selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Fri Oct 09, 2009 17:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det finns mycket som låter häftigt tycker jag. Men när man vill få ut så mycket som möjligt ur sin favoritlåt så är det Linn som hjälper bäst tycker jag

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, Linn är inte alltid bäst. Vid tiden när Kairn var deras bästa försteg så skaffade flera kunder med kompletta Linn-system ett försteg från Bonnec för det var klart bättre, det såldes också i flera Linn-butiker. Sedan kom 5103 som ansågs bättre än Bonnec. Själv försökte jag verkligen jämföra förr och gjorde mig besvär för att göra det. Det har jag slutat med. Nu låter jag den lokala Linn-butiken göra det för det slutade alltid tidigare med att dom hade rätt.

Vid tiden när jag köpte Ikemi (2000) så tyckte jag Naims CDX var en verkligt kompetent konkurrent, dessutom uppgraderingsbar med extern nätdel. Det som avgjorde var att Ikemi tyckte jag fungerade bättre i det Linn-system jag hade. Naim förblev en kompetent konkurrent så länge Ikemi såldes men sedan kom Majik-systemet och då var det som att Linn bara drog ifrån. Jag pratar om prestanda per krona här. Självklart kan man skaffa ett icke-Linn system som presterar bättre än mitt eget ganska modesta Linn-system t ex om man går på Naims toppsystem. Men då är det ju en helt annan prislapp.

Det finns också fler aspekter än själva apparaternas prestanda som väger in vid ett köp. Jag tänker på den servicenivå och hjälp jag fått hos min lokale Linn-handlare.

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 23:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Bill, klart att det finns andra grejor än Linn som kan spela musik, så att det är klart roligt att bara vända platta efter platta. Jag har några kompisar som inte har en endaste Linnapparat och det låter riktigt bra ändå :shock:
Sedan har jag själv och även någon kamrat som har blandat lite. Jag tycker att tex Naim CD 5i spelar rock så det ryker för sin lilla peng.
Revel 50 högtalare är kul och även efterträdaren Audio salon är bra men då börjar det bli lite dyrt. Mirage OM-6 lät rätt bra, vissa Kef Reference likaså.
Maximalt med "Bang for the buck", är Audio-pro A4-14, som kan fås att spela väldigt respektingivande för de 4,5 kkr som ett friskt par kostar, om man bara matar dem med en bra signal, tex en Karik och uppåt.
Well Tempered skivspelare kan också fås att låta bra.
Som Pick up använder jag själv numera Lyra som passar jättebra med Linns tonarmar.

Sedan är det jättebekvämt, att bara köpa ett märke för då blir det inga katastrofala missanpassningar, ala den jag hade, när jag ordnade en riktig härdsmälta med tillhörande svampmoln i slutrissorna på en Technics SU8080, med att spela Infinity Q5 som hade extremt låg impedans i basen, pga Watkins Dual voice coils. MVH MRTweak

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

..

Last edited by haraldur on Sat Feb 04, 2012 06:11, edited 1 time in total.

PostPosted: Sat Oct 10, 2009 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De bästa musikåtergivningssystem (bortsett från Live) jag hört har varit kompletta Linn-riggar.

Alla Linn-apparater låter givetvis inte alltid fantastiskt i alla anläggningar och i alla sammanhang. För att vilken anläggning som helst skall prestera riktigt bra så behöver man ju även lägga lite tid på installation etc. Det är få anläggningar som vinner så mycket på installationshänsyn som Linn:s. Kanske beror det på att potentialen helt enkelt är större i dessa prylar. Linn har sedan länge varit mycket konkurrenskraftiga, men idag tycker jag det är nästan löjligt hur mycket bättre Linn-prylar är jämfört med nästan allt annat!

Så, med några få undantag så är jag nog benägen att påstå att Linn faktiskt gör bäst musikåtergivningapparater.

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 06:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Det är få anläggningar som vinner så mycket på installationshänsyn som Linn:s. Kanske beror det på att potentialen helt enkelt är större i dessa prylar.
Hur menar du? Är det så att tex Linns högtalare är känsligare för placering än andra märken, eller att Linns elektronik är känsligare för hylltyp än andra produkter. Och är en Linnrigg mer känsligt för rummets karaktär?

