selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 19:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed Aug 26, 2009 13:23 
Site Admin
Site Admin

Nä Klimaxfilter är svåra att bedömma prestandan på. Finn ju en kille i Umeå som kör med Klimaxfilter till Keltik. Han hade monokort i sina kloutar innan, han kanske kan delge lite erfarenheter. Det enda jag kommer ihåg var att filtren är grymt snygga :D

PostPosted: Wed Aug 26, 2009 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Xanlin har/har haft ute Klimax-filter för Keltik till salu här på Selleri.

För några år sedan så hade Linn en hel bunt Klimax-filter till Espek, Keltik m fl på sin Ex-dem-lista. Ingen
rykande åtgång på dem då i a f. Samma filter vecka efter vecka, kanske finns de kvar än? Kolla med
närmaste Linn-butik om intresse finns.

Alla slutsteg kan användas till Klimax-filtren, även icke-Linn.

/M

PostPosted: Wed Aug 26, 2009 16:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltså klimaxfilter till katan lär ju knappt finnas att få tag på? Och att jaga rätt på filter till Keltik och skicka dem till Linn för ombyggnad lär inte bli billigt. Fast Aktiva katan med Solo vore ju rätt hårt.

Majik - högtalare känns bara som ett onödigt extrasteg för dig, ska du byta ut katan är det ju Akutare eller Klimax (Artikulate) som gäller. Men varför vill du inte ha riktiga högtalare?

PostPosted: Wed Aug 26, 2009 16:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att få Espek-filter ombyggda till Katan-filter måste ändå vara
en lätt historia för Linn. "Bara" att koppla förbi högpass-filtret
för Espeks mellanregister.

/M

PostPosted: Wed Aug 26, 2009 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror inte att Klimaxfilter in ett par Katan ger bästa uppgradering för pengarna. Att lägga så mycket pengar på filter och elektronik och sedan köra det i en förhållandevis enkel högtalare tror jag inte är det bästa sättet att spendera en så pass stor slutsteg/högtalarbudget.

Vill ju inte låta tråkig (och absolut inte min mening att låta spydig), men om det hade varit så att man hade kunnat få ett par katan att låta alldeles fantastiskt (kostnaden beaktat) med Klimaxfilter, så hade Linn säkert tagit fram sådana och försökt promota det som ett alternativ till deras andra högtalare. De har ju hela firman full av prylar och massor av tekniker som säkert älskar att experimentera och komma fram med oanade nya spännande lösningar.

Jag skulle nog sneglat på ett par beg Akurate. Såg nyligen ett par från 2008 tror jag för en bit över 30 tkr (tror att det va på hifimagasinets köp/sälj, men är inte säker). Med ett hyggligt slutsteg, kommer de ju att låta fantastiskt.

PostPosted: Wed Aug 26, 2009 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man kan bygga om Klimaxfilter men Linn tar runt 4k€ o sedan kommer frakten. :?

Finessen med Klimaxfilter är ju att kunna köra aktivt med Klimaxstegen, vilket man inte kan på annat sätt. Om nu passiva Solo får pisk av aktiva med 5125 (på 242 och med gamla stereofiltren) vad tror ni aktivt med Solo presterar med Klimaxfilter :mrgreen:

Source first ger att Klimafilter på Katan med BRA slutsteg kommer att bli asbra.
Finns vad jag vet en som kör Katan aktivt med 4 Solo.

Äldre högtalare har två fördelar; krävs få Solo för aktiv drift samt att det finns beggade Klimaxfilter till bra pris. Jag har sett dom från 10k till 25k för de äldre modellerna. Stort prisspann då FÅ kommer upp till försäljning men det är ju bara att avvakta.
Äldre grejjer är ju lite ute, tycker många - o det är ju bra att de tycker det. :wink:

Till de nyare burkarna med K-array kostar de mer, från 30k upp emot hundringen. (de är närapå dubbelt så dyra nya vilket återspeglas i begpriserna)

PostPosted: Wed Aug 26, 2009 20:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kör Keltik med 2 Klout 4xLk 240 med Klimaxfilter. Det låter fantatisk bra en stor uppgradering från den sista versionen av av monofilter för Klout. Jag köpte filtren via Per på High Fidelity som berättade att filtren var i första hand tänkta att användas i marknadsföringen av Keltik men tillverkningen Keltik lades ner relativt kort efter att filtren börjat säljas. Jag köpte filtren begagnade för en relativt billig penning. Som jag ser det är begagnade Keltik en bra mycket bra deal begagnat trots förstärkeriet som krävs. Jag tycker dom står sig väl i konkurensen med dom nyare modeller som jag hört på lyssningskvällar på High Fidelity.

