selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

Välj ett av alternativen
Poll ended at Sat Sep 12, 2009 22:35
Alt 1 29%  29%  [ 4 ]
Alt 2 50%  50%  [ 7 ]
Alt 3 21%  21%  [ 3 ]
Total votes: 14
Author Message
PostPosted: Mon Sep 14, 2009 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så bra Stefan :-) och visst jag håller med om att Exotik och Akurate Kontrol och säkert även Kikkin är bättre än både SC och Majik/I
Men frågan är om verkligen Exotik + 2250 är bättre än Majik/I med Dynamik? Innan dynamik så var svaret givet (har jämfört) men nu vete tusan.

Risken finns ju såklart att 2100/Majik/I blir lite klent men jag spelar sällan högt men trots det så skulle det ju inte skada med mer pulver. Det skulle såklart vara väldigt intressant att höra vad Dynamik ger på 2250 men då är man ju uppe i nästan samma pris som ett beg Chakra 2200 kostar, så frågan är då om det verkligen är värt att uppgradera 2250 med Dynamik.

Jag har ju haft 2250 (såldes pga av fel färg) och var nöjd med det. Vid direkt jämförelse mellan 2250 och Majik 2100 på Katan så tyckte jag dock att 2100 var rejält mycket bättre även då vi krämade på.

Jag vet att jag är velig men det är svårt med en väldigt begränsad budget att välja rätt, vill inte heller byta playback efter det här kommande bytet.

PostPosted: Mon Sep 14, 2009 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dubbelpost passar på att skriva att jag kan ha på gång ett demoex av Majik/I med Dynamik till rätt kurs, kan bli affär :)

PostPosted: Mon Sep 14, 2009 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo inte lätt jag har oxå funderingar på att skaffa dynamik till min 2250 men å andra sidan så får man en begad 200W chakra för samma pris. Vad är bättre ? Enklast är ju att skaffa dynamik till befintlig produkt men å andra sidan så kan ju även uppgradera chakra med dynamik å på så sätt känns ju den uppgraderingen mer framtids säker.

PostPosted: Tue Sep 15, 2009 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
...
Jag har ju haft 2250 (såldes pga av fel färg) och var nöjd med det. Vid direkt jämförelse mellan 2250 och Majik 2100 på Katan så tyckte jag dock att 2100 var rejält mycket bättre även då vi krämade på.
...
Det var ju länge sedan jag gjorde den jämförelsen, var väl inte långt efter att dom kom ut. Hette ju inte Majik då utan Cx100. Vi körde väl två kanaler i antingen 5100 eller 6100 passivt jämfört med 2250. Är väl så att du jämfört med ett senare 2100 och allt från Linn blir ju bättre med tiden. Jag tyckte visserligen att Cx100 var bättre än 2250 men att man saknade kraften i det senare. 2200 råder ju bot på allt. Tonläget har ju detta stadigt inkopplat och in i det har jag ju hört allt upp till Radikal, Klimax DS via Klimax kontrol. Det hänger ju med precis hur långt som helst känns det som.

Leta upp en 2250 så du kan börja lyssna på det du har. Sedan kan du ju tänka vidare. Är ju inte större förlust att sälja det senare om du hittar ett 2200. Problemet är ju att vi inte riktigt vet vad Dynamik gör i SC, 2250 osv ännu. Om ett halvår vet vi nog mer.

PostPosted: Tue Sep 15, 2009 18:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är jag helt misstagen men är inte den största skillnaden mellan ett chakra steg och en 'vanlig' 2250 nätdelen?

PostPosted: Tue Sep 15, 2009 18:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Narux wrote:
Är jag helt misstagen men är inte den största skillnaden mellan ett chakra steg och en 'vanlig' 2250 nätdelen?
Nepp. Chakratekniken sitter i själva förstärkaren, inte i nätdelen.

/ j

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis som Jajo skriver är det ju en annan teknik och jag tycker nog att skillnaden var rätt stor då jag jämförde.