Om vi jämför med "andra märken" så kanske det kan vara värt att notera att det är inte så att Linn är ett och märke och sedan är "alla andra" precis likadana. Vilka märken är det du tycker är mycket mindre känsliga för placering, hyllor, rum etc än Linn och hur testade du detta? Flyttade du olika produkter mellan hyllor och olika högtalare?

Personligen har jag inte tid eller möjlighet att på långa vägar ens lyssna på nyheter från de flesta tillverkare på marknaden. Och ska man börja jämföra märken så bör man ju också ha möjlighet att göra direkta jämförelser, vilket ju är nästan omöjligt om man inte har någon underlig perversion för att släpa runt elektronik över hela landet. Detta är ju också ett skäl att hålla sig till ett märke, och där tycker jag att Linn är bra. Man vet att deras olika produkter funkar ihop, de har bra service efter köp, trevliga handlare (oftast) och med bra provlyssningsmöjligheter. Dessutom blir det ju snyggare hemma om man håller sig till ett märket och det kan ju vara trevligt om man har anläggningen i vardagsrummet.

Det finns dock några prylar jag är lite nyfiken på, de är främst Naims nait XS och Dac, några av Cyrus nyheter, Densens förstärkare (vissa naimister gillar dem) samt Krells förstärkare 400i (tror jag den heter). De provlyssnigar jag gjort med Sonus Faber och Monitor Audio har också varit imponerande och gjort mig nyfiken.

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 08:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Om vi jämför med "andra märken" så kanske det kan vara värt att notera att det är inte så att Linn är ett och märke och sedan är "alla andra" precis likadana. Vilka märken är det du tycker är mycket mindre känsliga för placering, hyllor, rum etc än Linn och hur testade du detta? Flyttade du olika produkter mellan hyllor och olika högtalare?
Jag har givetvis inte provat allt (långt ifrån), men jag hade under en längre period vänner som hade egen hifi-affär (ej Linn) och från dom lånade jag i princip allt som kunde förmodas matcha eller toppa det jag hade då. Vi jämförde även deras och mina prylar mot till affären tillfälligt inlånade apparater så jag vill nog påstå att jag har i varje fall hyfsad erfarenhet av vad resten av marknaden hade att erbjuda (under den perioden) även om jag inte längre får tid att lyssna runt alls lika mycket längre (gör det ändå, men i mycket mindre grad). Jag har givetvis även besökt åtskilliga hifi-butiker när man rest runt och inte heller det har fått mig att tvivla på Linn-prylarnas prisvärdhet. Andra grejer kan låta både bra och kanske i synnerhet trevligt, men vid en direkt jämförelse med Linn-elektronik brukar utfallet vara ganska nedslående för konkurrenterna. Det är min erfarenhet.

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Källor; Linn/Naim överlägsna allt annat :!: Gäller alla källor inkl radio.
Stärkare; Naim o Linn har turats om att ha ledartröjjan under åren, dock har utmanare funnits. Bonnec har varit bättre under del av 90talet än Linn/Naim. Med Klimaxserien och avknoppningarna har Linn dragit ifrån avseende prisvärdhet. Dyyyyrt med Naim. Har inte jämfört rakt av Naim/Linn på sista åren men med deras båda referensserie Klimax/500 finns allt även sk HIFIljud, vilket inte fanns i tidigare produkter. Lejonklou sopar banan med bägge numera avs prisvärdhet.
Högtalare; Här finns konkurrenter till både Naim/Linn om man kan försaka lite musikalitet för "fint" ljud.

Sammanfattningsvis kan man hitta stärkare/högtalare som är bra men ingen tillverkare förutom Linn/Naim/Lejonklou har sådan koll att nya produkter verkligen ÄR bättre!!
Har dock inte hört något som slår Naim/Linns toppprodukter i prestanda. Skulle vilja höra Ino's bakom linn alt Naimelektronik!

