selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Sat Sep 19, 2009 00:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Visst kan du passivt biampa högtalare men det blir ju inte mer/kraftigare bas av att göra det.
Snarare tightare bas som tom kan upplevas som mindre mängd med bas. Det går att blanda olika slutsteg, men så likadana som möjligt, brukar låta bäst. LK 100 eller LK 85 vilken är bäst?
Tja juryn är nog ute och funderar på det fortfarande, för de är bara olika, kanske med en viss övervikt till LK 100 favör i detta fall pga lite fetare/goare ljudkaraktär. Normalt så brukar alla Linn högtalare gå lite djupare i basen om de aktiveras, men då får du köpa ännu fler steg än två. Så jag tror att du kanske börjar lite i fel ände, om du gillar fet och fläskig bas, med att köpa ett par 106:or, för de är inte gjorda för att knuffa luft så att byxbenen fladdrar. Vem vet musikaliteten i 106:orna kanske får dig att omprioritera dina preferenser. Annars köp andra högtalare eller bered dig på att köpa en eller flera dyra subbar (Det är inte ens då säkert, att du får till det "rätta byxfladder klippet" i mellanbasen, för subbar är inte lika bra på det som stora fullrange burkar.) Spara pengar och köp Ninkor eller Keilidh istället om finansieringen är ett problem, de är hyfsat lättdrivna passiva med skaplig bas och billiga att aktivera om du inte vinner på lotto. :mrgreen:

PostPosted: Sat Sep 19, 2009 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roligt att det är fler som upptäcker hur bra Unik/Kolumn faktiskt är. Men jag förstår inte varför Unik/Kolumn inte skulle kunna vara ett alternativ? Jag skulle gissa att de är bättre än omodifierade Kaber (med samma omständigheter som Henrik påpekade). Unik+Afekt är klart bättre än både Ninka och Kaber. Detta trots att de är billigare än Ninka! (Unik 2000 kr, Kolumn 800 kr, Afekt 4000 kr.)

Biamping gör man väl oftast inte för att få mer bas, utan bättre och förhoppningvis som ett förstadie till aktivering.

Komponent 110/106 har inte två basar mer än K104, de har en bas till och en passiv slavbas till. K110 har basreflex på mellanbasen i en sluten volym på 4 liter. (Samma som K104.) K110 har sedan ca 10 liter med bas/slavbas. K106 har samma bas/slavbassystem som K110, men i en sluten låda och ingen basreflex alls, inte ens för mellanbasen.

I mitt tycke så är Komponent mycket bättre (och billigare!) än Ninka. Skit i basen och lyssna på musiken! K106 måste väggmonteras och jag är tveksam till att det blir på ett optimalt avstånd, gå på K110, det är mitt tips! (Men det gäller bara om du främst är intresserad av att få så bra musik som möjligt.)

PostPosted: Sat Sep 19, 2009 18:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Andra gången jag hörde unik var när jag hade hem dem på kolumnstativen och det lät bra, men lite avskuret ner till så klart.

Anledningen att jag satsar på centrarana är för att jag vill ha spridningen hos 2karrayen, eftersom jag kör mjukvarupiano, och vill kunna njuta av bra upplösning i sidan av det avlånga vardagsrummet, andra anledningen är att jag inbillar mig att det är mera kropp i dem än i unik(går 10hz djupare+extra bashögtalare), men det är jag egentligen lite osäker på. Unik/kolumn på rätt position, var ändå okej.

Egentligen så vill jag som du säger ha kompoenent 110 modellen, det vore bäst, för den basen skulle kanske räcka i mitt basstarka rum, men då gäller det att hitta någon som säljer dem för runt 5000kr, vilket jag inte gjort:/ För om jag ska lägga ut tolv kan man ju lika gärna satsa på majik 109.

Anledningen att jag inte kör source first, är för att jag har 3 källor som behöver uppgraderas i sånt fall, och jag vill köra på mitt ljudkort/spotify/film så länge som möjligt eftersom jag inte känner till något bättre. . förutom att hänga på en nummerik.
Detta högtalarbyte verkar ändå göra mycket för musiken,

Och självklart är musiken viktigast, men det är ändå lite roligare om det finns tryck bakom den:)

Tänkte inte ha dem på väggen utan just nu står dem på lekablock på stativen, men fundrar på att ställa dem på högkant på någonting när jag vänt 2k arrayen..

PostPosted: Sun Sep 20, 2009 17:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Edit: deletade mitt inlägg

Insåg att min överbegeistring på sönda morgon , mera hade att göra med att jag jobbat hela natten och var över trött än att jag hittat rätt position på högtalarna. (såvida det inte är extra ren ström på söndag morgon), för på måndag så lät det inte alls lika bra igen, och insåg att centrarna inte alls stod på rätt plats utan fick hjälp av en polare att slutligen hitta platsen 47,5 cm till framsidan av gallret. Nu lät det genast bättre igen, men han inte lyssna så länge innan jag skulle lämna tillbaka dem.

Cresta 10 , råkade jag ställa på den exakta millimetern de första jag gjorde, kaber och unik tog några timmar i sporadiskt flyttande, denna har tagit flera dagar att få på plats:)

PostPosted: Tue Sep 22, 2009 02:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Men det har kommit upp en fundering mellan oss om inte faktiskt unik på kolumn kan vara lite renare, än komponent, ja det kanske är ett annat ord för mera musikalisk... ?