Men det kan ju vara så att jag blev lite lurad pga av att källa/försteg var så dålig (Unidisk SC) med en bättre källa och försteg kanske skillanden blir annorlunda(mindre). Nu kanske jag lät mig luras in av att det lät snyggare och glömde bort tune-dem. Som ni alla vet är det ju alltid bättre att satsa på bättre grejer tidigare i kedjan. Nu vill jag ju trots allt hitta slutsteg och kanske försteg som jag kan leva med väldigt länge utan att behöva uppgradera.

Största anledningen till att jag mest troligt kommer att börja med att köpa ett Majik/I med Dynamik är för att få försteg och hela playbackdelen komplett direkt och sen fortsättningsvis bara behöva bekymra mig om olika källor
Skulle jag köpa ett 2250 nu skulle jag inte känna att jag var färdig med playback-delen förrän det satt Dynamik i 2250 och då blir det totalt för mycket pengar jämfört med andra alternativ

Tusan så lätt det vore om budgeten var större :D

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Men det kan ju vara så att jag blev lite lurad pga av att källa/försteg var så dålig (Unidisk SC)
Jag vet att detta är urklippt ur sitt sammanhang, men jag kunde inte låta bli... det såg så roligt ut :D

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
don Tomaso wrote:
Men det kan ju vara så att jag blev lite lurad pga av att källa/försteg var så dålig (Unidisk SC)
Jag vet att detta är urklippt ur sitt sammanhang, men jag kunde inte låta bli... det såg så roligt ut :D
Hmmmmm förstår inte det roliga ens när du klippt ut det (tänker så det knakar)

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
DelNaja wrote:
don Tomaso wrote:
Hmmmmm förstår inte det roliga ens när du klippt ut det (tänker så det knakar)
Äsch, jag tyckte bara att "Unidisk SC = dålig" såg kul ut.
Just Unidisk SC skulle vara en dröm för mig iaf :)

Tillbaks till ämnet.

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är så himla insnöad själv och fartblind, lätt att glömma bort att SCn är fantastisk på både musik och film. Forumet är livsfarligt kan man lätt konstatera :D

Ämnet ja
Fick ett erbjudande om att byta SCn mot ett väldigt sent 5103 och ett 2250 med Dynamik. Det nya målsystemet skulle således vara om jag nu nappar på det

Unidisk 2.1, 5103, 2250(D)

mot mitt hetaste alternativ som också fick flest röster

Unidisk 2.1, Majik/I (D)

Vad tror ni? Det första alternativet har ju den uppenbara nackdelen att det saknar ingång för en LP12 men fördelen med digitalingång som kan användas för XBox, digitalbox etc. Det andra har fördelar i att vara nyare med Dynamik både på för och slutsteg.

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta om det varit uppe tidigare, men jag tycker att du ska sikta på Unidisk 1.1. 2.1an jag hade tidigare var totalt hjälplös mot en Sneaky DS. 1.1 står sig lite bättre och är inte så gräsligt mycket dyrare.

/ j

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jajo nja det har väl bara snuddats vid tidigare och det är ett klokt råd såklart, men det blir allt en 10 000kr dyrare och det är en rätt stor peng för mig. Blir det en Majik/I kommer jag inte att stressa utan försöka hitta en riktigt bra deal på en Unidisk.

ahhhhhhrrrggghhhh Sneaky krossar Unidisk 2.1 då var vi där igen :wink: jag kanske måste kapitulera för den nya tekniken och köpa en Majik DS på dynamik-kampanjen och sälja min SC uppgraderad med Dynamik som jag var inne på i en säljtråd :D

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 13:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jepp...så är det...2.1 får smisk och rätt ordentligt oxå av Sneaky DS med Cara...jämförelse mot Majik DS och uppåt är rätt menlöst...Unidiskarna är på inget sätt sämre nu än förut och de är fortfarande bra spelare, det är bara det att, tja...ni vet...

Kör du mest musik så tycker jag fortfarande att DS är vägen för dig! En Majik DS ger dig lite olika möjligheter oxå då den kan styra volymen ifall ett häftigt steg skulle råka komma din väg...sväng in om du har vägarna förbi och upplev DS med liknande högtalare i hemmiljö...
;)

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan dock inte rekommendera inbygda volymkontrollen i majik ds. Vid inskaffning av kikkin så försvinner molnen från himmelen och färgerna bilr färgigare ja ni vet..... :mrgreen:

Post new topic  Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00