FWIW, Akurate/Komri/Artikulate är dom första högtalarna från Linn som imponerat på mig rent tekniskt. Maken till point-source-ighet från dynamiska drivers har jag aldrig skådat från någon tillverkare i världen. Inte heller har jag någonsin skådat en mer perfekt konfiguration ur perspektivet att det ska gå göra en centerhögtalare med i princip identisk karaktär vad gäller både karaktär och spridning. Helt enkelt makalöst ur en teknisk synvinkel, när Akurate-bilderna först släpptes var det faktiskt totalt haksläpp för min del, ÄNTLIGEN har någon #!%#!'a tillverkare lyckats fixa till en gemensam "överdel" som funkar för L,R OCH C, tänkte jag.
Sen låter dom ju gudomligt dessutom, trevligt när teori och praktik är överens.
Ninka är ett annat kapitel, D'appolitio-konfig med den delningen och dom elementavstånden ska bara inte låta så bra som det faktiskt gör (torde faktisk inte ens falla in under benämningen).. men det gör det, och jag tycker att Ninka kanske är den prisvärdaste högtalaren I Linns sortiment med tanke på vilken prestanda man får fastän dom "bara" kostar "entry level"-pengar (vilket ändå gjorde ont i just min plånbok, men det hör inte hit).
Likaså är jag enormt imponerad över hur mycket bas Keltik klarar av att leverera, och det BRA! Konarea som en åttatummare lixom, EQ'ad så den tar sig ner till 20Hz linjärt om man så vill, det ska bara inte funka .. men det gör det.
Finns faktiskt utrymme för min lilla brasklapp här, än en gång

:D - vad jag vet om högtalarkonstruktion säger mig att vissa Linn-högtalare ska bete sig och prestera på ett visst sätt, men det gör dom fasen inte. Om Ivor lagt nån voodoo-besvärjelse på varje högtalare vet jag inte .. men hade jag litat mer på det jag lärt mig om högtalarkonstruktion än vad min öron säger mig hade jag nog suttit med exempelvis ett par NHT 2.5i som är konstruerade enligt konstens alla regler för hur man "ska" göra. Dom får brutalt med stryk av mina "inte-ens-D'appolito-MTM" Ninka dock.