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som man frågar får man svar, och ställer man frågorna på ett Linn-forum så... ;-)

Jag håller med UffeB om att italienska Sonus Faber kan låta mycket trevligt. Senast lyssnade jag på dem på Kista-mässan för ett par år sedan med rörelektronik och det var mässans bästa sväng och musikalitet. Förutom ett avspänt och mysigt ljud.

Jag har full respekt för att de som jämfört med andra märken (och som inte bara buntar ihop "andra märken" som vissa buntar ihop "invandrare") tycker att Linn sammantaget ger största tillfredsställelsen.

Anledningen till denna tråd var dock mest för de enkelspåriga kommentarer som dyker upp ibland där det bara med automatik förutsätts att Linns grejor "naturligtvis" är bättre. För att sprida sådana kommentarer omkring sig tycker jag man ska ha lite torrt på fötterna. Dels ska man veta vad man talar om, dels ska man tänka att andra människor kanske har lite andra preferenser. Preferenser som inte nödvändigtvis behöver vara sämre...

/ B

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Det är få anläggningar som vinner så mycket på installationshänsyn som Linn:s. Kanske beror det på att potentialen helt enkelt är större i dessa prylar.
Menar du att tex Linns högtalare är svårare att placera än andra (de du provat) för att de bygger på andra principer har andra fötter/stativ etc, eller att elektroniken är sämre dämpad/har sämre lådor, nätdelar etc som gör den mer känslig placering, ström etc eller vad är det som gör att Linn är svårare att installera än de andra märkena du provat?

Vilka Linnprylar menar du är mer känsliga för installation (placering av högtalare, rum, hyllor, kabelmekande etc) än "andra märken"? Och vilka "andra märken"/modeler jämför du i så fall med som alltså skulle vara mindre känsliga?

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
ingen tillverkare förutom Linn/Naim/Lejonklou har sådan koll att nya produkter verkligen ÄR bättre!!
Jag vill inte låta näsvis eller aggressiv, men HUR vet du det? Menar du verkligen att du VET att INGEN ANNAN tillverkare provlyssnar sina produker eller jämför sina egna produker med annat som finns på marknaden?

Sitter verkligen alla andra tillverkare bara och konstruerar utifrån dessa blue prints och så drar man igång tillverkning, köper särskild produktionsutrustning, tecknar leverantörsavtal, utvecklar marknadskanaler etc utan att ha provlyssnat och jämfört om det låter bättre eller vad konkurrenterna har att erbjuda?

Man behöver ju inte precis jobba på McKinsey för att inse att det inte kan vara någon smart strategi..............

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
ingen tillverkare förutom Linn/Naim/Lejonklou har sådan koll att nya produkter verkligen ÄR bättre!!
Jag vill inte låta näsvis eller aggressiv, men HUR vet du det? Menar du verkligen att du VET att INGEN ANNAN tillverkare provlyssnar sina produker eller jämför sina egna produker med annat som finns på marknaden?

Sitter verkligen alla andra tillverkare bara och konstruerar utifrån dessa blue prints och så drar man igång tillverkning, köper särskild produktionsutrustning, tecknar leverantörsavtal, utvecklar marknadskanaler etc utan att ha provlyssnat och jämfört om det låter bättre eller vad konkurrenterna har att erbjuda?

Man behöver ju inte precis jobba på McKinsey för att inse att det inte kan vara någon smart strategi..............
Skulle givetvis lagt till "de produkter jag hört"...
Utvärdering med PRat o Tune dem visar sig genom en konsekvent tråd genom Naim/Linn /Lejonklou produkter.
Om man som, uppenbarligen, de flesta andra utvärderar LJUD blir ju musikaliteten slumpmässigt bra ellermindre bra - ibland bra.
Det är väl inte så svårt att inse eller?

På samma sätt finns det biltillverkare som har KOLL på chassi och förbättrar efterhand, medans vissa andra kan få till en modell kalasbra för att när uppföljaren (eller faceliften) kommer shabblat bort harmonin...
Tragiskt!

Bill, jag hörde en ny serie av Sonus F för några veckor sedan och det var då inge kul. Verkar som de äldra är bättre (bytt konstruktör enl Cremona på Linnforumet som föredrar de äldre)
De i butiken hade nog samma uppfattning även om de inte snackade tune dem.
det jag hört av äldre SF är dock trevligt!!

