Edit: huj vad det skrivs här.. quotar det inlägg jag trodde mitt svar skulle hamna under:
Haakan wrote:
sån tur att du har koll på läget då...
kan du även förklara för mig den okunnige vad skillnaden mellan dom 2 är då eftersom dom ger samma effekt dvs förstärka basfrekvenser? lr jag förstår nog skillnaden... inte lika stor förstärkning...herregud hur orkar du ordmärka...jag upphör aldrig att förvånas hur folk är på internet samt vilken skillnad det skulle vara om man satt i samma rum och diskuterade samma sak...
Stora skillnaden motför i samma rum är nog att jag skulle ha promenerat därifrån innan jag blev ordentligt irriterad..
Det är inte mitt fel att du predikar om saker du inte har stenkoll på. Gör man det är inte speciellt konstigt om man blir rättad. Detta är
inte ordmärkning eller ens speciellt otrevlig ton (
var iaf inte), utan helt enkelt klargörande av saker du predikar som sanning men som är felaktiga. Men, till saken.
Skillnaden är denna:
1) room gain - trycksättning av rummet.
Jämn och fin förstärkningskurva neråt i frekvens som ökar med upp till 12dB/oktav beroende på hur tillslutet rummet är. I en bil ofta en fin 12dB/oktav-lutning, vilket passar otroligt bra att jämka ihop med en sluten sub som går ner till startfrekvensen för bilens
cabin gain/room gain/transfer function - kärt barn.. (ofta runt 50Hz) - du får jämn och fin frekvensrespons ner till några få Hz med lite flyt. Rummet med Linn-stereon är för stort dock.
Exempel: I ett
tillslutet rektangulärt rum med dimensionerna B,L,D är längsta dimensionen = sqrt(B^2+L^2+D^2). Room gain börjar vid f = 345/2/"längsta mått". Mitt rum är 5.6x3.6x2.4m (längsta mått ~7m hörn till hörn) och har i teorin alltså room gain från 24Hz och neråt.
Men, det är inte tillslutet. Jag har en öppning till den ~7m långa hallen. Längsta dimensionen är alltså mycket längre än 7m och starten för room gain följaktligen långt under 20Hz = inte ett problem. Skulle jag montera upp en dörr för öppningen däremot så är det ju 24Hz och neråt som gäller. Dock inte heller det ett problem som jag ser det (men
kanske märkbart).
2) Resonanser - när reflektioner kommer i fas med varandra och direktljudet. Ger
peakar som tilltar i styrka med tiden. Sinustoner+SPLmätare kommer INTE ge en rättvis bild av hur mycket vanlig musik kommer låta resonanserna byggas upp. 1/6 oktavs warble tones däremot (sinustoner som flackar i frekvens upp och ner) ger en hyggligt rättvis bild då dom inte låter resonanserna byggas upp till full kraft (vilket inte musik gör heller).
3) Boundary gain - nästan som resonanser men används mest när man räknar på subwoofers. En subwoofer placerad i ett hörn (tre ytor) kommer ha reflektionerna från dom tre ytorna någorlunda i fas med direktljudet = inga cancelleringar, upp till en viss frekvens som beror på avståndet från elementet och porten till ytorna. Man brukar räkna fjärdedels våglängder i differans som "fortfarande i fas". Llite luddigt, men praktiskt är det ganska enkelt: du har boundary gain upp till ungefär 345/8/avstånd. För min 50cm's kubiska sub intryckt i ett hörn handlar det om 86Hz. Upp till 86Hz kommer jag alltså INTE att ha problem med cancelleringar från de tre närliggande ytorna i en hörnplacering -> mindre knölig frekvensrespons. För högre frekvenser är det dock riktigt fel med hörnplacering, och så även för subbar som delas för högt eller för flackt. Du vill itne lira frekvenser över den där 345/8/avstånd-frekvensen från ett hörn.
Så sammanfattat: 1)
room gain tiltar upp frekvensresponsen "nertill", men jämnt och fint, 2)
resonanser knölar till frekvensresponsen så den blir ful, 3)
boundary gain har du nytta av för sub.
Typ.
Edit2: begreppsförvirring

skrev boundary gain när jag menade room gain.