selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jan 11, 2010 18:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vilka av Espek och Ninka passar bäst till en Sneaky?

Tanken är att bygga vidare på systemet med förstärkare och ny Ds osv osv. (som det lätt blir vad jag läst mig till på detta forum:))

Från start är det alltså bara Sneaky och högtalare (Sneakyn har jag redan har inkl. NAS och ipod). Jag är inne på Espek eller Ninka. (kanske är helt fel)

Någon som provat de alternativen eller någon som har en åsikt ändå?

Mvh Maynard

PostPosted: Mon Jan 11, 2010 19:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om du bara ska köra med sneakyn så känns spontant ninka och espek lite "tunga" (Rätta mig gärna om jag har fel). Men om du vill ha golvare och tänkt bygga vidare snabbt så kanske det går. Hur känner du för stativare annars?

Edit: Gjorde en snabb manual koll och vad jag förstår det så ligger sneakyn en bra bit under rekommenderat minimum för både espek och ninka.

PostPosted: Mon Jan 11, 2010 20:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

@AntonH
Det är det jag misstänker oxå, men jag har inte provat. Därför kollar jag av här först.

Stativare, kanske. Satsar helst på golvare men kan bli tvungen att ändra mig. M109 kanske.

Maynard

PostPosted: Mon Jan 11, 2010 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

maynard wrote:
Stativare, kanske. Satsar helst på golvare men kan bli tvungen att ändra mig. M109 kanske.
Att byta högtalare kostar pengar, slantar man kunde ha använt till en bättre front-end. Så ska du inte leva alltför länge med grundsystemet skulle jag rekommendera att köpa de högtalare du tänker ha framöver. Det kommer alltid att låta, och vid lägre volymer hyggligt bra. Nu är ju inte verkningsgraden det enda som bestämmer om en högtalare är en lätt last eller inte för slutsteget, men Ninka har 2 dB högre utnivå vid 1 watt/1 m avstånd än vad Majik 109 har. Men Majik 109 kan ju vara en snällare last så kanske det ändå låter bättre med denna än med Ninka? Ninka är ju dessutom en äldre högtalare och lite utveckling har väl skett under tiden.

För egen del skulle jag nog ändå gå på "rätt" högtalare direkt, en bättre högtalare gör dock en bättre förstärkare mer rättvisa, det blir roligare och mer motiverat att byta upp sig. Gå in i en Linn-butik och jämför lite!

/ B

PostPosted: Mon Jan 11, 2010 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Bill, sa Bull...

/M

PostPosted: Mon Jan 11, 2010 21:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Håller också med:) Såklart bäst att prova, och jag vill ha högtalare som kan hänga med ett tag.

Frågar efter förhandstips inför provlyssning. Utbudet är "stort" och varianterna många.

Tack för tipsen

Maynard

PostPosted: Mon Jan 11, 2010 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

M140, den är riktigt bra och prisvärd.
Du kommer att kunna behålla den länge.
Jag tror att den är ganska lättdriven oxå??
Det är vad jag skulle satsat på.
Det kommer att svida i plånboken dock :wink:

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Mon Jan 11, 2010 22:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

För min högst personliga del så lät Ninka (med stenfötter) lika bra som Espek för det jag gillar att lyssna på, men att Ninka lär du få ett par tusen billigare. Så har du tur kanske du kan lyssna på dem båda och se om det är värt det lilla extra för Espek. Men jag tror du är helt rätt inne på att någon av dessa två är mycket prisvärda pjäser då jag antar att du vill betala max. 6-9 tusen för högtalare, jag gillar då mina Ninkor...ganska billigt att aktivera dem senare också.

PostPosted: Mon Jan 11, 2010 22:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

M140 låter riktigt bra. Men de ligger prisklassen över vad jag vill lägga nu.

En provlyssning i närtid är ett måste iaf.