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 12:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

@Jan

Undrar om du lyssnat på nya Wilson Sasha som demades på hifistället i Göteborg? Intressant elektronik/högtalare så det vore kul att höra vad en Linn-ägare tyckte?

Har själv passerat det extema pryl-hifi-intresset men ett system behöver jag och att välja Linn igen var ganska lätt men numera värdesätter jag högt närhet till handlare och det trevliga det medför att handla av honom.

Jag har slutat bekymra mig om Linn är bäst, dom är tillräckligt bra i alla fall och jag nöjer mig med det. Har inget behov av att hylla Linn eller hävda motsatsen om andra märken som en hifi-hulligan :)

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror faktiskt 1) att även andra tillverkare provlyssnar sina produkter och 2) att denna provlyssning baseras på musik (alltså, man sitter nog inte utvärderar sina produkter med bara en pianoton för att utvärdera ljudet, snarare än musik).

Min personliga uppfattning är att det finns en del linnister som paradoxalt nog är superbergsäkra på att Linn alltid (jo alltid) är bäst och som samtidgt är direkt obenägna att lyssna på vad andra tillverkare har att erbjuda. Denna övertygelse i kombination med okunskap om allt annat än linn förefaller lite underlig i mina ögon. Man bygger upp någon sorts extrem form av lojalitet mot märket och de som inte formligen äskar Linn är oupplysta (eller onda). Jag läste tex en kommentar en gång som uttryckte sig "fienden" på LTS. Det finns ju vissa märken som lyckats med detta konststycke att skapa en sådan lojalitet och kärlek till sitt märke. Ett annat sådan exempel är Harley Davidson, som tom fått deras mest entusiastiska anhängare att tatuera företagsnamnet på sin kropp. Deras marknadsavdelning har gjort ett fantastisk jobb.

En myt som byggts upp bland linnister är att alla andra tillverkare producerar ljud, och de enda som fokuserar på det ädla syftet att reproducera musik är Linn. Hur denna myt kan ha uppstått jag har dock lite svårt att förstå för jag har aldrig hört någon tillverkare säga "om du gillar ljud men inte musik, köp vårt märke". Jag känner en del musiker och folk som är genuint musikintreserade (alltså verkligen älskar musik och läser och skriver om tex hur olika dirigenter tolkat stycken av Mozart etc) som inte tycker att Linn är deras grej, trots att de noga utvärderat vad Linn har att erbjuda. (En god vän till mig tex bytte ut sin LP12 Linto efter en veckas utvärdering i sitt hem och han lyssnar på musik, inte ljud). Och de flesta av dessa personer är helt ointresserade och okunniga när det gäller teknik och baserar sina slutsatser enbart på provlyssningar av musiken.

En sista tanke är att det är rätt svårt att göra jämförelser av produkter. I bästa fall kan man byta ut bara den produkten man vill jämföra och på det sättet skapa någon form av kontollerat experiment, men problemet om man tex gör detta i en komplett linnrigg är ju vissa produkter matchar varandra olika bra. Och det gör ju att slutsater man kan dra egentligen bara gäller för just den uppssättning man provade produkterna.

Jag tror dock inte att jag har så mycket mer att tillföra den här diskussionen. Vill folk tro att det bara är Linn som kan bygga hifi och det bara är Linn som vill förmedla musik, så man väl tro det. Det stämmer dock inte alls överens med mina erfarenheter (från provylyssningar).

PostPosted: Sun Oct 11, 2009 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en kamrat i Tyskland (en f.d´s bror) som anser Linn vara för polerat och omusikaliskt. Han kör en komplett Naim-anläggning, förutom själva spelaren som är en LP12:a. CD befattar han sig inte med överhuvudtaget, det är vinyl som gäller. Lingo tex är kass, Naims motordrift är mycket bättre, Naims tonarm(ar?) är musikaliska där Linns är anemiska. Han provade en Linn pickup för ett par år sedan men blev riktigt besviken.

Är Naim-entusiaster sådana? Jag trodde Naim och Linn strävade åt ungefär samma håll?

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00