selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 22:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11
Author Message
PostPosted: Fri Aug 07, 2009 08:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag har nu äntligen skaffat mig en sneaky. Jag kunde inte vänta tills husrenoveringen är färdig, som jag hade lovat mig själv. Jag tog över min brors sneaky efter han köpt en majik DS med dynamik.
Skillnaden mellan sneaky och MDS/Dyn är nästan lika stor som squeezebox vs Sneaky. Det gav samma känsla av förbättring. Jag köpte även ett par komp 104 samtidigt som min bror köpte majiken. Helt otroliga högtalare, dom fick mina dynaudio att låta som mummelburkar. Den enda nackdelen är att... det finns ingen bas och faktiskt så spelar det ingen roll.
Så nu kör jag sneaky, LK Majik I, k104, det är riktigt roligt. Min LP 12 med lingo står fortfarande i garderoben. Men senare när huset är färdigt och de två små prinsessorna har blivit lite större och det blir dags att bygga ett riktigt system så skulle jag definitivt bygga med Majik DS och sedan förstärkare och högtalare. Sneaky med 104 är mycket bra men Majik DS + vad som helst är otroligt mycket bättre. Jag skulle kunna tänka mig att sneaky + högtalare, som ett självständigt system är det bästa alternativet. I alla andra fall blir Majik DS det mest prisvärda alternativet för välljud.

PostPosted: Fri Aug 07, 2009 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

lk majik ? Testat att bara spela med sneakyn +k104 ? Fast du kanske har fler källor anslutna så därför använder du din majik ? Förutom ett grymt smidigt system då får du ytterligare en fördel. Du kan ändra volymen med din kontrollpunkt =)

PostPosted: Fri Aug 07, 2009 11:43 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lk Majik? Det är den gamla integrerade majik förstärkaren i LK lådan. Jo skillnanden med den genemot sneakyn egna förstärkare går inte att bortse. Klart bättre med majik men det kan ha och göra med att utan sneakyns förstärkare så får DSen bättre ström.
Men min tanke är att använda sneakyn egna förstärkare och majiken. Sneakyn ut till köket, då är det alltid ljud där men i vardagsrummet har jag majiken kopplad samtidigt och då kan jag välja mellan bara kök eller kök och vardagsrum. Det skall tydligen fungara att göra så, har inte testat än.
Nu skall jag bara få squeezecenter uppdaterad till 7,3 i Qnapen sedan skall jag använda skweezeDS.

PostPosted: Fri Aug 07, 2009 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror du kan ha en poäng där att sneakyn levererar allra bäst bara som källa. Är dock lite förvånad över att majiken fortfarande står sig så pass bra jämfört med ny teknink som finns i sneakyn.

PostPosted: Sat Aug 08, 2009 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur står sig försteget i Sneaky DS och Majik DS mot en Kollektor då? Förlorar man mycket på att köra genom Kolektorn?

PostPosted: Sat Aug 08, 2009 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En Kolektor kan nog vara bättre än det interna försteget, jag skulle tro att den är det.

PostPosted: Sun Aug 09, 2009 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I fallet Sneaky är jag övertygad att en Kolektor förbättrar återgivningen.

På Majik DS är det nog jämnare men samma utgång. Majikens inbyggda försteg låter väldigt rent/snyggt/cleant men det krävs att man skruvar upp ganska ordentligt för att det ska bli lika tydligt (musikaliskt) som när ett riktigt försteg är inkopplat. En Classik Movie DI har bättre försteg än Majik DS.

/ Jacob

PostPosted: Mon Aug 10, 2009 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter ju bra (samtidigt som det var lite negativt på ett sätt också). Trodde nämligen att Majik DS skulle spela bättre än en Kolektor som försteg... så det blir ju enklare för mig att inte behöva oroa mig över hur jag kopplar in skivspelaren om det ljudmässigt hade varit fördelaktigt att endast köra genom Majik DS till slutsteget.

PostPosted: Tue Aug 11, 2009 08:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kanske dax att jämföra igen. Nya Cara sägs även en uppgradering på Volymkontrollen ha gjorts. Sen med dynamik så kan man nog oxå förvänta sig eytterligare en höjning av kvallan. Har ej testat ännu. Ska prova när jag får hem min ds. Men har svårt att tro att den ska bli bättre än min kikkin. Det roliga med den digitala volymkontrollen är att man kan lätt imponeras av dynamiken frmförallt i basen. Men känslan i musiken är död..

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 16:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

[quote="tolebjer"] '' .... 104 samtidigt som min bror köpte majiken. Helt otroliga högtalare, dom fick mina dynaudio att låta som mummelburkar. Den enda nackdelen är att... det finns ingen bas och faktiskt så spelar det ingen roll''

Rolligt att läsa din rapport! Finns det bätre bass nu att du har set in LINN högtalare kabel? Skulle bli bätre! Jag provad andra dyrrtttttt, inte LINN, H-kabel med min gamla system och basen försvunnit totalt och diskant gick inte att lysna på ... konstit!

MVH Martin

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 19:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jätte stort tack martin för kablar och bfa kontakter. Kablarna gör skillnad, men mitt första intryck handlade nog mer om djupbasen. 104erna spelar riktigt bra.
Jag åkte inte ner till dig igår med min bror och en vän, (för det ger för mycket ha-begär.) Har lyssnat idag på deras grejer som dom köpte av dig igår. Riktigt bra, men jag får nöja :) mig med sneaky ett tag till. Det blir nog ett par 104or till snart, för Kefs "ägg", som jag har i köket är helt värdelösa.
Ha en go helg

PostPosted: Sun Aug 23, 2009 18:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du kommer riktigt långt med ett par k104 dom lirar äckligt bra för priset :) Vore kul att få lyssna på dessa burkar aktivt någon gång :D

Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 11

All times are UTC+02:00