Tack för alla tips. Vad jag kan läsa ut är att de råder delade meningar om vad Sneakyn kan klara av.

Maynard

PostPosted: Mon Jan 11, 2010 23:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag lägger en röst på M140 också, i mitt tycke krossar M140 både Ninka och Espek. Har hört M140 drivna av endast Sneaky, och det lät helt ok, så jag tror nog att du kan leva med den kombon under en övergångsperiod tills du skaffat bättre förstärkeri. Försök hitta ett fint begagnat par =)

Mvh Mattias

PostPosted: Tue Jan 12, 2010 08:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

köp en billigare högtalare och lägg hellre pengar på tex en kikkin till sneakyn. Då får du sjukt mycket väljud för pengarna.Tex K104 eller k110 dessa burkar kan man få till riktigt bra pris begat. K104 är en mycket spelglad högtalare som du kan få för ca 3000kr. K110 runt 5000kr begagnat.

PostPosted: Tue Jan 12, 2010 09:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har hört att en del fått K104 funka riktigt bra med K120, vissa har föredragit detta framför M140. Här kan du ta det i två steg.

Själv nöjd med mina M140 med de kostar en slant extra, dock kan man fynda på ebay om man har tur.. :wink:

PostPosted: Tue Jan 12, 2010 16:03 
Site Admin
Site Admin

Med risk för att repetera tidigare inlägg så är den fysiska storleken på högtalarna inte alls något som hänger ihop med hur lätt eller svår den är att driva. Tror Jajo skrivit någonstans att han ansåg att Ninka låter bättre än Katan med Lk85 men Katan bättre på 2250. Och då har han förmodligen provat ungefär 200 kombinationer fler än en normalintresserad Linnägare.

Ninka (ligger nästan konstant i pris sålänge skicket är gott = lite back om du vill byta till bättre senare) och sedan en Kikkin II lär blir grymt bra prestanda för pengarna. Har du sedan i framtiden för mycket pengar på sparkontot kan en bättre DS och ett separat slutsteg köpas.

PostPosted: Tue Jan 12, 2010 17:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ni glömmer att om han köper en kikkin för att ansända som försteg så måste han ju ha ett slutsteg efter.
Sneakyns slutsteg kan väl endast ta signal av det inbyggda försteget?

PostPosted: Tue Jan 12, 2010 18:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:
Med risk för att repetera tidigare inlägg så är den fysiska storleken på högtalarna inte alls något som hänger ihop med hur lätt eller svår den är att driva. Tror Jajo skrivit någonstans att han ansåg att Ninka låter bättre än Katan med Lk85 men Katan bättre på 2250. Och då har han förmodligen provat ungefär 200 kombinationer fler än en normalintresserad Linnägare.

Ninka (ligger nästan konstant i pris sålänge skicket är gott = lite back om du vill byta till bättre senare) och sedan en Kikkin II lär blir grymt bra prestanda för pengarna. Har du sedan i framtiden för mycket pengar på sparkontot kan en bättre DS och ett separat slutsteg köpas.
Pär wrote:
köp en billigare högtalare och lägg hellre pengar på tex en kikkin till sneakyn. Då får du sjukt mycket väljud för pengarna.Tex K104 eller k110 dessa burkar kan man få till riktigt bra pris begat. K104 är en mycket spelglad högtalare som du kan få för ca 3000kr. K110 runt 5000kr begagnat.
Sammanfattat dessa inlägg är lite av min ursprungslinje. Ninka eller Espek ligger i en bra prisklass och är bra högtalare till de pengarna. Bra instegshögtalare helt enkelt. Lagom insats i början för att tidigare kunna uppgradera källa och förstärkare. M140 t.ex följer inte riktigt den linjen (pris).
Skall prova och se om den kombon fungerar. Annars får det bli något annat.
(Tyvärr styr jag inte själv över sparkontot :) )

Återigen Tack för alla tips

Maynard

Post new topic  Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00