selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 17, 2025 09:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 125 26 27 28 29109 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Thu Dec 10, 2009 23:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Skön mix: Noice-Keilidh-moppecylinder och grönt oidentifierat djur.. Gillar din humor Haraldur! :lol:

PostPosted: Fri Dec 11, 2009 23:34 
Site Admin
Site Admin

Imogen Heap - Ellipse
Image

Ett tips som jag fick på nåt forum nånstans. Det finns så många tips att man omöjligen kan kolla allihop, så det blir ofta slumpen som får avgöra, och vilka artister som "låter" intressanta baserat på namnet....skrämmande hur mycket man kan tänkas missa! Imogen Heap var som sagt ett sånt tips som jag lite slumpmässigt bestämde mig för att kolla upp, och det är ju riktigt kul! Väldigt talangfull sångerska som gör lätt elektronisk singer-songwriter-musik med väldigt många väldigt coola vokala arrangemang. Lyssna t.ex. på denna: Earth - http://open.spotify.com/track/5Pu8aGz4MWf7gTVndzpxIe

PostPosted: Sat Dec 12, 2009 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hehe,vardagsrummet ser ut som rena rävmagen,ingen större vits att rigga seriöst,akustiken är bevisat värdelös för välljud,kunde lika gärna stått Cervin Vega DC1515 därinne,skulle troligtvis spela mer tunedemmässigt korrekt:)

Rekvisitan till bilden kommer i huvudsak från min huvudlangare Lippoman.
Keilidhsen som bara skulle rånas på fötterna men som med allting annat jag har blir kvar för att blir fäst vid dem. Underbara burkar! Moppecylindern är värd att skriva några off topic rader om bara den. Det är en Polini/Gilardoni cylinder med ett äkta displacement på nära 80cc vilken bultas rakt på en sjuttiotals Gilera touring. Lämnar oportat ca13 ärliga pållar vid 9800rpm. Finfint till åkmoppen för veteranåkturer då den med brett fint register ledigt tar moppen upp i styvt 100 blås. Som ni kanske fattat är moppe huvudhobby nummer 1. Under cyllen på bilden ligger en exakt likadan NOS i kartong fast den passar bolt on på Zundapp. Det är den legendariska 6000 Serien från Gilardoni. Man tillverkade en gjutplugg och modiferade den för olika populära maskiners bultcirkel slaglängd osv. Det är i vart fall det elakaste man kan köpa bolt on och tillverkas ej längre. Cyllen fanns till Sachs,Gilera,Zundapp,Casal,Minarelli. Tillhörde ett kit med riktig squischtopp,fösta biten till headerpipen,beskrivning till expansionskammaren samt ett insugningsrör som man kunde kapa beroende på val av förgasare,antingen "lilla" alternativet på 19mm eller 24mm om man ville ta ut allt.

I övrigt är det lilla Linns Groda som lyssnar på Noice via Lippomans fd Kaber och LP12,naturligtvis genom tidstypiska LK1 och LK2 .

I sovrummet är det ännu mer igengrott,tvåtusen vinyler samsas med sängen och två samlarmopeder,tidigare nämnda gilera Touring och en Suzuki K50 i bättre än nyskick samt en trave linnkartonger som når ändå upp till taket.

Givetvis bara tillfälligt vilket är ett rätt luddigt begrepp..

När vi flyttar så ska keilidh få bo i garaget och Kaber i vardagsrummet,om missbruket accelererar så kanske barnen måste få ha ett system var också.

För att gå tillbaks on topic så jobbar undertecknad natt hela helgen och lillan har varit sjuk hela veckan varför jag varit hemmavid och drivits smått till vansinne av bolibompa från morgon till kväll,mycket lite nålslitage i veckan således.

Blev att lyssna på Noiceskivan samt Bob Dylan "Desire" för att torrt konstatera att ljudet definitivt inte är med mig längre..

Lördagen den 19 December är dock spikad för "Öronvax revival" hos min svåger Andreas dvs herrafton. Tandpetarbespetsade osstärningar och oliver som på mitten av nittiotalet och göra oss roliga på Takt & Tons bekostnad precis som förr,inmundiga något drickbart och njuta av välljudet. Här finns ett ombonat rum och ett par aktiva Linnburkar..

PostPosted: Sat Dec 12, 2009 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Image

Visste att jag hade lite bilder från förr i något album,plockade fram dem i eftermiddags när det var lugnt och tyst hemma emedan familjen var på språng.

Hittade även två så kallade scanners,dock inte de förbannade drivrutinerna utan letade först förgäves i min gömmor för att sedan irra i blindo på nätet.

Det finns som bekant inget dåligt som inte har någonting gott med sig. I kartongen där drivarna borde ha legat fann jag i stället en knippe 45 varvare från sommartorpet. Jazzplattan som jag tidigare nämnt med de tre mörka gossarna,det visade sig vara Frankie Brown Trio med "Blue at twilight" Det var den plattan som fick riktiga Linnegenskaper med lite "pitch" på Garrardspelaren.

Med vissa betänkligheter lade jag på plattan och växlade över Lingon till grönt. Åjo,nog bär den här plattan spår av ungdomssynder och inte minst flip over nålens grova mejslingar i spåret. Vad jag förundrades över var hur pass mycket välljud det var kvar i plattan och trots hur jag för min inre syn såg nålen brytas ner till smulor så förmådde jag mig inte annat än köra hela plattan till slutet.

