selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 06:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Sep 04, 2009 12:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hittade ingen lämplig tråd så jag gör ett inlägg i denna..

Får golvet slipat och lackat under kommande vecka och är inte så sugen på att repa sönder det i samband med intuningen av grejerna. Har skeets under högtalarna, men de väger ju en del (Keltik) och misstänker att det kommer att lämna en hel del oönskade spår. Har ngn provat att sätta ngn form av skydd under skeetsen med bra resultat, eller är det helt förbjudet att ens överväga det?

PostPosted: Fri Sep 04, 2009 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

young wrote:
Hittade ingen lämplig tråd så jag gör ett inlägg i denna..

Får golvet slipat och lackat under kommande vecka och är inte så sugen på att repa sönder det i samband med intuningen av grejerna. Har skeets under högtalarna, men de väger ju en del (Keltik) och misstänker att det kommer att lämna en hel del oönskade spår. Har ngn provat att sätta ngn form av skydd under skeetsen med bra resultat, eller är det helt förbjudet att ens överväga det?
Det är väl inget som hindrar att du provar? En ytterst tunn film under resp fot medan du flyttar runt och testar. När högtalarna är på plats, ta bort filten och kolla om du hör någon skillnad.

/ B

PostPosted: Fri Sep 04, 2009 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har oljat ekgolv och det blir inga märken när jag drar omkring mina 6 kilogram lätta Katan + X kg stativ. Se bara till att du har rent både på golvet och under Skeets så tror jag inte det kommer att vara några problem.

Du ska ändå få ett tips från mig och det blir att ha en pappersbit, A4 eller A5, av lite tjockare variant under varje Skeets när du justerar in högtalarna. Med tjockare menar jag t.ex. det glansiga första- och sistablad från ett magasin. Offra några gamla nummer av Hifi & musik för detta.

Förut hade jag olackade egentillverkade skeets med mjuk stoltass under. Rekommenderas inte. Det fastnar damm i dem, som repar golvet, och det låter sämre.

PostPosted: Fri Sep 04, 2009 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du orkar är det värt att prova med något under dina Skeets. Jag kan inte svara på om golvet kommer att repas, men jag vet att ljudet påverkas märkbart av kontakten mellan Skeets och golv.

Mitt råd är att testa med väldigt tunna filmer av olika material. Papper (som Roland nämnde), bomullstyg, vettexdux. Det kan i undantagsfall låta bättre än med Skeetsen direkt mot parketten. Jag vet inte om det beror på golvet eller på vikten som ligger på varje Skeet. Oftast tycker jag dock att det är bäst utan någonting under.

PostPosted: Thu Sep 10, 2009 12:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ett stort tack för era synpunkter. Har några "plastkuvert" som jag tänkt att använda under skeetsen vid intuningen. Hade fått tipset från en bekant att använda ngn form av klisterlappar under skeetsen, men det blir ju ett renodlat hvete att ta bort i ett senare skede.

PostPosted: Thu Sep 10, 2009 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

young wrote:
Ett stort tack för era synpunkter. Har några "plastkuvert" som jag tänkt att använda under skeetsen vid intuningen. Hade fått tipset från en bekant att använda ngn form av klisterlappar under skeetsen, men det blir ju ett renodlat hvete att ta bort i ett senare skede.
PostIt-lappar är enkla att ta bort...

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00