sportbilsentusiasten wrote:
Alla andra fattar ju också att man inte kan jämföra LP12/KDS rakt av...
Ja, jag kan vara både tjurig och envis, men mest envis

Men frågar någon om LP12/Keel/radikal/etc låter bättre eller sämre än en KDS - hur ska man ta den frågan? Jag tycker inte alls att det verkar som "alla" har fattat att det är hela kedjan man lyssnar på och att man inte kan isolera själva spelarna.
Jag har inte presenterat spekulationer som fakta. Jag har bara försökt beskriva VAR skillnaderna kan ligga om man upplever det ena eller det andra systemet som "bäst".
Jag ska tjata lite till. Är en Mimik/LK1/LK2/Komri bättre eller sämre än en Klimax DS/Kontrol/Solo/Helix? Ja, det är busenkelt att ta reda på. Det är bara att lyssna.
Men bara om du lyssnar på samma mixning av skivan. Gör du inte det så betyder lyssningen nada. Jag kan äta ett päron och ett äpple och tycka att päronet är godast. Jag kan sedan ta ett annat märke på ett äpple och då är helt plötsligt äpplet godast.
Så länge vi bara tycker finns det inga sanningar. För vi har rätt att tycka vad vi vill och det är både kul och intressant att höra vad folk tycker. Det är också intressant att diskutera och kanske väcka en tanke om man upplever att det sker logiska kullerbyttor. Sådana gör säkert jag också, men berätta då gärna vilka det är istället för att kalla mig tjurig. För mig är en logisk kullerbytta när man tycker det analoga ljudet i en LP12:a är bättre än digitalt, trots att såväl inspelning som gravering passerat genom digital utrustning. Och det handlar inte om lösa spekulationer om man påpekar att en given digitalt inspelad musik (givet att det är samma mix etc) antingen går via ett gravérverk (med d/a-omvandling före graveringen) och fram till avspelning av en pickup - eller att den befordras digitalt och d/a-omvandlas i DS´en. OM DS´en låter sämre än vinylen så finns det inte så många anledningar om man tar det grovt. Antingen är kedjan fram till DS´en (inkl ens egen NAS eller motsvarande) sämre än den till gravérverket eller så förändrar vinylkedjan så ljudet upplevs som mer positivt. På vilket sätt kan det annars vara? Vore de båda kedjorna perfekta skulle det också låta likadant.
Det väcker ytterligare en fråga som iofs är intressant men som går utanför trådämnet så jag ska inte utveckla den alltför mycket. Men, är
mer svängigt,
tydligare musikaliskt, och övriga attribut som tillskrivs apparater ur ett tunedemperspektiv, alltid bättre? Dvs, finns det ett max som aldrig kan överskridas eller kan en given utrustning öka på något som inte finns i skivan/filen? Men en sådan diskussion bör väl ske i en annan tråd, kanske jag dock sått ett frö?
Med detta har jag sagt mitt i frågan men jag läser gärna kommentarer och synpunkter!
/ B