Några iakttagelser angående album art:
Jag har testat ganska mycket hur Twonky Media Server hanterar album art, antingen via en inrippad metatag (detta kan man ju göra i dBpa) eller genom att ha en bildfil "folder.jpg" i albummappen.
Från början tyckte jag det var jättebra att man kunde få in album art redan vid rippningen, men efter mycket fundering och tester har jag ändrat mig. Jag tycker nu att det kan vara bäst att låta rippningen ske utan album art och istället lägga till en fil "folder.jpg" separat. Varför detta? Jo, det är så att om man har lagt till ett omslag redan vid rippningen, så kan man inte senare lägga in en fil "folder.jpg" i mappen. Mediaservern verkar inte godta den utan kör med det inrippade, metataggade omslaget (åtminstone inte Twonky Media Server v 4.4.9, som jag har). Man kan ju redigera flac-filen och lägga in det nya omslaget, men som några av er har skrivit här på forumet är det kanske inte så bra för ljudet att man metatag-redigerar flacen?
Men varför skulle man vilja byta omslag?
Min tanke är att man kanske hittar ett bättre omslag nån gång senare, en bättre bild eller med högre upplösning. Eller så kanske man får för sig att börja scanna in egna omslagsbilder nån gång. En annan aspekt är att med tiden lär det definitivt ske en utveckling med kontrollpunkten. Vi kanske får större (pek)skärmar, vilket möjliggör större skivomslag (högre upplösning), eller GUI-program som möjliggör visning av större bilder. Det kan ju också hända att man byter mediaserver, vilket kan leda till att den hanterar omslag på ett annat sätt än den man hade tidigare. Då är det synd om man har "låst in" bilden i metataggen, ifall det skulle leda till bekymmer.
Som sagt, jag har testat att lägga till en fil "folder.jpg" i en albummapp med flacar, som fick ett omslag inrippat i dBpa. Twonky godtar inte den.
Har man däremot lämnat album art tomt kan man lägga till vilken bild man vill efteråt och byta senare, om man vill.
OT:
Ett tips angående Twonky: om man ändrar filen i en redan existerande albummapp har jag erfarit att det inte räcker att man tar "rescan" för att bytet ska synas. Man måste ta "Rebuild database" under "Maintenance". Jag slet mig i håret innan jag upptäckte detta, omslaget ville bara inte ändra sig trots otaliga försök!
Välkomna att ge synpunkter eller rätta mig om jag har fel i något jag sagt
Det vore intressant att höra era tankar om album art och hur man ska tänka innan rippning.
I sann "Rip once - rip right" anda