selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 15:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Tue Oct 06, 2009 14:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

OK, det var nog jag som var vimsig - det kan hända ibland.

Men det är trevligt att du meddelar dina fynd, även om resultatet inte var lika trevligt. Helst skulle jag vilja ha det som Linn beskriver det, dvs. att burkarna och tåtarna innan DS-spelaren inte spelar så jättestor roll.

PostPosted: Thu Oct 22, 2009 13:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Linncredible wrote:
Inga planer på att testa Twonkymedia ver 5.0.68?
Jag har fått NAS haveri, efter olika tester har jag kommit fram till att det är Twonky 4.1.17 som är problemet. Mina Diskar bara lägger av och det står ”offline” på diskarna i Frontview, Detta fel uppstår när jag antingen scannar, resettar och / eller gör restart i Twonkyn, har hänt 3 ggr på tre veckor. Hittade felet när Jag deletade Twonky 4.1.17 från ReadyNAS NV+, därefter vara diskarna ”online” och åtkomliga. Jag laddade ner en ny Twonky och allt fungerade igen som vanligt.
Någon som vet varför eller varit med om något liknande? Hanterar jag Twonkyn fel?

Testade Twonky 5.0.68 att användas istället för Twonky 4.1.17 men den lät mycket sämre även om design och funktionalitet var bättre än Twonky 4. Är man inte så kräsen med ljudet verkar den vara betydligt bättre. Album art fungerade klockrent. Finns i två versioner en med enklare mappar (album/artist) mm detta för dem som inte har så många skivor och en med mera avancerad mappar.
Finns det någon annan mediaserver till ReadyNAS som man kan använda? Och som är bättre än 4.1.17?

PostPosted: Thu Oct 22, 2009 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom wrote:
Testade Twonky 5.0.68 att användas istället för Twonky 4.1.17 men den lät mycket sämre även om design och funktionalitet var bättre än Twonky 4. Är man inte så kräsen med ljudet verkar den vara betydligt bättre.
Hm, verkar ju inte så bra. När du säger "mycket sämre", vad menar du? Cara 3->Cara 4? Black IC -> Silver IC från DS:en? Eller nån annan liknelse du känner att du kan göra? Bara så att jag förstår lite bättre vad som är "mycket sämre" för dig. :)

PostPosted: Thu Oct 22, 2009 20:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Linncredible wrote:
linnstrom wrote:
Testade Twonky 5.0.68 att användas istället för Twonky 4.1.17 men den lät mycket sämre även om design och funktionalitet var bättre än Twonky 4. Är man inte så kräsen med ljudet verkar den vara betydligt bättre.
Hm, verkar ju inte så bra. När du säger "mycket sämre", vad menar du? Cara 3->Cara 4? Black IC -> Silver IC från DS:en? Eller nån annan liknelse du känner att du kan göra? Bara så att jag förstår lite bättre vad som är "mycket sämre" för dig. :)
Mycket sämre för mig är att musiken svänger inte så bra. Den var orytmisk m a o. Det kändes som uppdatering med Dynamik, fläkt & minneskort var borta. Ibland är det svårt att jämföra med nåt annat som man inte har i testet.

PostPosted: Thu Oct 22, 2009 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnstrom wrote:
Det kändes som uppdatering med Dynamik, fläkt & minneskort var borta.
När du pratar om att du tyckte det var i klass med "utan Dynamik" så är det ju riktigt illa... Får nog prova själv när jag själv får igång Duon (inte haft tid än). Låter som att valet står mellan "sväng+sannolik diskkrasch+massa strul med coverart etc" (4.1.17) eller "säker men trist musik" (5.0.68). Låter som ett härligt val... :?

PostPosted: Fri Oct 23, 2009 14:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Linncredible wrote:
linnstrom wrote:
Det kändes som uppdatering med Dynamik, fläkt & minneskort var borta.
När du pratar om att du tyckte det var i klass med "utan Dynamik" så är det ju riktigt illa... Får nog prova själv när jag själv får igång Duon (inte haft tid än). Låter som att valet står mellan "sväng+sannolik diskkrasch+massa strul med coverart etc" (4.1.17) eller "säker men trist musik" (5.0.68). Låter som ett härligt val... :?
Jag har en Duo åxå, och den funkar med 4.1.17, dvs jag har inte haft något problem med "offline på diskarna".
Och om det händer är det egentligen inte nåt stort problem om det blir "offline" på diskarna, det tar ungefär 5min att deleta och lägga in twonkyn igen i NASen. inget blir förstört.

PostPosted: Sun Oct 25, 2009 16:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

linnstrom wrote:
Finns det någon annan mediaserver till ReadyNAS som man kan använda? Och som är bättre än 4.1.17?
Jag har nu testat Asset UPnP mediaserver (PCvariant) och jag är nöjd. Den är bättre än Twonky 4.1.17. ingen jättestor skillnad men det svänger mera om musiken med Asset UPnP. Det skulle ju vara bättre trodde jag om Mediaservern satt i NASen och PCn avslagen. Tydligen hade jag fel.
Upptäckte att Twonkyn skall vara kvar i NASen med inställningar enl. nedanstående inställningar för optimalt resultat. (det är roligt det här med data) :D
Servername: Blankt (inget ifyllt)
Navigation Tree Setup: Simple default navigation.

Jag kör med nätverkskablar till PCn med "Bauhing" elkabel. (ej trådlöst). har inte testat trådlöst.

Designen och funktionaliteten är mycket bra På Asset UPnP. Bäst hittills.
1. "album art" med artist inom parantes, vilket jag tycker är bra.
2. Webradio med bra ljud. Har lyssnat på vinyl107 och rockklassiker, superbt bra för att vara webradio.
3. Plus massa andra mappar som är bra att ha t ex "rating" på skivor :lol: mm.

Testa och njut i 30 dagar därefter kostar det en engångskostnad $26 + moms

Har inte rört några inställningar på Asset UPnP, jag tyckte inte det fanns så mycket att göra.
Några tips om inställningar att tänka på mottages gärna.

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00