Tjenare Mn
Ja jag tog besökte High Fidelity här i stan, för att lyssna på deras vita Majik 140 tillsammans med en Movie (utan Dynamik-uppgradering). Tyvärr hade jag ju ingen referens att jämföra dem med, och jag måste faktiskt säga att jag var beskiven på plats. Vissa skivor fungerade riktigt bra (Zappa's The Best Band You've Never Heard In Your Life), medan andra var sämre (Nile's Annihilation of the wicked lät otajt, Esbjörn Svensson's From Gagarins Point Of View blev lite för basig). Just att det mullrade lite väl mycket störde jag mig på. När vi provade att byta ut Movien till en med Dynamik så tyckte både jag och min väldigt kritiska polare att det lyfte lite. Det kändes som att blev lite mer kraft och energi i låtarna och i högtalarna. Vi testade dock bara med en skiva.
Men för att göra en mer ärlig utvärdering så lånade jag hem samma par för att prova hemma med min egen spelare. Jag hade denna gång bytt ut min polare (det kan faktiskt göra lika mycket som att byta högtalare!) till en mycket mindre kritisk herre, något som kanske inte gagnar min ekonomiska situation eller min egen kritiska nivå. Det är lätt att jag hamnar i "de är ju dyrare, tyngre, gjorda av Linn och således bättre!"-läget. Tyvärr.
Hur som helst så tyckte jag att högtalarna var ett rejält lyft där hemma. Jag ställde dem på 31 centimeters avstånd från väggen och tunade inte alls in dem mer noggrant än så. Till skillnad från mina gamla högtalare ställde jag dessa på enkronor eftersom de i runda slängar vägde DUBBELT så mycket som mina Wharfedale. Det är en grym skillnad i kvalitétskänsla, kanske inte så konstigt med tanke på att de kostar 10 ggr så mycket. Tack vare höjden på högtalarna kom de upp mer i lyssningshöjd, både vad gäller att stå och spela Guitar Hero och att sitta i soffan och myslyssna på musik. Den skillnaden var faktiskt rejält märkbar, ljudet kom mer rakt mot huvudet och kändes som att det spelades mer direkt istället för att studsa runt i rummet.
Musikaliskt då? Nile's Annihilation of the wicked var helt klart bättre här hemma. Det otajta försvann, men jag måste erkänna att högtalarna är betydligt mycket mindre "förlåtande" än mina gamla. Detaljer i musiken lyftes fram, vilket gjorde att livekänslan kändes starkare och på så sätt blev det ärligare. Jag vet inte om det enbart är bra i och med att mixningen kändes mindre perfekt (det var lättare att höra missar), med det ger ju en annan känsla.
Meshuggah's Obzen fungerade så fantastiskt att vi bara satt och log en hel låt. Det blev svängigt som fan och det gick inte att låta bli att gunga med, mycket tack vare robustheten i högtalarna och att de levererar så pass fylligt ljud och bas. Ibland kunde jag dock känna att diskanten kunde bli lite väl "distinkt", något jag störde mig på i andra låtar - min flickvän kommenterade bland annat på Damien Rice's skiva "O" att hon tyckte det lät sämre än tidigare.
EST's From Gagarin's Point of View var dock fortfarande väldigt basstark, så jag föredrog att dra ned basen med två snäpp på den skivan, då blev det genast mycket trevligare. Men det är ju naken och avskalad finjazz med grymt bra inspelat piano, och då låter ju det mesta bra. Jag ville bara använda den skivan som test just för att det är ett av de vackraste verk jag vet.
Domen då? Ja det blir faktiskt ett köp. Jag beställde dem i förra veckan, tillsammans med ett par bi-wirade K400 och den medföljande Dynamik-uppgraderingen. Jag tror att Dynamik kommer att göra att jag blir ännu mer nöjd, och det måste ju faktiskt räknas in i beslutet med tanke på att det är en gratisuppgradering.
Men som sagt, det är inte en religiös upplevelse där allt bara pekade mot "KÖP", och för så pass mycket pengar (billigt i HiFi-världen iofs) så rekommenderar jag dig självklart att låna hem ett par och jämföra. Jag ser verkligen fram emot att höra vad du tycker!
Jag bör även nämna att när jag lämnade tillbaka högtalarna och beställde mina egna så fick jag veta att de hade den nya aluminium-foten, istället för original som är mdf (enligt Pär på High Fidelity). Jag bestämde mig för att beställa med den gamla foten, med tanke på att uppgraderingen kostar runt 6000 kr. Den nya foten ska visst tajta upp basen ganska mycket, och det oroar mig något gällande den gamla med tanke på att jag redan tyckte att högtalaren var på gränsen till för "basig". Men vi får se när den kommer, med rätt installation så kommer jag nog absolut att bli nöjd!
_________________ Vardagsrum: LP12 > Lejonklou Kinki 2 > Classik Movie 05 > K400 > Linn Majik 140
Sovrum: Sneaky DS > K20 > B&W DM686
|