selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 12, 2010 18:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

i sånna falla skulle jag rekomendera espek. En helt grym burk som blir ännu grymmare när du aktiverar.
Denna burk kan du få för strax under 10kkr, Även om den är stor så är den relativt lättdriven. så du kan enkelt köra med det inbygda steget i sneakyn. Men givetvis låter den bättre med bättre slutsteg. Bäst av allt så låter den nog aktivt :)
Ninka är inte så dum heller. Du kan köra aktivt med bara en 5125. Men lika bra som espek tycker jag inte ninka är.
Men som sagt allt de som är före högtalarna är viktigare än just högtalaren. Lycka till

PostPosted: Tue Jan 12, 2010 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vælj helst nåt med 2K array på.!

Jag rekommenderar K110. Den verkar ofta vara underværderad på beggmarknaden. Du får otrolig mycket før pengarna. Den har stor potential, och kan eventuellt kompleteras senare med en sizmik eller komponent sub, om du vill ha mer bas.

Sjælv børjade jag med K104 men det ær vældigt tunt ljud før mig, inget tryck alls, men de går att få till mycket bra. Jag har kvar mina som bakhøgtalare. Som næmnt innan K104 med Ksuben till kan sækert bli riktigt bra och kul också, men då har du nog till K110 pengamæssigt.

Vill du ha en høgtalare utan K seriens design så M109.

Væljer du mellan Espek och Ninka hade jag valt Espek, det kan bero på de førutsættningar som varit då jag lyssnat på dem, men upplever Espek mer kul, och bra tryck.

PostPosted: Tue Jan 12, 2010 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
i sånna falla skulle jag rekomendera espek. Även om den är stor så är den relativt lättdriven.
Varför tror många att stora högtalare är mer trögdrivna? Ofta är det precis tvärtom! Stora element ger ofta större ljudtryck vid samma inmatad effekt. Däremot kan delningsfiltrets konstruktion och en massa andra variabler göra högtalare mer eller mindre tung- & svårdrivna.

Alltså, en högtalares storlek har ingenting med att göra huruvida den passar till en viss förstärkare. Man kan lika gärna prata om att svarta högtalare inte passar så bra till Sneaky, men lönn är helt ok....

/ B

PostPosted: Wed Jan 13, 2010 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag ville bara tydligöra att den är lättdriven.Eftersom många tror som du säger att större burk är en tyngre last för slutsteget. Ursäkta om jag var otydlig.

PostPosted: Wed Jan 13, 2010 12:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag får ju erkänna att jag gjorde den tanke vurpan.

Tycker själv om espek (har ju ett par). Tycker dom är snäppet bättre än ninkorna, men då har jag iofs aldrig hört dem med samma kringutrustning inom en rimlig tidsrymd. Däremot mår de definitivt bra av lite mer kraft bakom. Det bir nog inga problem om du tänkt uppgradera förstärkeriet ganska snart. Men med bara sneakyn kommer det nog att låta ganska klent (Har iofs aldrig hört det).

Med risk för att måla fan på väggen i det här forumet så kan man ju nämna det som står i manualen... Rek. min. 60W i 4 ohm... Sneakyn ger 20w?

För övrigt tycker jag att espek är snyggare än ninka.

PostPosted: Wed Jan 13, 2010 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle nog fösöka köra espek aktivt så fort som möjligt. De enda som håller kanon klass i sneaykn är källan. För pengarna är volymkontroll och slutsteg helt ok, men aktiva espek är som en helt annan sak ;) Behöer ju inte bli så dyrt. Med 3lk85 eller 3lk100 så kan man ju aktivera dom för under 10kkr. + en begad kikkin för ca 4000kr så klart.
Tror inte man behöver bry sig min 60w i 40 ohm. Huvudsaken är att det är kvalite på slutsteget. Med det inbygda steget i sneaky kommer man iaf igång med att lira musik och det är de som huvudsaken :)

PostPosted: Wed Jan 13, 2010 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag föreslår också Espek klart mycket bättre än Ninka i mina öron. Jag driver mina Espek med Majik-ID och det rockar på riktigt bra. En Sneaky och Espek blir min rek lägg sen till en Majik-I och du får ett rejält lyft

PostPosted: Wed Jan 13, 2010 15:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Många tips som pekar mot Espek eventuellt Ninka. Skall prova den kombon så snart jag kan. Tanken är att så snabbt det går (hur långt är ett snöre) uppgradera med förstärkare. Det får bli en ny tråd och mest troligt blir den längre.

Utseende har en mindre roll, men är inte helt oviktig. K1XX finns inte i tankarna just nu iaf. Men tack för tipset.

Tack

Maynard

PostPosted: Wed Jan 13, 2010 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Espek är snyggare (smaksak iofs) och det lilla jag jämfört med Ninka så låter dom bättre också. Kan du sträcka dig till ett par sådana, slå till. Sneakyn driver, som sagt var, vilken högtalare som helst och på moderata nivåer kommer det låta i alla fall anständigt. Men med en "riktig" förstärkare kommer du få en helt annan stadga och tryck i ljudet.

Ett alternativ kan givetvis vara att köpa någon begagnad skräphögtalare för några hundralappar på typ blocket och lägga pengarna på en bra förstärkare direkt. Och så köper du till exempel M140 när du får råd. Men jag tror det kommer låta mycket sämre under mellanperioden.

/ B

PostPosted: Wed Jan 13, 2010 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan oxå tillägga som gammal i "gäjmet" att när Ninka och Espek fanns till försäljning så kostade Ninka ca 16000kr och Espek ca 37000kr om jag inte minns fel.
Espek var Linns näst bästa högtalare efter Keltik, så de skall vara ett rejält steg upp mot Ninka, jag har dock aldrig lyssnat på dem.
Det är lustigt hur prisskillnaderna mellan olika gamla produkter minskat.
Jag tror dock att Espek är svårare och känsligare för en bra installation.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Thu Jan 14, 2010 08:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

VIll du ha en ännu billigare men fortfarande bra högtalare så har Tukan börjat dyka upp då och då. Priset brukar ligga mellan 2500 och 3500. De är ju dessutom klart snyggast av alla alternativ.

PostPosted: Thu Jan 14, 2010 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

snyggast kanske men k104 låter bättre ;)

PostPosted: Thu Jan 14, 2010 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
... Tukan ... De är ju dessutom klart snyggast av alla alternativ.
Hrm, får nog anmäla en avvikande åsikt här... 8)
Det är ju bara ytterligare en trist liten låda som ska stå på stativ. K104 är snyggare enligt mig.
Men nu är det ju Maynards smak som gäller :-)

/ B

PostPosted: Thu Jan 14, 2010 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är väl lite av en smaksak. Trä känns på något sätt mer genuint och levande än aluminum

Attachments:
tukan.jpg
tukan.jpg [ 8.76 KiB | Viewed 590 times ]
komponent104.jpg
komponent104.jpg [ 3.71 KiB | Viewed 591 times ]

PostPosted: Thu Jan 14, 2010 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Det är väl lite av en smaksak. Trä känns på något sätt mer genuint och levande än aluminum
Inte om man bygger flygplan.

/Erik

Sorry OT :D

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00