selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 22:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Möblering i knepigt rum
PostPosted: Sun Jul 26, 2009 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej,

Uppgraderade min gamla Linn utrustning ordentligt nyligen men har inte hunnit mer än
att sätt upp allt lite halvslarvigt. Det är en Majik DS, Majik-I, samt MAjik 109 på stativ.
Nu har jag äntligen lite tid men desto mer jag funderar på hur jag skall placera allt desto mer rådvill blir jag.

Rummet ifråga har två stora fönster samt två dörröppningar och ett stort "hål" i väggen.

Om högtalarna skall stå någorlunda isär samt inte för nära ett hörn så kommer dom att hamna på var sin sida av en dörröppning (till vänster i bilderna). Hörn eller dörröppning ? Pest eller kolera ? Eller kvittar det med dörröppning mellan högtalarna ?

Undrar också hur ni gör med TV, har inget annat rum att ha den i, borde jag ha den på en annan vägg än högtalarväggen ?

Oerhört tacksam för funderingar och tips.... Har tyvärr inte resurser att flytta runt och testa alla möjliga kombinationer pga famlijeförhållanden ;-)

När jag tänker efter är det faktiskt mer öppningar än väggar i detta rum...

Ha det bäst!

/Leif

Attachments:
File comment: Rummets vänstra sida
_DSC3233.JPG
_DSC3233.JPG [ 67.56 KiB | Viewed 785 times ]
File comment: Rummets högra sida
_DSC3232.JPG
_DSC3232.JPG [ 77.55 KiB | Viewed 785 times ]

PostPosted: Sun Jul 26, 2009 17:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att det är svårt att skapa en vettigare placering än den du har just nu.
Antingen får du göra om rummet rejält (alltså snickeriarbeten) eller ha det som det är nu.
Jag tycker att det ser väldigt fint och mysigt ut.
Att ha TV:n mellan högtalarna är praktiskt eftersom att man ofta vill kunna använda soffan till både musiklyssning och TV-tittande.
Och att ha soffan mot en vägg istället för mitt i rummet är oxå trivsammare tycker jag.
Hur mycket låter förresten luftvärmepumpen? Den skulle nog jag stört mig mest på.
Eftersom du har en ganska kompakt anläggning skulle du kunna ha den i ett annat rum, sovrummet kanske?
Inte fel att ligga i sängen och lyssna på musik

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sun Jul 26, 2009 19:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Snyggt rum. Vad sägs om att försöka ställa högtalarna under fönstret?

1. Du slipper en tv och möbel mellan högtalarna och dessutom slipper du/ni ett teknikupplag i hörnet.

2.Soffan är väl då inte i perfekt lyssningsposition, men vad sägs om en trevlig fåtölj till vänster om soffan? Vips får du en fin-fin lyssningsposition och fler sittplatser vid filmkvällar.

3. Med högtalarna under fönstret kommer nog musiken flöda ut bättre inte bara i rummet, utan även ut i köket (?) och vips har du en trevlig partyanläggning. Drinkar, tilltugg och mingel med bra musik var man än väljer att ställa sig :D

4. Det blir lättare att göra en snygg och ren installation då du inte behöver har massa kablar utmed hela väggen.

Vet inte hur bra din hylla är, men en nättare och mer ändamålsenlig sak skulle nog lyfta allt inte bara ljudmässigt utan även utseendemässigt tycker iaf jag. En quadraspire kanske?

ps: du kan ju alltid höra av dig till Lejonklou

PostPosted: Fri Jul 31, 2009 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla tips och ideer,

Har nu testat högtalaplacering enligt "Tune Dem" och måste säga att lyftet blev enormt.

Har än så länge bara testat högtalarna mot den enda "stabila" väggen (betong) den vänstra väggen är gjord av trä/gips och jag inbillar mig att det blir sämre, men kommer att försöka testa i helgen iaf.

Tog bort TV:n ur rummet samt all Mediabox och X-Box och testade i ett par timmar.

Största lyftet blev när högtalarna kom närmare varandra samt bort från hörnet.
Avstånd till vägg samt "toe-in" verkar inte påverka lika mycket. (men jag är rätt "trött" i öronen nu).

Testade som snabbast att ha dom under fönstren enl. förslag men dom lever för farligt där (son 4 år med kompisar). Att ha anläggningen i ett annat rum går inte heller av praktiska skäl. Luftvärmepumpen som syns på bilden är aldrig igång just eftersom den låter så mycket.
Skönt att slippa "teknikhörnan" också (griedls uttryck :-)

Stora frågan nu är vad jag skall göra av TV:n, den försämrar lite tycker jag, dessutom vill jag helst av allt inte ha den på "högtalarväggen", jag är konservativ...
Kanske ett skåp på vänstra väggen ?

Övrigt som är gjort och kan ha påverkat:
Jordat samtliga eluttag i v-rummet.
Separerat signal/ström kablar (så gott det går).
Tagit ut TV:n ur rummet (tillfälligt)

På att göra listan:
Byta nätverkskablar
Införskaffa harmonihylla el. liknande (min teknikhjärna vägrar tro att det kan göra skillnad, men enl. forumet....)
Dynamik uppgradering när plånboken slutat blöda...

Än en gång, tack till alla er som tog er tid!

//Leif

Attachments:
File comment: Efter testning
efter-tune-dem.JPG
efter-tune-dem.JPG [ 115.49 KiB | Viewed 445 times ]

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00