selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 18:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
När ni testade bänk till NAS´arna: Stod de allihop på samma hylla (som
på bilden) eller testade ni dem en-och-en?

/M
Tror jag skrev om det i min rapport.
En o en på samma plats på hyllan, med samma uttag på eluttaget o med samma strömkabel (om möjligt) o med samma cat5cabel. Alla andra NAS var bortplockade från elnätet dessutom.
O innan jämförelsen kollade vi vilken fas som lät bäst på resp NAS. (men de testerna gjorde vi om jag minns rätt vid mindre optimala omständigheter då det bara var skillnaden på indviduell apparat som vi då testade)

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gott!

:D

Blev lite orolig en stund där... :wink:

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 23:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Blev lite orolig en stund där... :wink:
Med en Linnofil och Sportis vid spakarna på testriggen? Skäms du inte lite granna nu... :mrgreen:

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni som jämfört - Readynas är bäst vad jag förstår.

Hur mycket bättre är Readynas än Qnap 109:an? Är det värt de ca 3000 det kostar att byta? Förstår att det är svårt att kvantifiera HUR mycket bättre, men om man jämför med något annat, t.ex. att byta till bra elkabel på källan, eller fasvända, eller att gå från MAjik till Akurate.....

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Apjäveln, du bor väl i Sthlm? Vi kanske skulle kunna lån-byta? Jag har en readynas (iofs med skräp-hårddisk i) som jag inte är riktigt övertydag om, fläkten låter så förbannat på den. Men du kanske har bättre placeringsmöjligheter?

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Apjäveln, du bor väl i Sthlm? Vi kanske skulle kunna lån-byta? Jag har en readynas (iofs med skräp-hårddisk i) som jag inte är riktigt övertydag om, fläkten låter så förbannat på den. Men du kanske har bättre placeringsmöjligheter?
Vi hörs senare på pm! Måste rusa nu... Bra idé.

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 12:20 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

henriklh wrote:
Om det är en Duo så är det väldigt lätt att byta till en tystare fläkt i samma dimension. Den blir inte ljudlös då heller, men det gör väldigt stor skillnad i alla fall.

PostPosted: Fri Sep 18, 2009 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:

Hur mycket bättre är Readynas än Qnap 109:an? Är det värt de ca 3000 det kostar att byta?
JA!
Liten skillnad, som black till silverkabel kanske fast på ett annat sätt...Efter Readynas låter det konstigt med andra NASar, inte bara sämre som silver-->black.
Märkligt nog är skillnaden i ljudkaraktär påtaglig. Ett fylligare ljud med lägre störnivå typ.

OBS dock är skillnaden beroende av hur bra HDD, switch, ethernetkabel du har, samt hur bra rack som NAS o switch står på.
Jajo kan beskriva sina upplevelser kanske?
Då bra HDD, switch, ethernetkablarna kostar lika mycket som sämre finns det ingen anledning att INTE skaffa de bra.

PostPosted: Sat Sep 19, 2009 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
monkeydevil wrote:

Hur mycket bättre är Readynas än Qnap 109:an? Är det värt de ca 3000 det kostar att byta?
JA!
Liten skillnad, som black till silverkabel kanske fast på ett annat sätt...Efter Readynas låter det konstigt med andra NASar, inte bara sämre som silver-->black.
Märkligt nog är skillnaden i ljudkaraktär påtaglig. Ett fylligare ljud med lägre störnivå typ.

OBS dock är skillnaden beroende av hur bra HDD, switch, ethernetkabel du har, samt hur bra rack som NAS o switch står på.
Jajo kan beskriva sina upplevelser kanske?
Då bra HDD, switch, ethernetkablarna kostar lika mycket som sämre finns det ingen anledning att INTE skaffa de bra.
Jag kan bara hålla med dig, sportis. Dock vill jag varna att om man har dålig switch eller dåliga närverkskablar (som jag hade) hör man knappt skillnad på NAS'arna. Skillnaden kommer bara fram om man har de bästa tillbehören. Då kan man faktiskt komma så långt att ReadyNAS känns som en silverkabel i jämförelse med QNap som känns som en black interconnect...

Jag kör dock fortfarande på QNap eftersom jag inte har haft tid att fläktmodda min Readynas. Det ska bli ett senare projekt och jag kommer dokumentera det här om någon är intresserad... (Tänkte faktiskt börja med att modda jobbets ReadyNAS så att jag dessutom kan jämföra om modden påverkar prestandan på något sätt).

/ j

PostPosted: Sat Sep 19, 2009 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten och jajo, tack för intryck.

Själv kör jag Qnap 109 II. Testade häromdagen att byta firmware och jämförde mellan de tre senaste. Det äldsta av dessa tre var mest välstämt. Detta fick mig att bli lite peppad att pimpa upp DS-nätverket så gott det går. Antar att man får köra "hela paketet", med switch, Readynas och rätt kablar. Och rätt hårddiskar.

Har ni testat mellan olika firmware på Readynasen?

PostPosted: Sat Sep 19, 2009 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Jag kör dock fortfarande på QNap eftersom jag inte har haft tid att fläktmodda min Readynas. Det ska bli ett senare projekt och jag kommer dokumentera det här om någon är intresserad... (Tänkte faktiskt börja med att modda jobbets ReadyNAS så att jag dessutom kan jämföra om modden påverkar prestandan på något sätt).
Tog upp moddningsfrågan igår: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=6&t=5959

Ska själv beställa minne (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86013) och fläkt (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=217337) till veckan och kommer att posta mina erfarenheter i tråden ovan. Ev så ska jag även byta fläkten i nätdelen.

Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8

All times are UTC+02:00