selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 01:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Linn-Gilad och Naim!
PostPosted: Mon Oct 12, 2009 19:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hittade den här bilden nyligen, tyckte det var lite roligt.

http://blogs.linn.co.uk/giladt/200909/G ... 20Wine.JPG

Han demar med full klimax utrustning skillnaderna mellan dynamik och ickedynamik. Det roliga med bilden är att det är en Naim hifirack de står i.

Post subject: Re: Linn-Gilad och Naim!
PostPosted: Mon Oct 12, 2009 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Narux wrote:
Hittade den här bilden nyligen, tyckte det var lite roligt.

http://blogs.linn.co.uk/giladt/200909/G ... 20Wine.JPG

Han demar med full klimax utrustning skillnaderna mellan dynamik och ickedynamik. Det roliga med bilden är att det är en Naim hifirack de står i.
Fast Linn gör ju inget eget rack så det är väl bara naturligt?

Trevlig miljö dock :-)

Och vad snygga Klimaxhögtalarna är i vitt och svart. Får jag några hundra tusen över köper jag sådana...

Men, pianot. Sjunger inte det med? En gång i tiden "fick" man ju inte ens ha digitalklockor i lyssningsrummet. Eller var det en svensk (=Rudling) uppfinning?

/ B

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 20:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Men, pianot. Sjunger inte det med? En gång i tiden "fick" man ju inte ens ha digitalklockor i lyssningsrummet. Eller var det en svensk (=Rudling) uppfinning?
Tror vinlådorna jämnar ut det :)

PostPosted: Mon Oct 12, 2009 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
Bill50x wrote:
Ja, om inte annat så vinet...

/ B

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det hela är ett arrangemang av min favorithandlare Klangstudio Pohl i Mainz. Han ordnar varje år en sommarfest, där ena dagen är demo kopplad med vinprovning och vanligtvis äger rum direkt hos vinproducenten, den andra dagen är i de egna lokalerna med demo av diverse intressanta produkter. T.v. i bild är chefen för Linn Tyskland Thomas Saheicha. Några av Tyskland främsta vinregioner ligger ju nära Mainz: Rheingau, Rheinhessen, Nahe. Tyvärr kunde jag inte vara med i år, synd för det är alltid mycket goda viner som det bjuds på...

Björn

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
pejo wrote:
Bill50x wrote:
Ja, om inte annat så vinet...

/ B
OT
Jag tycker mig inte notera att ett HIFIsystem skulle få mer musikalisk återgivning efter alkoholintag.
Man kanske ska dricka massor iof.
Någon som har erfarenhet av detta, o då menar jag inte själva drickandet :mrgreen:

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
OT
Jag tycker mig inte notera att ett HIFIsystem skulle få mer musikalisk återgivning efter alkoholintag.
Någon som har erfarenhet av detta, o då menar jag inte själva drickandet :mrgreen:
Mera OT
Nejdå, man behöver inte dricka massor :-)

Personligen blir jag lite mer förlåtande (mot tekniska tillkortakommanden) efter något glas vin eller två och kan mer koncentrera mig på musiken. Ska man justera, trimma in och utvärdera anläggningen ska man dock vara spik nykter.

/ B

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT
Jag kan nog känna att om man tar tar ett glas (singelmalt, en kall öl eller vin för min del), så slappnar man av och koncentrerar sig mindre på "hur det låter" och dras mer in i musiken och känslan. Det krävs alltså inte mycket intag, inte för mig iaf :wink:
Så egentligen ökar kanske inte musikanläggningens kvalitet, utan ens egen förmåga att fokusera (förvisso fel ord när man talar om alkoholintag :) ) på det som är väsentligt... eller med andra ord, INTE fokusera på det oväsentliga.

Men detta är ju inget vetenskapligt, jag känner bara att det är så.

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Så egentligen ökar kanske inte musikanläggningens kvalitet, utan ens egen förmåga att fokusera...
Ja, det vore väl märkligt om anläggnings kvalitet skulle öka för att DU dricker en whisky :-)

Jag tror det har avhandlats tidigare här, men det är mycket billigare att ha en enklare anläggning och ta sig ett glas whisky när det är dags för finlyssning än att köpa sig en dyr anläggning som alltid låter bra. Bara ränteförlusten på en halv miljon räcker till massor av både dyr och fin whisky :-)

/ B

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker det roligaste med bilden är att det är över femtio vinboxar utspridda överallt i hela lokalen.

Naim Fraim är enligt mig ett av de snyggaste hifi-rack som finns.
Vita 350 med svart array och stativ är också väldigt snyggt.

Jag hade turen att få äta middag med Thomas Saheicha en gång. Trevlig man. :-)

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag inte är felinformerad så räknas alkohol som dopig i skyttesamanhang. Jag minns också en artikel om att man blir bättre på dart men sämre på flipper (och vi vet ju redan hur det ligger till med bilkörning). I små mängder verkar det öka förmågan till fokusering men samtidigt försämra reaktionsförmågan.

För övrigt så gissar jag att det lät sådär på den där demon...

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT
Ingenting blir nog bättre med alkohol. Omdömet blir sämre och det borde bli sämre på både kritik och beröm varför jag inte finner någon vinning med att vara berusad om man ska göra någon slags utvärdering.

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej berusad går ju givetvis inte, lite lagom alkohol är det jag snackar om.

Och för att förtydliga;till andra som väljer att missuppfatta allt som oftast...det är förnimmelsen (i våra huvuden) vi snackar om.
Jag vill diskutera huruvuda utvärdering med tune dem ger ett bättre resultat efter alkoholintag.
Inget av detta har jag upplevt.
Tror det är en myt!

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Menade inte berusad som plakat eller överförfriskad. Jag menade ett glas vin. Själv har jag testat tune dem efter ett glas vin åtskilliga gånger och jag kan inte påstå att jag upplevt att det skulle bli lättare att utvärdera återgivningen.

Kanske är det annorlunda för folk som har fokuseringsproblem. Där kanske ett glas alkohol kan avhjälpa.

Ett glas innan dart kanske får samma positiva effekt som antiskak på fotoutrustning. Dvs ryckiga rörelser blir något långsammare och mer flytande vilket kanske gör att man slipper hamna på 1 och 5 poäng när man siktar på 3x20. :-D

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
DelNaja wrote:
Så egentligen ökar kanske inte musikanläggningens kvalitet, utan ens egen förmåga att fokusera...
Ja, det vore väl märkligt om anläggnings kvalitet skulle öka för att DU dricker en whisky :-)

Jag tror det har avhandlats tidigare här, men det är mycket billigare att ha en enklare anläggning och ta sig ett glas whisky när det är dags för finlyssning än att köpa sig en dyr anläggning som alltid låter bra. Bara ränteförlusten på en halv miljon räcker till massor av både dyr och fin whisky :-)

/ B
Ja, jag skrev lite tokigt där :D
Vad jag menade var att anläggningen EGENTLIGEN inte låter bättre I MINA ÖRON jämfört med tidigare, men att jag pga. rusdrycken lyckas undvika att fokusera på fel saker. Man slappnar av o njuter av musiken, helt enkelt.

Jag ser att det fortfarande ser lite skumt ut med formuleringen i meningen ovan... men ni förstår säkert vart jag försöker komma :)

Ursäkta OT.

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00