selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 20:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Aug 02, 2009 12:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej på er.
Det börjar närma sig uppgradering av min LP 12a.Det är en med cirkus,ittok LVII arm,valhalla mcu och klyde-pu.Körs genom ett wakonda steg och aktiva Kaber.Ursprungsiden var att köpa en begangnad Lingo och ev Linto.
Nu börjar jag fundera på att köpa en Radikal istället.Är det dubbla priset på en Radikal motiverat(i min anläggning bör tilläggas)?
Jag har lånat hem en Lingo,men det är svårare att låna en Radikal. :roll:

PostPosted: Sun Aug 02, 2009 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jk138 wrote:
Hej på er.
Det börjar närma sig uppgradering av min LP 12a.Det är en med cirkus,ittok LVII arm,valhalla mcu och klyde-pu.Körs genom ett wakonda steg och aktiva Kaber.Ursprungsiden var att köpa en begangnad Lingo och ev Linto.
Nu börjar jag fundera på att köpa en Radikal istället.Är det dubbla priset på en Radikal motiverat(i min anläggning bör tilläggas)?
Jag har lånat hem en Lingo,men det är svårare att låna en Radikal. :roll:
Jag skulle satsa på en Radikal. En skiva som snurrar ska göra det så bra som det är möjligt. Ingen pickup, tonarm, slutsteg eller "what-ever" kan kompensera för en bristfällig drivning.

/ B

PostPosted: Sun Aug 02, 2009 12:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

tja, som vanligt handlar det väl om pengar och vad för anläggning man vill ha i slutändan. en lingo är jättebra, men radikal är bra mycket bättre. men snart kommer man nog kunna få en t.o.m. en lingo II och en keel för samma pris som för en akurate-radikal. så fråga dig helst vilken anläggning du allra helst skulle vilja ha och sikta mot den.

och om en radikal är svår att låna hem så ring och anordna en demo.

PostPosted: Mon Aug 03, 2009 10:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jag skulle satsa på en Radikal. En skiva som snurrar ska göra det så bra som det är möjligt. Ingen pickup, tonarm, slutsteg eller "what-ever" kan kompensera för en bristfällig drivning.
Jajamen! I en skivspelare framställer man rörelsenergi med hjälp av en motor, rörelsenergi som sen omvandlas till elektrisk energi (musik) i pickupen. Dålig rörelseenrgi -> dålig musik.

Man är ju sugen på en sån där Radikal...

JohanR

PostPosted: Fri Aug 07, 2009 13:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Man är ju sugen på en sån där Radikal...

JohanR[/quote]

Jag upgraderad en LP12 med circus (från oss) och Lingo (kunde köpt begag) igår. Radikal/U tar LP12 till KDS information och timming (detsamma ljud kvalitet som KDS) men med fantastic gamla skivor som finns inte för digital .. ötroligt bra!

Men ner vi spelad en gamel LP12 efter circus, Lingo och perfekt balserad fjädring, jag var faktisk imponerad ... så ***** bra!!!! Gåshud efter 2s av en gamla Skotts (såklart) folk LP (Dick Gaughan). Akito 1 och Adikt pickup (gröm)

www.linnhifi.blogspot.com

Last edited by peoplesandschmidt on Fri Aug 07, 2009 14:10, edited 1 time in total.

PostPosted: Fri Aug 07, 2009 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
tja, som vanligt handlar det väl om pengar och vad för anläggning man vill ha i slutändan. en lingo är jättebra, men radikal är bra mycket bättre. men snart kommer man nog kunna få en t.o.m. en lingo II och en keel för samma pris som för en akurate-radikal. så fråga dig helst vilken anläggning du allra helst skulle vilja ha och sikta mot den.

Jag har efter dom demos jag hört kommit fram till att Radikal är klart bättre än LingoII och en Keel. Då har jag hört Klimax-versionen av Radikal. Kan någon kommentera huruvida det är någon hörbar skillnad mellan den och Akurate-versionen?

PostPosted: Fri Aug 07, 2009 14:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

stefan wrote:
griedl wrote:

Jag har efter dom demos jag hört kommit fram till att Radikal är klart bättre än LingoII och en Keel. Då har jag hört Klimax-versionen av Radikal. Kan någon kommentera huruvida det är någon hörbar skillnad mellan den och Akurate-versionen?
Jag lyssnad till båda för ganska länge på KK, K-twin/350 aktiv och hört ingen skillnad alls. Om det finns en skillnad, det måste bli minimal! Skönt med klimax låda om du redan har klimax!

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Sat Aug 08, 2009 15:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tackar för svar.
Självklart har Radikal en bättre prestanda.Men är den värd dom pengarna?Jag kanske får ge ca 12-13000 för en beggad lingo+linto combo.Det är 21 000 upp till en Radikal,det blir rätt många skivor det.Jag har själv hört lingo och den är bra.
Sen kommer ju Lingon lite snyggare förpackad :D .

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00