selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 26, 2025 01:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Wed Aug 19, 2009 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
DOCK!!!!!!!
Efter att ha besökt konserter i somras kan jag bara (återigen) konstatera att det FORTFARANDE är lååååååång väg kvar.
Ja, usch ja. Utan att vara negativ, men vi kommer aldrig närma oss the real thing så länge vi lever. Och det är väl positivt att det fortfarande är en bättre upplevelse att vara på plats. Annars skulle man ju bli helt försoffad :-)

/ B

PostPosted: Wed Aug 19, 2009 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Faktiskt så är det samma med den nya 50" Plasman/HD-format mm jämfört med en bra biograf, går inte att jämföra även om man vill..

PostPosted: Wed Aug 19, 2009 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
DOCK!!!!!!!
Efter att ha besökt konserter i somras kan jag bara (återigen) konstatera att det FORTFARANDE är lååååååång väg kvar.
Ja, usch ja. Utan att vara negativ, men vi kommer aldrig närma oss the real thing så länge vi lever. Och det är väl positivt att det fortfarande är en bättre upplevelse att vara på plats. Annars skulle man ju bli helt försoffad :-)

/ B
Rätt
Å andra sidan kan man inte se alla artister live längre...och heller inte NÄR/VAR man vill.
Då är inspelningar lysande bra!
Och att maximera njutningen från dessa är då ingen dum ide'

PostPosted: Wed Aug 19, 2009 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Faktiskt så är det samma med den nya 50" Plasman/HD-format mm jämfört med en bra biograf, går inte att jämföra även om man vill..
Det tycker faktiskt inte jag! Jag har de senaste åren aldrig gått på bio och tyckt att det varit bättre än hemma. Ända sen jag (-96?) hörde Linns hemmabio (Då laserdisc, 5103, 7xKlout, aktiva Keltik/5120, passiva Tukan, 5150 sub med bild via en 28" TV på långt håll.) så har jag inte gillat film jag sett på bio. Även min fru inser att vi går på bio med barnen mest av kulturella skäl. Varje gång säger vi till varandra att det är så mycket bättre att se film hemma (29" CRT). För mig har ljudkvalite mycket mer med filmupplevelsen att göra än bildkvalitet och storlek.

PostPosted: Wed Aug 19, 2009 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
DOCK!!!!!!!

/ B
Rätt
Å andra sidan kan man inte se alla artister live längre...och heller inte NÄR/VAR man vill.
Då är inspelningar lysande bra!
Och att maximera njutningen från dessa är då ingen dum ide'
Närmar sig gör det ju hela tiden så riktigt så negativa behöver vi ju inte vara, men att det allt som oftast är en bra bit kvar är nog fortfarande ganska klart.

PostPosted: Thu Aug 20, 2009 00:26 
Moderator
Moderator

Olika nära en livemusikupplevelse kan man komma. Det LP12SE/Klimax/Komri-system som Linn visade för något år sedan var dubbelt så nära som alla andra system jag nånsin hört, att ge samma sorts musikaliska upplevelse som en bra konsert kan ge. Det som var så häftigt med den upplevelsen, var just att det nästan kändes som att Jimi Hendrix eller Pink Floyd höll en livekonsert i salen. Intellektuellt så förstod man att så inte var fallet, men känslan fanns där.

PostPosted: Thu Aug 20, 2009 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Olika nära en livemusikupplevelse kan man komma. Det LP12SE/Klimax/Komri-system som Linn visade för något år sedan var dubbelt så nära som alla andra system jag nånsin hört, att ge samma sorts musikaliska upplevelse som en bra konsert kan ge..
Vilka system hade halva de egenskaperna och var hörde du systemen?

PostPosted: Thu Aug 20, 2009 13:21 
Moderator
Moderator

Komrisystemet hos en handlare i Tyskland (Passiva Komri, Klimax Solo, Kontrol och CD12/LP12) gav en upplevelse lite åt live-musikupplevelsehållet, liksom även systemet hemma hos dig vid forumträffen för något år sedan. Även system hos fler hifi-vänner kan nämnas, men vi behöver inte gå in på alla här. Det finns även rätt gamla lite luddiga minnen av demos av LP12/Keltiksystem från 90-talet som har gett den kicken. I den ligan, eller lite därutöver kanske, hittar man ju även det system jag själv spelar på hemma.

Demon nu senast hos HF då LP12/Radikal/Urika/Kontrol/Klimax 350A demonstrerades gav nog en upplevelse som vid eftertanke når längre än hälften av aktiva Komri plus extra allt gav. Var det någon mer som var där och hörde skivan med duetter mellan Louis Armstrong och Ella Fitzgerald. Oj oj oj!

