selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 18:02 
Site Admin
Site Admin

Haakan: Jag tycker absolut inte du ska känna dig påhoppad för att komma med akustiktips. Med lite gymnasiefysik kan man ju exempelvis som Daniel.N prydligt demonstrerade skaffa sig en ganska bra uppfattning om var problem i basområdet ligger.

Jag gillade verkligen ditt inlägg Jan, tycker det var klockren sammanfattning av vad som kan vara vettiga saker som funkar i ett kombinerat stereo/vardagsrum som ju är det de flest här har. Tar mig friheten att citera hela här:

sportbils... wrote:
Ju stabilare väggar destå bättre!
Detta gäller även golv & tak...
Jag gillar betong

Om bara rummet är stabilt = inte svänger med, så forsätter man med att dämpa ut rummet (klapp test i olika positioner är en bra start)
Lite bas saker som jag gör direkt:
Täcka med mattor framför lyssnings position/mellan högtalarna.
Hänga upp gobeläng på väggen, ladda på med gardiner.

Riktiga möbler o växter är bra o ska räcka.
Skulle ALDRIG hänga upp/installera "absorbenter" i mitt rum - inte ens om jag var själv.
Fy tusan va fult.

Ställ sedan in högtarna o gör "tune dem".
Nu när det svänger, kolla akustiken (gå runt o lyssna på hur det låter...) Bumlig/odistingt bas är för mig normalt det värsta problemet.
--> akustik fix
Justera in enl tune dem igen = Klart.

btw, att dämpa väggen bakom högtalarna har aldrig funkat för mig, så rent som möjligt destå bättre. INGENTING mellan högtalarna!!
De andra tre ska dämpas.
Gå runt och klappa händerna lite i rummet, ekar det mycket så försöker man sätta upp lite fler tavlor på väggarna, kanske flyttar om eller till en bokhylla med olika saker. Mattor på golvet i så stor utsträckning det är möjligt, särskilt i området kring högtalarna....

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:

Gå runt och klappa händerna lite i rummet, ekar det mycket så försöker man sätta upp lite fler tavlor på väggarna, kanske flyttar om eller till en bokhylla med olika saker. Mattor på golvet i så stor utsträckning det är möjligt, särskilt i området kring högtalarna....
problemet med klapptestet är att en handklappning är ca 100hz så har du problem under det så, ajja detta går å driva hur långt som helst...

ja just det för å få lite mer perspektiv om varför man ska ha fullregister är att en lägsta tonen ett piano kan få till är ca 28hz...så kommer man inte under det så missar man ju en del?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 18:19 
Site Admin
Site Admin

Är det runt 100 Hz alltså? Låter som en ganska dov hanklappning tycker jag...men men det jag tänkte mer på var att ligger den kvar länge så har man förmodligen inte tillräckligt med prylar i den delen av lyssningsrummet.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Är det runt 100 Hz alltså? Låter som en ganska dov hanklappning tycker jag...men men det jag tänkte mer på var att ligger den kvar länge så har man förmodligen inte tillräckligt med prylar i den delen av lyssningsrummet.
jo den ligger därikring

här är en sida med mycket bra info om högtalare och dess uppbyggnad samt info om det mesta :)

http://www.drkrupp.se/hifi/

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 18:32 
Site Admin
Site Admin

Härlig förstasida, hyfsat färgglad iallafall! :D

Ska klicka runt lite där senare ikväll, ska tydligen vara lite social utanför datorn nu hur det nu ska gå till...

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 18:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
jag hade inte gått därifrån jag hade gett dig på käften...man ska behandla folk på exakt samma sätt på internet som i verkliga livet enligt mig...ajja nog om det jag e lugn nu iaf, gillar inte sakasm bara :wink:
Om nån säger emot dig ger du dom på käften i verkliga livet? Fastän du hade fel? Vad säger du?

Angående sarkasm så .. jag blir matt, försökte ju inte göra ner dig, bara påpeka att du blandade ihop begrepp.

Vill du inte ha en diskussion utan bara predika oemotsagt tycker jag faktiskt du ska bygga en websida som förklarar allting som du förstått det och se till att utelämna alla sätt att ta kontakt med dig.

På forum får man svar på tal och interagerar med folk, förstår man inte det ska man inte vara på forum. Basta!

Edit tillägg: av just interaktionsanledning vill jag inte "ta över" tråden heller, förstår inte vitsen med den sortens tråd. Då liknar det ju mer en frågespalt?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Om nån säger emot dig ger du dom på käften i verkliga livet? Fastän du hade fel? Vad säger du?
om det är så att jag tycker att personen ifråga beter sig som en idiot mot mig så svar ja... du kan iofs ha menat det på ett annat sätt än vad jag läste det som...men jag uppfattade det som en dryg kommentar bara för att kunna påpeka det faktum att jag hade fel (även fast roomgain är det ord alla jag vet använder för det begreppet)

jag vet inte hur du hanterar idioter som behandlar dig på ett dryg sätt, men jag ser ingen anledning till att munhuggas med nån....en varning får han sen lär han märka vad som händer...

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 19:23 
Site Admin
Site Admin

Ord och inga visor. Kan vi komma vidare nu? Detta är en intressant tråd! :)

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
jag vet inte hur du hanterar idioter som behandlar dig på ett dryg sätt, men jag ser ingen anledning till att munhuggas med nån....en varning får han sen lär han märka vad som händer...
Du Haakan... om jag var moderator här så skulle det ha varit dit sista inlägg på det här forumet.

Skärp dig för fan! /Henrik

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Haakan wrote:
Du Haakan... om jag var moderator här så skulle det ha varit dit sista inlägg på det här forumet.

med vilken motivering? gav svar på tal och bara för att svaret inte passar då blir man kickad lr?

edit: varför ja blir irriterad är för att han lekte viktigpetter då man i "folkmun" kallar det roomgain å inte boundarygain...ringer vi svaåakustik går det säkert utveckla ännu mer, men finns det nån anledning? folk förstår vad jag menar...

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 20:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Haakan wrote:

Som utomstående i sammanhanget så kändes denna kommentar väldigt onödig, men vad vet jag, det kanske inte är högre i tak i huvudstaden Srockholm?!?

Håller med Ayn, nog om detta, red ut begreppen kring ämnet så att man kan få några vettiga tips!

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 20:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:
henriklh wrote:
Haakan wrote:

Som utomstående i sammanhanget så kändes denna kommentar väldigt onödig, men vad vet jag, det kanske inte är högre i tak i huvudstaden Srockholm?!?

Håller med Ayn, nog om detta, red ut begreppen kring ämnet så att man kan få några vettiga tips!
Syftar du på min kommentar?

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Alldeles korrekt uppfattat min vän!

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:
henriklh wrote:
Alldeles korrekt uppfattat min vän!
Ska jag tolka dig som att du tycker att en kommentar som "om jag var i samma rum som du så skulle jag slå dig på käften" är OK på ett forum som behandlar hifi (eller vilket forum som helst?).

Och hur kan det i så fall komma sig att en kommentar som "skärp dig för fan" av dig tolkas som mer oförskämd/onödig/larvig/whatever?

Det tycker jag är jättekonstigt.

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
med vilken motivering?
Därför att du börjar dilla om att slå folk på käften. Det är oförskämt rent ut sagt.

/Henrik

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00