NÅgon som har jämfört?
Unik har något magiskt över sig..

Tycker det blev lite för lite bas med centern ändå, så nu står det mera mellan katan, unik+bas, ninka, majik 109 och komponent 110, allt beroende på i vilket pris man kan hitta grejjerna.. majik är så klart svårast att hitta billigt. Eller avvakta, cresta 10 är ett par mycket trevlig/lättdrivna högtalare , efter allt.

PostPosted: Tue Sep 22, 2009 06:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

katan med stativ för 5000kr här på forumet. Bara smacka till ! :D

PostPosted: Tue Sep 22, 2009 07:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

doze84>> Glöm inte bort att kombinationen Afekt och Unik/Kolumn är väl avpassade till varandra från fabriken. Sen så är inte Afekt en dålig sub heller bara för att den är sämst av de Linn tillhandahåller.

Jag gillar min Afekt hemma på Frösön skarpt, men den är ju Uno-tunad.

/Thomas

PostPosted: Tue Sep 22, 2009 07:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktiva ninka är väl både billigt och baskompetenta och säkert lättare att få till än ett sub system :)

PostPosted: Wed Sep 23, 2009 18:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Försök få tag på ett begagnat par K110.

Jag har ett par hemma just nu och jag har god lust att köpa dem och plocka fram bara för att de är så sjukt roliga.

Det låter nasalt och tanigt men tydligt och svängigt som få andra högtalare! Jag vet inte om jag nånsin haft ett så svängigt system som det jag spelar med just nu.

Inget för basnarkomanen - dessa högtalare låter TUNT jämfört med passiva Katan, men på en helt annan nivå musikaliskt... Toppklass när man vant sig vid soundet :-)

/ j

PostPosted: Wed Sep 23, 2009 19:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo med ditt system så låter nog alla högtalare bra :D

PostPosted: Wed Sep 23, 2009 19:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Linns komponentserie har sämre grejor i delningsfiltret än tex. Majikserien. Bipolära elektrolyter överallt tex, där majik och även kaber har en mycket bättre kvalitet på själva filtret. Sedan är det en helt annan sak att de nya linnhögtalarna låter mycket bättre med vilken cd-spelare som helst, om man jämför med kaber. Detta beror på flera saker, främst att kaber är optimerad till linn lp 12 med troikapickup, eller det bastunga ljudet från Karik/numerik. Mätningar visar att den skidbackskarakteristik som kännetecknade kaber, istället numera bytts mot en svag sk. "BBC"- dipp i de nyare linnburkarna.

Dessa tillkortakommanden hindrar inte linn från att låta storartat, både gamla högtalare och nya- men det krävs att de kombineras med apparater från samma generation.

Sådant kombinerade, rätt uppställda enligt tunedemmetoden, finns det enligt min mening inte många bättre högtalare än linns.

PostPosted: Wed Sep 23, 2009 20:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag kan även tillägga att Kaber låter superbt aktivt med chakrakort och dito förstärkare. Grymt stor skillnad mot passiva Kaber. Jag vet inte om de senare filtren är mer moderna i sitt sound eller inte, men här funkar det bra kombinera gammalt och nytt. Jag önskar att fler skulle få höra denna kombination, det tror jag skulle leda till en större efterfrågan på Kaber.

PostPosted: Wed Sep 23, 2009 20:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Rutger wrote:
Sedan är det en helt annan sak att de nya linnhögtalarna låter mycket bättre med vilken cd-spelare som helst, om man jämför med kaber. Detta beror på flera saker, främst att kaber är optimerad till linn lp 12 med troikapickup, eller det bastunga ljudet från Karik/numerik. Mätningar visar att den skidbackskarakteristik som kännetecknade kaber, istället numera bytts mot en svag sk. "BBC"- dipp i de nyare linnburkarna.
Rent trams!

Kaber utvecklades med en källa (LP12a) som var vida överlägsen de cd spelare som fanns på den tiden och det är en av de tightaste och roligaste högtalare som Linn någonsin tillverkat. Det är så otroligt många som levt med dessa högtalare i 10-12 år utan att känna några behov av att uppgradera. Det om något är ett tecken på en lyckad högtalare..

Jag har både en Akurate DS och en LP12a framför mina aktiva Kaber och det "rockar" lika bra oavsett källa! :D

PostPosted: Thu Sep 24, 2009 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
jajo med ditt system så låter nog alla högtalare bra :D
Nja..

Jag vill tillägga att Komponent 110 är de överlägset svåraste högtalarna att tuna in av alla jag testat... När jag kopplade in dem första gången stod de på Katans gamla plats och det lät bedrövligt... Skillnaden mellan rätt och fel placering är ordentligt mycket större än på Katan, Ninka, A242, Unik eller Kan som jag tidigare haft hemma. Jag höll nog på intensivt i 3 timmar innan magin infann sig.

/ jajo

PostPosted: Thu Sep 24, 2009 16:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vad tror ni finns det någont större skillnad i musikalitet på komponent och majik,
spelar billigare komponenter någon roll där?

Någon annan som jämfört unik och komponent?

Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00