selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 11:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
The Power Amplifier Dynamik Power Supply has a 30% increase in its RMS output power. This provides more power to the amplifier stages to enable the amplifier to control the drive units more effectively.
Detta finns att läsa på Linns hemsida, vilket fick mig att fundera.

Innan dynamik introducerades stod det så här om x100-förstärkarna:
Quote:
Maximum output power (per channel): 100 W rms into 4 Ω 56 W rms into 8 Ω

Betyder det som rubriken antyder att x100 nu blivit x130 (4Ω) ? Rent tekniskt alltså...

/Jesper

Edit: Ändrade från 133 till 130 efter jajos synpunkt.

Last edited by Source on Sat Oct 10, 2009 12:16, edited 1 time in total.

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

30% ökning från 100 blir 130W, men annars stämmer ditt påstående. Det bör dock mätas innan man ropar hej, låter som ett alldeles för generellt uttalande från marknadsavdelningen tycker jag.

/ jajo

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 12:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jajo wrote:
30% ökning från 100 blir 130W, men annars stämmer ditt påstående. Det bör dock mätas innan man ropar hej, låter som ett alldeles för generellt uttalande från marknadsavdelningen tycker jag.

/ jajo
Jepp 130 W blir det, fel av mig... :oops:

Har sett inlägg av folk som uppgraderat och vittnar om bland annat mer kontroll, så skulle vara intressant att se en mätning på det där. Om man nu är intresserad av det. Låter det bättre så är det ju bättre ;)

Får väl se om databladen kommer ändras framöver då..

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 12:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag skulle säga Nej!

det står ju "The Power Amplifier Dynamik Power Supply has a 30% increase in its RMS output power."
altså att strömförsörjningen kan leverera 30% mer effekt, detta bör inte ha någon direkt koppling till ett enskilt steg. Kanske om man kör alla samtidigt.

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 14:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mrdn wrote:
Jag skulle säga Nej!

det står ju "The Power Amplifier Dynamik Power Supply has a 30% increase in its RMS output power."
altså att strömförsörjningen kan leverera 30% mer effekt, detta bör inte ha någon direkt koppling till ett enskilt steg. Kanske om man kör alla samtidigt.

Okej, så du menar att det är "MAX. CONTINUOUS INPUT POWER = 300W" som man alltså påverkar?
Jag kan inget om hur ett slutsteg funkar, men borde inte den effekt nätdelen lämnar påverka vilken effekt slutsteget i sig kan leverera?

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltså, det Linn skriver är precis som Source säger - uteffekten ska öka med 30% om man har Dynamik i ett Chakra-steg. Att nätdelens effekt skulle öka med 30% är ju inget säljande argument direkt.

Jag tror dock att effekten påverkas olika beronde på antal kanaler, modell osv. Men nån sorts effektökning lär det ju bli!

Som tidigare sagts - dynamik gör en grym skillnad på slutsteg och effektökningen är nog en liten del av det.

/ j

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 16:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag påstår fortfarande att ni har fel här. Man ändrar ju inte slutstegskonstruktionen.

återigen "The Power Amplifier Dynamik Power Supply has a 30% increase in its RMS output power." skall läsas
Dynamik-strömförsörjningen för effektförstärkare har en 30% RMS effektökning.

Står ju ingenting om slutstegseffekt alls i citatet, det står dock att stegen med med matning kan kontrollera elementen bättre.

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mrdn wrote:
Jag påstår fortfarande att ni har fel här. Man ändrar ju inte slutstegskonstruktionen.

återigen "The Power Amplifier Dynamik Power Supply has a 30% increase in its RMS output power." skall läsas
Dynamik-strömförsörjningen för effektförstärkare har en 30% RMS effektökning.

Står ju ingenting om slutstegseffekt alls i citatet, det står dock att stegen med med matning kan kontrollera elementen bättre.
Beror väl bland annat på var den begränsande faktorn ligger. Ibland kan en starkare nätdel ge högre uteffekt men det kan lika gärna vara att begränsningen ligger i valda transistorer osv.

/ B

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det borde väl betraktas som att den totala tillgängliga effekten ökar med 30%. I tex ett 6-kanaligt slutsteg så begränsar nätdelen den totala effekt som kanalerna kan leverera. Man kan säga att strömförsörjningen är "underdimensionerad".
3st C2100 kan leverera mer uteffekt än en 1st C6100

Så även om max uteffekt per slutstegskanal är den samma så kommer den större energireserven att få slutsteget att leverera bättre (förutom kvalitetsförbättringen) med en starkare nätdel.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00