Christian wrote:
... De arbetade endast i 24/192 men enligt artikeln så kommer detta format inte att ges ut i digital form. Men vinylerna är pressade från detta.
Bill, har du köpt monoboxen? Vore kul om du i så fall kunde berätta mer. Man skulle ju kunna önska sig den i julklapp 
Vinylerna? Såvitt jag vet är inte årets utgåva pressad i vinyl. Det skulle i så fall vara en tung anledning att lätta på plånboken... Drömmen vore antingen a) vinyler i 45 varv eller b) tillgängliga i 24/96 (eller 24/192) flac.
Nej, jag har inte köpt monoboxen. Men en vänlig kamrat har gett mig flac-filer från den. Likaså från stereo-boxen så jag har alltsammans på hårddisk.
Helt klart är att monoalbumen låter bäst. Dels är de varken komprimerade eller limiterade, dels är mixningarna oftast bättre. När Beatles tidigaste skivor spelades in hade man bara tvåspårsbandspelare. Då lade man typ trummor på ena spåret och sång på det andra. Sedan mixade man ihop de två spåren och fick ett ledigt. På detta lade man in gitarrerna. Och det blev som det blev, sång och trummor till vänster, gitarrerna till höger. Monomixarna led inte alls av denna extrema kanalseparation utan det lät (låter) mycket mer naturligt.
/ B