Quote:
det är nog bara så att dina som du byggt själv går 1 oktav djupare och det är rumsresonanserna som gör att dom inte känns lika "tighta",
De är teoretiskt avstämda till 62 Hz (En oktav ner från 50 Hz skulle ju som bekant bli 25 Hz..). En oktav motsvarar en fördubbling av frekvensen.
Jag upplever inga resonans problem i mitt vardagsrum på 25 kvadrat och har faktiskt inga problem med att hitta en bra placering på vare sig mina Ninka eller Vifa diy:are. Har flyttat runt en del och passerat 3 lägenheter och är inne på mitt andra hus. Mitt nuvarande vardagsrum är ett av de bästa lyssningsrum jag haft. Och visst det är min subjektiva uppfattning...
Har testat med lite mer dämpmaterial vilket ger något tajtare bas men fölorar i nivå. Basnivån blir dock lite väl svag och de rekomendationer som säger att en basreflex högtalare skall innehålla ca 50 % dämpning bör man nog följa. En sluten låda kan man däremot stoppa in betydligt mer dämpning(Ninka lär vara rätt så fulla med dämpningsmaterial.
Quote:
om nu konstruktionen är iprincip den samma som hfls-1 dvs
Konstruktionen kommer i från audiocomponents.nl där du hittat extremt billiga högtalar element och har ingen direkt koppling till Hfls annat än att de är basreflex stativare med samma diskant men den midre basen i samma serie.
Jag tycker att dessa Vifa element är mycket bra och högtalarna bjuder på en fin muskalisk återgivning men den skiljer sig rätt mycket från Ninkas återgivning...
Jag upplever basåtergivningen som helt olikartad på Ninka och de Vifa baserade. Jag får känslan av att Vifa elementen aldrig kan spela lika snabbt som Linn elementen men de har andra kvaliteter som inte Linn elementen har
Min fru och 10 åriga dotter tycks gilla återgivningen från dessa Vifa diy:are riktigt bra
Jag kommer som sagt var att använda dom i min andra anläggning!
Ni som aldrig provat att bygga egna högtalare och är skeptisk!
Jag var det också innan jag lyssnade på mina egna.... förväntningarna var låga även om jag kände att jag lagt ner mycket tid och möda på alla detaljer. Första lyssningen med oinspelade element gav mig ett leende som började vid ena örat och slutade vid andra.... ja att ha byggt något alldeles helt själv är något alldeles speciellt