara motiverad, som nästa ”logiska” uppgraderingssteg.

Jag anser att den borde vara som nr 2 på inköpslistan, direkt efter att du köpt en LINN CLASSIK. :shock:

Thats just crazy old me! Pröva själv var ni tycker “gränsen” går. :wink:

Mvh MRTweak

PostPosted: Tue Feb 02, 2010 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man slutar aldrig förvånas, märkte häromdagen att jag vänt en av signalkablarna till min Majik DS fel (pilarna på Linn-loggan skall peka i riktning mot högtalarna, förstår inte hur jag missat detta). Innan har jag känt att jag liksom stört mig på någonting, utan att riktigt kunna sätta fingret på vad (har inbillat mig att ena högtalaren inte stod stadigt, var lika bra som den andra, hade ett trasigt element etc), nu låter det mycket mer harmoniskt.

Trevlig kväll på er!

/Leif

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Ett hyllplan (590x470 mm) kostar SEK 2.375,- inkl. 32 mm fötter i valfri höjd. Akryl kostar 1.900,- men det är en variant utan den ovala utskärningen. Sunoko Vent har oregelbundna slitsar och är tjockare än de vanliga. De levereras med speciella konkava 32 mm fötter/distanser och har mässingshylsor i hålen där man skruvar fast hyllplanet.
Tack för priser och utförlig info. Jag hade för mig att akrylhyllplanet skulle kosta runt tre tusen+. Men det kanske var för hela vägghyllan? Jag undrar hur mycket det ovala hålet gör egentligen. På samma sätt som hålen i vent hyllplanet borde det öka flexibiliteten i längsled. Men på din beskrivning så låter det som att QS har jobbat en del med infästningen av hyllan också. Det är ju en väldigt kritisk punkt. (Har det visat sig på Harmonihyllan.) jag undrar vad som gör mest, hyllplanets utformning, material eller upphängning.

Mest prisvärt verkar ju vara det nya vent hyllplanet med tanke på prestanda och den nya infästningen. Men fortfarande är jag nyfiken på vad som kan göras med lite DIY! :)

PostPosted: Sat Feb 06, 2010 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så här ser hyllan ut underifrån. Jag är fortfarande extremt nöjd! :-)

Attachments:
06022010013.jpg
06022010013.jpg [ 125.41 KiB | Viewed 3113 times ]

PostPosted: Wed Feb 10, 2010 09:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tendaberry wrote:
Har just monterat min Quadraspire Sunoko Vent vägghylla och efter en kort lyssningssession kan jag bara säga: "I'm blown away". Jag hade visserligen väntat att det skulle bli bättre en min standard Q4, men att skillnaden skulle vara så stor hade jag inte kunnat drömma om! Foundation first rules! Mer senare om så önskas...

Björn
Passar Sunoko vent x-1 hyllplanet på Q4 vägghyllan???
Jag har fått beskedet från Quadraspire att detta hyllplan inte passar vägghyllan!
Eller finns det en ny vägghylla anpassad för det nya SVT hyllplanet?

mvh

PostPosted: Wed Feb 10, 2010 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Avståndet mellan mitten på hålen är 51,2 resp. 40 cm. Min handlare beställde den komplett, så jag vet inte om det är någon specialvariant på själva hyllan. Med hyllplanet levereras ju de speciella SVT-fötterna (du kan se dem på bilden i min post innan).

Björn

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00