Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Kan exemplet kanske inte är direkt dags-aktuellt, men många ggr uppnår man genom högtalarbyte mer men sämre bas och sämre musikförståelse medan med byte av källa så får man bättre bas (inte alltid mer, men alltid tydligare) och mycket bättre musikförståelse.
Du har en stor poäng här. Men som jag skrev, allt beror på vilket problem man upplever. Tycker jag att jag har för lite bas i mina Kan så är det just det som är problemet. Tycker jag att musikförståelsen eller tydligheten är dålig, då är det DET som är problemet. I det första fallet är det inte en ny CD-spelare som behöver skaffas, i det andra fallet kanske det är just det.
Återigen, isolera problemet och lös det. Håll inte på och suboptimera. I praktiken sker det inte så ens bland source-firstanhängarna, dom flesta inser att man inte måste ha en Klimax DS eller maxad LP12:a innan man byter ut sina Index-högtalare... 
/ B
fyi - har ägt en tolva (maxad a la 1996) som jag körde via naim nait/Kan och det var bas så det räckte.
Kopplade man in en bastolva försvann trycket helt.
Source first gäller, faktiskt!
Om man saknar bas är det faktiskt (igen hehe) smart att se till att källa, försteg, slutsteg är bra innan man överväger byte av högtalare.
Varje gång jag demar grejjer påminns jag om source first, senas vid Dynamik tidigare Radikal demon!
Och varje gång påminns jag om hur mycket en uppgradering i källan påverkar ljudet, kanske främst i basen.
Och för att återkoppla till "KDS vs LP12" tråden fanns det inga vinyl som lät kass på Nait/kan systemet, likaväl som det finns FLAC som låter kass på en KDS. mp3 upplösning eller vad man nu stoppar in.
Det kommer du att höra bara du demar!