Tack för synpunkterna och inspelen!
xanlin wrote:
*Homeplugs är för mig en lite oprövad teknik. Ger en dock en snygg installation. Finns de möjlighet att pilla in en fast ethernetkabel mellan rummen så tror jag att det är att föredra. Gör en "listig" installation.
Hm, jo jag tror att jag får diskutera detta med handlaren (HF). Linn framhåller ju visserligen explicit home plugs som ett alternativ
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/D ... _Homeplugs samt rekommenderar även utrustning
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/D ... Components så man kan ju tycka att det borde ge likvärdig prestanda med en kabellösning. Kabel torde ju förvisso vara mer beprövat och det känns väl som mindre risk att råka ut för någon prestandaförlust inbillar man sig, även om det är en del knep och knåp med kabeldragningen (kabeln kommer att bli minst 20 m lång och dessutom passera minst en vältrafikerad dörrtröskel).
xanlin wrote:
*Varför inte en GS108 istf FS108. Jag lider iaf av långa kopieringstider mellan dator och NAS och ska uppgradera switchen pga detta.
Aha, bra tips! Jag visste inte att detta kunda bli en flaskhals som kan avhjälpas med rätt typ av switch. Antar att detta beror på att GS108 till skillnad från FS108 hanterar ”Gigabit Ethernet” (?).
xanlin wrote:
* PDAn skulle jag initialt kunna leva utan. Jag tycker det är helt acceptabelt att ladda över spellistor via datorn (kan ju vara flera album itaget) och sen stega upp och ner mellan låtarna i denna med en vanlig fjärr- ju enklare desto bättre. Jämför funktion med en vanlig CD spelare fast med låånga skivor.
Men jag har ju inte så långt mellan arbetsrum och vardagsrum. DS kommer ju ihåg senaste spellista så det är lätt att förtsätta en påbörjad lyssningsejour nästa dag. Jag tycker inte om allt för många pinaler på vardagsrumsbordet, varpå både laptop och PDA går fetbort. Bara mer sladdar och laddare. Fast det är ju personligt. En control point i mobilen är ok, men då har man helt plötsligt en onödigt stor mobil att släpa på.
Jag köper ditt resonemang, jag vill dock göra styrningen så smidig och mångsidig redan från början – främst med tanke på att sambon inte ska tycka att det är ett nerköp från CD:n ur handhavandesynpunkt.
DelNaja wrote:
Skulle någon som kan nätverk kunna berätta varför man inte skulle kunna hoppa över switchen i en konfiguration såsom Linncredible har ritat det?
Är switchen verkligen ett måste i ett litet nätverk, typ i en lägenhet?
Skulle man inte kunna koppla DS, dator och NAS direkt till routern?
Som jag har förstått det så isolerar switchen ”den DS-relaterade delen av nätverket” från störningar från t ex skrivare etc som kan vara prestandapåverkande. Fick detta tips av handlaren i samband med en demo men jag kan ha missförstått detta. Obs också vad Linn säger under ”Requirements” på följande sida:
http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/N ... net_Switch
Christian wrote:
USB disken kan du, om du vill, placera ihop med Nas:en. Nas:en har funktioner i sitt OS, som gör att den kan köra backup på sig själv till USB automatiskt. Min kör backup en gång i veckan.
Aha, det låter ju som en bra option. Borde funka under förutsättning att USB-HDD:en inte på något sätt vidareförmedlar några störningar till NAS:en om USB-HDD:n ständigt står på (och att det är en mekaniskt hyfsat tyst USB-HDD – de Lacie USB HDD-ar jag har nu låter väldigt mycket). Möjligen kan man ju istället utnyttja den andra hårddiskplatsen i DUO:n och köra Raid 1 för att uppnå nödvändig redundans i datalagringen. Dock så vill jag helst ha ”säkerhetskopian” på annan plats (jobbet) för att ha en bra säkerhet vilket gör att jag troligen inte kommer att ha USB-HDD:n ständigt inkopplad.