Du måste prova dig fram då "alla" rum är olika. Det räcker med att takhöjden är annan, eller att det finns en dörröppning i närheten för att avstånd i ett annat liknande rum ska bli "fel" i ditt rum.
Ställ högtalaren nära väggen först och lyssna, ta därefter och dra ut den riktigt långt från väggen (typ en halvmeter minst) och lyssna igen. Då har du hört ytterligheterna.
Flytta sedan tillbaka högtalaren kanske halvvägs och lyssna igen, flytta därefter fram eller bak högtalaren beroende på hur du upplevde den sista placeringen. Blir detta sämre så får du återgå till mittenplaceringen, eller försöka dra ut den lite till.
Fortsätt med att flytta och lyssna tills du känner att du hamnat rätt, du kommer att märka att du behöver flytta högtalaren med mindre och mindre steg allt eftersom. Kanske 10cm i början, och 1cm i slutet eller t o m ännu mindre beroende på vilken rigg och rum du har.
När du hittat rätt avstånd till bakvägg kan du försöka att flytta isär eller ihop högtalarna, märker du att det blir sämre när du flyttar dem ifrån varandra får du försöka åt andra hållet istället (och vice versa).
När placeringen i djup- och sidled är bestämd kan du prova att vinkla in högtalarna och se om du tycker att det blir bättre eller sämre.
Observera att du ska enbart flytta högtalarna i en riktning åt gången, annars vet du inte vad som gjorde skillnaden...
För att underlätta provlyssnandet kan du använda de bakre spiksen med Linn Skeets eller liknande golvskydd, och en träklots under framkanten på högtalaren. Då slipper du hålla på och justera spiksen mellan varje flytt.
När du väl har hittat rätt placering tar du bort träklotsen och använder spiksen istället.
Vad du ska lyssna på när du provar fram placeringen? När jag har varit hemma hos kunder och installerat har jag plockat en för mig okänd skiva av någon artist jag känner igen. Med andra ord - det spelar inte sååå stor roll... Ta däremot gärna en låt där det händer mycket på en gång, inte en luuuugn låt med piano-plink och en vacker kvinno-stämma -de låter bra på en klockradio oavsett placering...
När jag riggar baslådor brukar jag dock vilja ha en bunt olika låtar som jag känner till sedan tidigare.
/M