Därefter spelade jag den ursprungliga Sven Ingvars singeln som jag sedan länge trodde var bortkastad,den hade tagit mer stryk än United Artists plattan så jag nöjde mig med en halv minut eller så innan George Harrison fick äntra tallriken. Därefter lirades den orangea Steppenwolf singeln från 1968 som jag ärvt från min storebror. "Born to be wild"

Snöade plötsligt bort i tanken och mindes hans Thorens TD165 som jag var svårt imponerad av som sjuåring och även orden att det var med livet som insats jag rörde stereon. Det var någonting magiskt med de stora Luxorburkarna och de grova skumfronterna,den i borstad aluminium utförda fronten på JVC JAS-33 förstärkaren och vippbrytarna intill den jättestora volymratten med gradering som påminde lite om de gamla amatörradioriggarna från Yaesu eller Ten Tec.

I helgen blir det jag som handlar snorbillig Audio technica at95 pickup och bultar på min Pioneer PL12D från Ebay,det är hur skojsigt som helst att lira speciellt äldre plattor,monoplattorna har dessutom något magiskt över sig.
Kanske synd att göra slut på Adikten innan den ens fått smaka knasterfritt material. Såg förresten på Ebay ett par Adikt för 250Eur,är det et vettigt pris eller vad tror den kunniga samlade massan?

Edit:

Bilden..
Jennifer i dag 16 år, en och en halv meter framför Isobariken,ger ett bra perspektiv på hur opopulära de är ur hustruns perspektiv. De går förvisso att ha rätt nära bakväggen men det hjälper liksom inte riktigt ändå. Jag vidhåller att det är roligare än Keltik men skillnaden ligger snarare i att ett par Keltik kan man få ta in i vardagsrummet om man varit snäll,dessa ska man ha en väldigt förstående fru för att ens få ha i förrådet..

Last edited by haraldur on Mon Dec 14, 2009 12:19, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Dec 14, 2009 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick liv i skannern till slut

"juni 1995" står det i albumet

http://img686.imageshack.us/img686/5024/flicka.jpg
Chrille,inte särskilt gammal men tidigt utsatt för välljudet..

Nu fattas bara antika bilder på Keilidh´s och Helixarna också. Snavade över bilder på de majestätiska JBL burkarna men det är ju ett Linnforum..

Just nu lyssnas det på "Fria Proteatern sjunger vysotskij" från 1988.

"Den glödande bastun" startar i vart fall min mentala video,målar upp bilden av att äta stendamm och dricka sin egen gråt som texten beskriver. Arbetsläger i Sibirien är ingen lek...

Last edited by haraldur on Mon Dec 21, 2009 12:22, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Dec 14, 2009 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Innan du drar igång skanningen kan du beskära bilderna så du blir av med det vita. Du har säkert någon inställning någonstans där du kan välja mellan att skanna hela ytan eller vald del.

/ B

PostPosted: Mon Dec 14, 2009 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

oki,frågan är bara HUR?
Tack i alla fall.

PostPosted: Mon Dec 14, 2009 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
oki,frågan är bara HUR?
Tack i alla fall.
Just som jag skrev, du har säkert någon inställning i ditt skannerprogram. Om du berättar för mig vilken modell av skanner du har, så kan jag ta reda hur du gör och berätta för dig hur du gör. OK? Är inte ute efter att kritisera, bara att hjälpa till. Nästa gång behöver jag din hjälp och då räknar jag med att du ställer upp :-)

/ B

PostPosted: Mon Dec 14, 2009 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Canon U656..

Canon ScanGear toolbox heter verktyget

PostPosted: Tue Dec 15, 2009 03:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Canon U656..

Canon ScanGear toolbox heter verktyget
När du har uppe fönstret med skannerprogrammet så väljer du först "Preview" och då får du en snabbscanning av hela sidan (ytan som skannern klarar). För du sedan muspekaren över bilden bildas ett kors. Klicka i ena hörnet på bilden, håll nere vänster musknapp och dra korset till motstående hörn på bilden. Släpp musknappen och du har en ram runt bilden. Trycker du nu på knappen "Scan" så skannas bara den delen du har markerat.

/ B

PostPosted: Tue Dec 15, 2009 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Märkligt det ser inte ut så i programmet till skannern.
Kan man köra med något "generic" verktyg eller måste man använda det som hör till maskinen?

Nu på förmiddagen tog jag fram lite "garderobsplattor" som inte varit framme på sisådär 12år..

Image

Image
Image

Här kan vi snacka om drag under galoscherna...
Bara klisterlappen borde vara K märkt,Svala och Söderlund Kungl. Hovmusikhandel.STOCKHOLM
Finns de kvar månntro?

PostPosted: Tue Dec 15, 2009 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den här plattan var ett kärt återseende,minns helt plötsligt en mysig helg under Pite Dragway,det var cruising runt stan i sedvanlig ordning efter en hel dag på Långnäs Flygfält. Vi hade lyckats få RymdRobban som han kallades till att vara chaffis, han hade en tidstypisk Volvo 142 med plyschinredning,264 bakljusen och porrinredning i bilen. En Clarionbandare,grafisk equalizer och ett Diplomat slutsteg. Välljudet kom från ett par 6x9 JBL T545.

Musiken för kvällen var ett kasettband med just denna platta samt ett Kenneth & The Knutters kasettband.

Gungande i en midnattsboogie........

Fyy faan vad braa!!

Image

PostPosted: Tue Dec 15, 2009 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skar av dem lite åt dig

Image

Image

PostPosted: Tue Dec 15, 2009 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Bara klisterlappen borde vara K märkt,Svala och Söderlund Kungl. Hovmusikhandel.STOCKHOLM
Finns de kvar månntro?
Nix, saligen insomnade sedan ett antal år tillbaks.

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 13:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Nix, saligen insomnade sedan ett antal år tillbaks.
:!: Kom nu inte och säg att NK's skivavdelning är borta också...

Kul inlägg, Haraldur.

JohanR

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 125 26 27 28 29109 Next

All times are UTC+02:00