Sondek wrote:
Lite konstigt att man backar till 7294:a i detta fall?
7293 är ju en vidareutveckling av 7293:an..
Ursäkta, jag slarvade. 7293 ska det vara förstås.
sportbilsentusiasten wrote:
Och hur är en Klout uppbyggd då?
Utgångssteget är i stort sett lika enkelt som en LK100; Sziklaikopplade Sanken-transistorer och ett gäng parallella drivtrissor. Men ingångssteget har ett servo (som reglerar DC), vilket LK100 saknar. Och förstärkningssteget är härligt tillkrånglat med kaskodkopplingar och diverse filtreringar - blir stabilt och troligen rätt linjärt, men krångligt att bygga då det behöver vara precision på allt det där. Jag misstänker att LK100 bara var att bygga ihop utan justeringar och krav på noggrann matchning = mycket billigare.
Switchade nätdelar är roliga, tycker jag. Pillade massor med en prototyp (nota bene som jag inte på något vis designat själv) som hela tiden rent musikaliskt fick stryk av en vanlig trafo+glättningsbank. Men så började vi greja med rätt parametrar och plötsligt hade vi fingret rakt på "rattarna" för hur anslag och utklingning presenterades i musiken. Det var bara att Tune Demma fram vilka värdena skulle vara (utan den metoden hade det varit omöjligt att gissa sig fram, det hade bara blivit ljudideal av alltihop och förmodligen rena kakafonin av musiken i slutänden) och vips så spelade den musik bättre än den traditionella nätdelen.
Har fortfarande inte testat denna SMPS på runt 400W tillsammans med nåt Linn-slutsteg. Det skulle vara väldigt roligt! Var inne på att koppla den till Klout eller LK240, men de har båda reglering av matningen till varje kanal på sina kretskort (som behöver tas bort) och man vill ju inte löda om och greja i en Linnstärkare bara för att prova... Det ska vara plugga i och ur, annars får det vara.
Har inte studerat närmare hur matningen ser ut på LK85/140. Om den är oreglerad så skulle jag gärna koppla SMPS:n till en sån. Riskfritt och intressant - nån som vill prova? Jag satsar 20 kr på att SMPS:n är bättre (men jag har ju tyvärr fel rätt ofta

).
/Fredrik