PostPosted: Tue Aug 25, 2009 11:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Ännu färre LP´n är det som består av enbart analogt material, som inte är digital behandlat någonstans i kedjan.
Jo, man använder (sedan 1978) nästan alltid ett digitalt delay vid graveringen för att styra avståndet mellan spåren på skivan. För att vara säker på att så inte är fallet krävs alltså att man lyssnar på en skiva som är graverad före 1978. Såna finns det ju dock gott om i beganataffären!

Men även med denna digitala inblandning så låter i allmänhet LP bättre än CD, enligt mina öron.

JohanR

PostPosted: Tue Aug 25, 2009 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Men även med denna digitala inblandning så låter i allmänhet LP bättre än CD, enligt mina öron.
Eftersom även vinylskivor då har "digital behandling" finns det bara två logiska svar på detta:

1) Gravérstudion har bättre D/A-omvandlare hemma än vad du har - eller
2) "Vinylprocessen" förändrar ljudet i positiv riktning. Dvs, det är inte det som finns på den ursprungliga inspelningen som förmedlas utan en förändrad kopia. Må vara att den låter bättre tack vare förändringen...

I det andra fallet borde denna förändring kunna ske digitalt och CD/DS borde kunna spela lika bra som en LP12:a.

Jo, det finns ytterligare en möjlighet...
3) Mixen som används vid vinylgravéringen är så mycket bättre än den som används vid den digitala reproduktionen.

/ B

PostPosted: Tue Aug 25, 2009 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
TONNY wrote:
Det tycker faktiskt inte jag! Jag har de senaste åren aldrig gått på bio och tyckt att det varit bättre än hemma. Ända sen jag (-96?) hörde Linns hemmabio (Då laserdisc, 5103, 7xKlout, aktiva Keltik/5120, passiva Tukan, 5150 sub med bild via en 28" TV på långt håll.) så har jag inte gillat film jag sett på bio. Även min fru inser att vi går på bio med barnen mest av kulturella skäl. Varje gång säger vi till varandra att det är så mycket bättre att se film hemma (29" CRT). För mig har ljudkvalite mycket mer med filmupplevelsen att göra än bildkvalitet och storlek.
Jag säger bara Star Wars, Alien eller T2 på Draken i gbg. 8) Här har både storleken och trycket betydelse :)

Här hjälper inte ens 70xKlout för att matcha via en 29" CRT :wink:

PostPosted: Tue Aug 25, 2009 20:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Linnofil wrote:
TONNY wrote:
Jag säger bara Star Wars, Alien eller T2 på Draken i gbg. 8) Här har både storleken och trycket betydelse :)

Här hjälper inte ens 70xKlout för att matcha via en 29" CRT :wink:
Tror du missuppfattar Linnofil...han snackar om hur musikalisk återgivningen är hemma, dvs utbytet av filmen blir. Att han nämner TVn är bara för att påtala att trots lite bild blir upplevelsen överlägsen.
Jag håller med, räcker med en linn movie med 2kanal för att vara överlägsen en bio.
Dessutom är bilden i regel rätt kass på bio... :wink:

PostPosted: Tue Aug 25, 2009 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
JohanR wrote:
Eftersom även vinylskivor då har "digital behandling" finns det bara två logiska svar på detta:

1) Gravérstudion har bättre D/A-omvandlare hemma än vad du har - eller
2) "Vinylprocessen" förändrar ljudet i positiv riktning. Dvs, det är inte det som finns på den ursprungliga inspelningen som förmedlas utan en förändrad kopia. Må vara att den låter bättre tack vare förändringen...

I det andra fallet borde denna förändring kunna ske digitalt och CD/DS borde kunna spela lika bra som en LP12:a.

Jo, det finns ytterligare en möjlighet...
3) Mixen som används vid vinylgravéringen är så mycket bättre än den som används vid den digitala reproduktionen.

/ B
Finns massa andra möjligheter vilket gör att man inte kan dra några slutsatser över huvud taget. (inte heller i fallet iidentiska mixar på vinyl/CD/flac)

PostPosted: Tue Aug 25, 2009 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
JohanR wrote:
<snip>
Finns massa andra möjligheter vilket gör att man inte kan dra några slutsatser över huvud taget. (inte heller i fallet iidentiska mixar på vinyl/CD/flac)
Jag är idel öra, berätta mer!

/ B

PostPosted: Tue Aug 25, 2009 21:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror du missuppfattar Linnofil...han snackar om hur musikalisk återgivningen är hemma, dvs utbytet av filmen blir. Att han nämner TVn är bara för att påtala att trots lite bild blir upplevelsen överlägsen.
Jag håller med, räcker med en linn movie med 2kanal för att vara överlägsen en bio.
Dessutom är bilden i regel rätt kass på bio... :wink:
Även om jag haft justa hembioanläggningar har jag fått störst upplevelser på BIO, men det kanske berodde på dejten.. vad vet jag? :)

Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00