selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 22, 2025 07:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
känns som denna tråd har lite glidit utanför movie 05.:)
Jo, förlåt :oops:

/ B

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 10:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag tänkte påbörja den här trådan lite igen, hehe.

Nu har jag hamnat i uppgraderingstagen igen, och sommarkampanjen känner jag är perfekt för min 05:a! Jag tänkte byta mina Warfedale mot ett par Majik 140, och i samma veva få in en Dynamik-uppgradering i 05:an utan extra kostnad. Jag tror dessutom att ett par K20 (alternativt K400) och skeets läggs in i paketet så "det blir gjort". Jag har faktiskt aldrig provat Skeets, men har hört att det ska vara ett lyft när man har trägolv (gammalt ekgolv i lägenhet).

Vad tros? Hur stor skillnad gör Dynamik egentligen? Vissa hävdar att det ska vara ett rejält lyft, och det skulle jag gärna ta emot. Samtidigt är jag mäkta sugen på Majik DS, men då drar ju prislappen iväg rejält. En gratis uppgradering av Movien är ju trots allt bara bra för andrahandsvärdet.

I nuläget har jag ett par K10 som är alldeles för långa till högtalarna (jag kör bara två frontar), och ser fram emot ett par betydligt kortare K20/K400. Hur stor skillnad blir det om jag kör bi-wire på Majik 140, och går det utan att koppla in fler slutsteg? Så länge jag inte har några fler högtalare alltså.

Något som jag nog vill prova innan jag kränger Warfedale-högtalarna är nog att köra Movie + Majik + Warfedale i 4.0 setup. Jag var på en föreläsning med högtalarlegenden och tyckaren Ingvar Öhman som anser att 4.0 är bättre än 5.1, så länge man kör DTS (istället för "fusket" dolby surround) som automatiskt korrigerar för centern. Jag reserverar mig dock för felcitat, för säkerhets skull =)
Det skulle vara riktigt roligt att prova surround eftersom jag haft movien i ett år och bara kört stereo.

Vad tror ni?

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Utan att veta, så skulle jag ändå misstänka att det blir en rejäl uppgradering av elektroniken om du byter nätdel. Jag har hört tidigare uppgraderingar av nätdelar både på källa, försteg och slutsteg från Linn och skillnaden var rätt betydande, och får du här en uppgradering av nätdelen till alla delar på en gång så borde det bli en påfallande förbättrning. Om du sedan byter upp dig ett par steg (minst) på högtalarsidan så kommer ju inte det precis att göra det sämre.

Ang Linn Skeets. Jag köpte en uppsättning till mina Kaber för länge sedan. Jag hade då tjock ekparkett. Jag hörde faktiskt inte någon skillnad alls jämfört med mynten. Det är ju dock betydligt snyggare än att ha mynt under högtalarna, och det kan ju vara värt lite. Om det bara är ljudförbättringen du är ute efter, så skulle jag be att få låna ett par och prova om du märker någon skillnad.

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 11:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag kan ju tillägga att jag kör spikes direkt på parketten nu :twisted:

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 11:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Smartast verkar ju i dittt fall vara att köpa en Majik DS med Dynamik och få en Dynamik till din Movie 05. Det skulle vara ett otroligt lyft på alla sätt. Ett fantastiskt bra system. Sen, när du får råd, köper du Komponent 110 och ev. en 106 center också. Det är nämligen mycket bättre med 3.0 än 4.0. (Vad än "gurun" säger, han har nämligen inte rätt, annat än ur hans eget perspektiv.) Men då talar jag om hur kul det är att se filmen och hur mycket du förstår av den, inte nån teoretisk akustikmodell.

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 14:32 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Linnofil wrote:
Smartast verkar ju i ditt fall vara att köpa en Majik DS med Dynamik och få en Dynamik till din Movie 05. Det skulle vara ett otroligt lyft på alla sätt. Ett fantastiskt bra system. Sen, när du får råd, köper du Komponent 110 och ev. en 106 center också.
Hur menar du med Majik DS + Movien? Skulle inte det bli lite redundant? Vad fyller DS:n för roll och vad fyller Movien för roll då? Du menar att ha DS:n som källa och Movien som förstärkare?

Komponent-högtalarna klarar jag nog tyvärr inte av, de är helt enkelt för fula, hehe...

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AzP wrote:
Nu har jag hamnat i uppgraderingstagen igen, och sommarkampanjen känner jag är perfekt för min 05:a! Jag tänkte byta mina Warfedale mot ett par Majik 140, och i samma veva få in en Dynamik-uppgradering i 05:an utan extra kostnad.
Hmm.. menar du att du skulle få en Dynamik på köpet om du köper ett par högtalare? Stämmer det? Så har inte jag uppfattat det.. som jag förstod det ingår det en extra Dynamik bara om man köper Majik/Akurate/Klimax-elektronik. Eller?

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 14:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det gäller högtalarna också, det är därför Majik Centern framstår som ett kap just nu.

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 14:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Precis, det gäller alla produkter i serien, inte bara elektronik. Jag dubbelkollade med Takt & Ton i Luleå.

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 15:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej det ska gälla högtalare också.

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AzP wrote:
Hur menar du med Majik DS + Movien? Skulle inte det bli lite redundant? Vad fyller DS:n för roll och vad fyller Movien för roll då? Du menar att ha DS:n som källa och Movien som förstärkare?
Precis, det blir ju perfekt, inte det minsta redundant. MDS är ju en källa och Movien är ett komplett system, som även är avsett för externa källor. Du har kvar alla möjligheter som Movien har med CD/DVD/Radio (fast med ännu bättre kvalitet) och får en riktigt bra DS källa. Det tycker jag låter helt idealiskt. En mycket bättre idé än att köpa ett par M140, om du frågar mig.

Gillar du inte Komponent finns alltid Unik för små pengar. Kolumn stativ till frontarna och Brakit till centern?

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var ju klart läckert. Kanske skulle man ha ett par Majik 109:or till datorn.. :D

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett par Majik140 och en Dynamik till Classik låter helt rätt. Jag kör själv Majik 140 och är kanon nöjd en DS kan du skaffa senare. Du kanske har valt Classiken för att du vill ha en allt i ett maskin?

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 16:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Diver wrote:
Ett par Majik140 och en Dynamik till Classik låter helt rätt. Jag kör själv Majik 140 och är kanon nöjd en DS kan du skaffa senare. Du kanske har valt Classiken för att du vill ha en allt i ett maskin?
Ja det är anledning 1, där anledning 2 självklart är av en mer ekonomisk natur. Jag hittade en Movie 05 till ett bra pris och den är en väldigt attraktiv apparat. Design och form såväl som funktion (allt-i-ett som du nämner). Men som du ser i trådtiteln så var jag inte riktigt imponerad av hur den spelade (CD-skivor) jämfört med min gamla Mimik + Intek. Radio-delen är ju helt fantastisk dock!

Steget upp till ett Majik-system är helt enkelt (och var speciellt) ett för dyrt lyft, så Movien passade bra.

PostPosted: Mon Sep 14, 2009 19:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

AzP,
Hur går det för dig?
Blev det M140, jag funderar på att byta Ninkorna och undrar hur de lirar med Movie05.
Blev det någon Dynamik? Resultat?
Jag kan absolut rekommendera MajikDS till Movie05 då jag har ägt en tidigare som jag var helnöjd med.
(nu AkurateDS och ännu nöjdare) :)

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00