selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Aug 27, 2009 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hörde på omvägar att det skulle vara bra att rulla små kulor med häftmassa som man sätter under fötterna på sina linn produkter. Tanken är att man ska få ett jämt tryck på alla fötter och på så sätt få mindre vibrationer in till elektroniken? Någon som provat detta ?

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jasså, du knyckte mitt tips om häftmassa för Brakitsen :D

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
det skulle vara bra att rulla små kulor med häftmassa som man sätter under fötterna på sina linn produkter.
Är det vad som kallas mjukvaruuppgradering?

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 14:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:D Grejen var att man skulle rulla 3*4 kulor ca 5mm diam och sätta 3st under varje fot.
Men jag tvivlar att det funkar värst bra. Har testat div dämpfötter under mina burkar men endå alltid tyckt att orginalfötterna är bäst. Förmodligen är bästa alternativet att gå på bättre underlag i stället.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 21:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Häftmassa under Linn fötter :twisted:

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ljudet kanske blir häftigare, men är det bättre musikaliskt? ;)

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Provade detta för många år sedan och det var uselt. Likaså var det uselt att ställa en granitplatta under apparaterna (vilket dock funkade hyfsat på Micromegas värstingspelare som hade två gummifötter och en spik). Och koner, träklossar, skumgummi, sorbotan. Uselt alltihop!

Har inte testat idag med lät Linns apparater bäst på sina egna fötter, på en bra hylla. Och alla fötterna ska ha kontakt med hyllan, annars justerar man med en bit papper under en fot.

PostPosted: Wed Sep 02, 2009 08:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Provade detta för många år sedan och det var uselt. Likaså var det uselt att ställa en granitplatta under apparaterna (vilket dock funkade hyfsat på Micromegas värstingspelare som hade två gummifötter och en spik). Och koner, träklossar, skumgummi, sorbotan. Uselt alltihop!

Har inte testat idag med lät Linns apparater bäst på sina egna fötter, på en bra hylla. Och alla fötterna ska ha kontakt med hyllan, annars justerar man med en bit papper under en fot.
Jag körde 40kg diabas under min micromega, klart högre upplösning men lite sämre "rock" :) Om ni fattar skämtet..

Sen har jag labbat med sorbotan och div koner med blandad framgång, mjuka fötter har inte funkat under LINN för mig.

Dock bad jag en kompis att svarva en spetsig ALU-kon för att testa, och det lyfte min tidigare LK-majik betydligt - Den blev klart roligare att lyssna på. Har kört vidare med ALU-koner och tycker de funkar kanon under förstärkare och CD-spelare.

Har även testat en kon under Kikkin :wink: , satt den i främre skruven undertill, hos mig blev det ett klart lyft. Själen dök upp i musiken.

PostPosted: Wed Sep 02, 2009 17:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Berätta gärna mer om konen under Kikkin, Tonny. Var det en svarvad aluminiumkon? Vad står de bakre fötterna på?

PostPosted: Wed Sep 02, 2009 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Berätta gärna mer om konen under Kikkin, Tonny. Var det en svarvad aluminiumkon? Vad står de bakre fötterna på?
Ja, det var en svarvad massiv alukon. Bakre fötterna stod både utan extra stöd samt med nåt som liknar SD-foten (säljs av Dennis i Kalmar, rel styv), uppfattade att båda varianterna blev bättre än att stå rätt upp o ner på hyllan.

Hyllan var en rel. enkel mdf-hylla från IKEA.

Körde bla Andreas Osbourne, och sambon hajde till när han klev ut i rummet :)

PostPosted: Wed Sep 02, 2009 20:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Fredrik, kul att du är intresserad av olika fötter/interface mot underlaget. Som jag sagt tidigare Linn original är verkligen bra. Men som du har sett, så har Linns nya apparater andra typer av fötter så vilken är bäst?? Den gamla typen eller nya?
För att riktigt krångla till det så är jag övertygad om att det beror på vilken hylla man använder, för som jag skrev på ditt forum så har fötterna flera funktioner eg både att isolera från externa vibrationer men även att mekaniskt "jorda bort" de interna vibrationer som apparaten skapat själv. Vissa apparater "svarar bra" på en extra original mittfot tex en KARIK men dina apparaters låda är ju väldigt liten så därför tvivlar jag på att det gör någon större skillnad, men det går ju fort att prova :wink:
Denna femte extrafot satt i original på QUAD 66 och jag tror inte att den satt där för att de hade för många fötter på lagret utan att den som konstruerat apparaten lyckades övertyga ekonomiavdelningen att den var viktig. Hur har du det med din ekonomiavdelning :?: MRTweak

PostPosted: Wed Sep 02, 2009 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Bakre fötterna stod både utan extra stöd samt med nåt som liknar SD-foten...
Men om de bakre fötterna saknar extra stöd så måste ju Kikkin stå med fronten pekandes snett uppåt? Låter lite konstigt. Var konen väldigt liten?

I vilket fall ska jag förstås prova. Jag har bytt fötter en gång, från mjukare svarta gummifötter på de första Slipsikarna till de hårda genomskinliga som används idag. Det var en liten ljudmässig förbättring. Inte stor, men fullt hörbar.

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 08:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
TONNY wrote:
Bakre fötterna stod både utan extra stöd samt med nåt som liknar SD-foten...
Men om de bakre fötterna saknar extra stöd så måste ju Kikkin stå med fronten pekandes snett uppåt? Låter lite konstigt. Var konen väldigt liten?

I vilket fall ska jag förstås prova. Jag har bytt fötter en gång, från mjukare svarta gummifötter på de första Slipsikarna till de hårda genomskinliga som används idag. Det var en liten ljudmässig förbättring. Inte stor, men fullt hörbar.
Kikkin är rätt fin med fronten snett uppåt, stör inte mig då den stod i ett skåp med frostat glas - sen styrdes den helt med fjärren.

Det här med snea burkar vande jag mig vid när jag var kund hos Radiolagret, dom hade alltid diabas+"en spets" som dom kallade det. Där stod cd-spelare för 30-40 KSEK och dinglade på ett stift :) Diabas=tråkigt, Diabas+spets=kul (med deras grejer)

Dock har jag kört en spets fram och hårdare gummifötter bak på mina LINN-burkar, familjen är ju också framme och knappar..

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 09:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Kikkin är rätt fin med fronten snett uppåt, stör inte mig då den stod i ett skåp med frostat glas - sen styrdes den helt med fjärren.
Ursäkta om jag är lite nyfiken. Men hur gjorde/gör du annars. använder knapparna? ;)

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
TONNY wrote:
Ursäkta om jag är lite nyfiken. Men hur gjorde/gör du annars. använder knapparna? ;)
Det är inte alla i familjen som tycker om fjärrkontroller med 50 knappar där i princip bara ett fåtal används, dom fingrar hellre friskt på min Majik-I.

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00