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Enkelt!
Ha kvar dina Katan/5125 och skaffa Klimax filter.
Helt rätt tänk enligt min filosofi.
Frågan är bara hur stor skillnaden är mellan Chakra Aktiv och Klimax Aktiv?
Linn har tyvärr inte några Klimax Aktiv Crossover på sitt lager och hänvisar till att Katan har utgått.
Linns kundsupport rekommenderade Chakra Aktiv för det är en nyare konstruktion som låter bättre än de äldre aktiva korten som sitter i Klimax Aktiv. Kanske är det vanliga stereokort i Klimaxlådan?

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

xanlin wrote:
Skaffa ett C4100 istället för 5125 om du har chakrafilter.
Har inga Chakrafilter i dagsläget.
xanlin wrote:
Min erfarenhet är att skillnaden är mycket större än vad prisskillanden på begagnat är (ca 5000:-).
Filterkostnaden borde tillkomma på ditt riktpriset. Inte kan man väl få en C4100 med Katanfilter för ca 18000:-?
Jo banne mig. Hittade en gammal annons med ungefär det priset.
xanlin wrote:
Katan aktivt med C4100 måste vara mycket mer pang för pengarna än M109 aktivt med C6100
Vet inte. Det känns som att priset följer prestandan ganska likvärdigt uppåt faktiskt. Dvs några tusenlappar dyrare, några steg bättre.

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 00:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Alltså klimaxfilter till katan lär ju knappt finnas att få tag på?
Nej det är extremt svårt. Finns inte hos Linn.
henriklh wrote:
Fast Aktiva katan med Solo vore ju rätt hårt.
Majik - högtalare känns bara som ett onödigt extrasteg för dig, ska du byta ut katan är det ju Akutare eller Klimax (Artikulate) som gäller.
Ja verkligen hårt. Är Akurate 4200 med KAN II också "rätt hårt"? 8)
Kanske. Helst vill jag ha Klimax 320A. Men eftersom att den drömmen är så dyr försöker jag hitta andra alternativ.
henriklh wrote:
Men varför vill du inte ha riktiga högtalare?
Det är stort och fult. Jag vill hellre ha musik än högtalare i mitt hem.

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 11:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Det är stort och fult. Jag vill hellre ha musik än högtalare i mitt hem.
Det är ju därför man köper svarta - och dimmar belysningen :wink:. Personligen vill jag att apparaterna ska synas så lite som möjligt, med undantag av försteg, av praktiska skäl.

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Helst vill jag ha Klimax 320A. Men eftersom att den drömmen är så dyr försöker jag hitta andra alternativ.
Tonläget har ett par demo som han säljer till "special price for you my friend"... :D

Närmast 320A (Som jag tycker är bra men fula, ser ut som en elefant på en pedistal.) är väl A.212 med 2xA.4200 aktivt. Det är ju något som du skulle kunna arbeta dig upp till steg för steg. T.ex. först 1 st 4100 med aktiva Katan, sen 212 passivt, därefter 4200+4100 aktivt o.s.v. innan slutmålet. A.212 tycker jag är mycket snyggare än K.320A, om man bortser från att slutstegen tar plats nånstans, men dem kanske du kan gömma?

Aktiva Akurate 212 med Akurate 4200/D borde vara tillräckligt bra för att luta sig tillbaka och invänta uppgraderingar på källor/försteg/nätdelar o.s.v. Allt medans man spelar en massa bra musik!

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Linns kundsupport rekommenderade Chakra Aktiv för det är en nyare konstruktion som låter bättre än de äldre aktiva korten som sitter i Klimax Aktiv. Kanske är det vanliga stereokort i Klimaxlådan?
Ursäkta men vilket tragiskt svar:roll:
Linn vill bara sälja nya saker.
Klimaxfiltren är inte en simpel Alu-låda med lösa stereokort instoppade.

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Ursäkta men vilket tragiskt svar :roll:
Ja, nog är det lite trist för den som köpt ett Klimaxfilter, ifall det stämmer. Är det någon som vet hur det förhåller sig? Är det bättre med tex aktiva filter i en Akurate 2200 än samma slutsteg och ett Klimax Aktiv? Någon som gjort en sådan jämförelse?

Edit: Ja, bara en 2200 kommer man ju inte så långt med i aktiva sammanhang. Läsaren får själv föreställa sig lämpligt antal för övningen... :D

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Linns kundsupport rekommenderade Chakra Aktiv för det är en nyare konstruktion som låter bättre än de äldre aktiva korten som sitter i Klimax Aktiv.
Ursäkta men vilket tragiskt svar :roll:
Rättelse!
Jag missförstod kanske svaret från Linns kundstöd. Publicerar därför min frågeställning och deras svar så kan ni läsa och dra era egna slutsatser.

Q: Do you recommend the combination of Klimax Aktiv Crossover and AV5125 or do you
think I will gain even higher musical performance with Akurate 4200 fitted with
Chakra Aktiv for Katan? According to source first Klimax Aktiv Crossover should be
better than Chakra Aktiv, right?

A: The Klimax crossover paired with your AV 5125
would give better performance, although the Akurate 4200 with current specification
Aktiv Cards would sound better than older revision of Aktiv Cards.

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00