selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fjärrkontroll Linn / SB
PostPosted: Wed Sep 09, 2009 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Många här verkar ha bra kläm på fjärrisar, till skillnad från undertecknad. Frågan är, finns det någon fjärr som fungerar på Mimik/Kairn/Pekin och Squeezebox Classic? Funktioner som krävs är att kunna byta källa, reglera volym, start/stop/byta låt på CD-spelaren, byta kanal på radion och start/paus samt bläddra runt på SB´n efter musik.

Finns det en sådan helig gral?

/ B

PostPosted: Wed Sep 09, 2009 15:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har en Logitech Harmony One...åtminstone den ska kunna styra även klämboxen, konstigt vore det annars...kolla upp Logitechs modeller. Linn prylarna är inge problem i alla fall...

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Wed Sep 09, 2009 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om jag inte minns fel så har Linn Phillipskoder och dessa är ganska vanliga så det borde inte vara något problem. Du kan såvitt jag vet sköta alla Linnapparater med samma fjärr, åtminstone i LK-serien.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Wed Sep 09, 2009 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Om jag inte minns fel så har Linn Phillipskoder och dessa är ganska vanliga så det borde inte vara något problem. Du kan såvitt jag vet sköta alla Linnapparater med samma fjärr, åtminstone i LK-serien.
Själv har jag den gamla Kairn-kontrollen kvar (stor fyrkantig svart och platt dosa, tror det är till kairn iaf). Den funkar till allt linn jag prövat iaf, CD12, Exotik, Klimax kontroll.. så funkar dosan till nåt så funkar den nog till allt.

Det enda linn är riktigt kass på är att tillverka fjärrkontroller (förutom denna som jag har). Kontrollen till tolvan är det nog det sämsta som tillverkats.

PostPosted: Wed Sep 09, 2009 21:36 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag kör en Logitech Harmony 895, för enklare kommandon (ungefär de som anges). Det finns mängder med Linn enheter färdig-definierade, saknas de så är det 'enkelt' att 'lära' kontrollen. Att lära kontrollen gör man genom att sätta en text (t ex Volume Up) och rikta sin gamla kontrol mot denna så plockar den in den infraröda signalen och 'lär sig'. Yttremera smart är att du kan ställa in utrustningen i ett skåp och via radio skicka en signal som i står i skåpet och som i sin tur skickar infra till din enhet. Altenativt kan du sköta det hela från ett annat rum/annan våning. Det är riktigt snyggt.

PostPosted: Wed Sep 09, 2009 21:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jepp, kör en Logitech Harmony 890 mot min Classic Movie & Squeezebox; funkar bra. Standardinställningar nerladdade från webben. En dyr fjärr men hittade min beggad. Gissar att deras enklare gör motsvarande jobb fast utan färgskärm etc.

PostPosted: Wed Sep 09, 2009 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Cloudberry wrote:
Jag kör en Logitech Harmony 895, för enklare kommandon (ungefär de som anges). Det finns mängder med Linn enheter färdig-definierade, saknas de så är det 'enkelt' att 'lära' kontrollen. Att lära kontrollen gör man genom att sätta en text (t ex Volume Up) och rikta sin gamla kontrol mot denna så plockar den in den infraröda signalen och 'lär sig'. Yttremera smart är att du kan ställa in utrustningen i ett skåp och via radio skicka en signal som i står i skåpet och som i sin tur skickar infra till din enhet. Altenativt kan du sköta det hela från ett annat rum/annan våning. Det är riktigt snyggt.
Verkar vara en trevlig fjärr...
Syns låtval etc i displayen (när man spelar SB)?
Måste man först trycka på vilken enhet man ska styra eller räcker knapparna till för alla? Jag menar, om jag nu vill hoppa fram en låt med SB, är det samma knapp som för Mimik och jag måste skifta spelare först eller är det två olika knappar?

/ B

PostPosted: Thu Sep 10, 2009 14:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bill50x wrote:
Cloudberry wrote:
Verkar vara en trevlig fjärr...
Syns låtval etc i displayen (när man spelar SB)?
Måste man först trycka på vilken enhet man ska styra eller räcker knapparna till för alla? Jag menar, om jag nu vill hoppa fram en låt med SB, är det samma knapp som för Mimik och jag måste skifta spelare först eller är det två olika knappar?

/ B
Hej, du kommer inte att kunna se någon musikinfo på en Harmony, jag själv kör en Squeezebox Duet parallellt. Men det är då två fjärrkontroller i spel.

Min uppsättning av en Harmony 895 grundar sig på aktiviteter, t ex 'Film'. När jag då trycker på Film startar TV'n (inställd på rätt kanal), startar Classic Movie med rätt inställning. hamonyn får då den uppsättning knappar som jag önskar för filmtittande. Dvs open/close, Languages, Audio´, tryck på Volym skickar volymkommando till Movien och inte till TV'n (du kan ställa in hur du vill).

Om du ställer in rätt så vet du vilket kommando som skall gå till vilken enhet - du behöver inte definiera det.

I teorin kan du ställa in två aktiviteter för att titta på TV. En där du tar ljud via Movien (mitt exempel) och ett där du tar ljud från TV'n (dvs vilken enhet som du riktar dig till med volymknappen. Du kan inte köra två aktiviteter samtidigt; så när barn tittar på TV med hörlurar och jag lyssnar på musik i stereo så kommer en av de gamla fjärrisarna fram.

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00