selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 18:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jul 13, 2009 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som rubriken säger så finns det en skruv för känslighet på baksidan av LK 85 an och jag undrar om man skall röra den. Tycker att diskanten är lite vass på ngn CD men jag vet inte om det är läge att justera känsligheten ? Har testat att sänka diskanten helt enkelt men det blir inte riktigt optimalt. Ska sanningen fram så har jag upptäckt det på en säger en CD sen jag gjorde en halvårscheck av Linnen dvs jag drog ut och satte in alla kablar inklusive IC. Skillnaden var markant och det är nu jätte skoj att spela CD och lyssna på Pekin.

PostPosted: Tue Jul 14, 2009 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är inte den skruven där för att justera känsligheten på standby-funktionen? Eller har du aktiva högtalare med delningsfilter i LK85:an?

Björn

PostPosted: Wed Jul 15, 2009 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det finns två skruvar den ena justerar man standby tiden med den andra är för ngn slags känslighet. Har i vilket fall som helst inte rört den och det är tveksamt om jag kommer att göra det. Det är trots allt bara en CD som låter lite vasst.

Jo jag har aktiva kort i Lk 85 an och använder två slutsteg till Ninka.

PostPosted: Wed Jul 15, 2009 20:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Skruven för standby reglerar den tröskelnivå som gäller för att väckas från eller gå i standby, inte tiden.

Den andra "skruven" sitter på det aktiva kortet för diskanten. Tror den ändrar med 0.5 db per vridsteg (+/-) men är lite osäker på det. Du kan såklart ändra på den men det är vanligen det sista man gör när alla andra tuneparametrar är inställda och oftast är det bara ett snäpp som korrigeras. Ta en bild med kameran på aktuellt läge så kan du testa sen och veta vad du skall återställa till, skillnaden brukar höras tydligt. Å andra sidan är "skruven" inget man använder som eq för individuella skivor, testa hellre om det kan vara något annat som gör att skivan låter vasst.

PostPosted: Wed Jul 15, 2009 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

1000-tack för svar !!

Ligger mkt i det du skriver. Skall testa och se vad det kan vara att just denna skiva låter vasst. Det hela är lite märkligt för andra CD skivor och radio låter helt ok. Men det är inget som hastar. Har som så många andra semester och det finns annat som drar. Köpa skivor tex ...

PostPosted: Fri Jul 24, 2009 19:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har nu justerat själva diskanten. Kom på att det kanske var så att jag hade dragit i skruvarna för hårt helt enkelt och jag har därför släppt efter lite på spänningen i själva högtalaren. Det var iofs inte mkt som behövdes men det räckte. Har precis spelat samma skiva som förut och det lät helt ok. Mao det var jag själv som hade dragit i skruvarna för hårt helt enkelt. Skönt att vissa problem kan lösas enkelt och helt och hållet gratis !! :mrgreen:

PostPosted: Fri Jul 24, 2009 21:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Så bra, lagom verkar vara bäst. Lurigt det där med skruvar i trä/skiva, det är ju ett levande material trots allt.

PostPosted: Thu Jul 30, 2009 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant Peter! En momentnyckel rekommenderas om man vill få optimalt resultat. Precis som du säger så ger en för hårt dragen diskant ett hårt och vasst, nästan lite falskt ljud. För löst dragen låter den trött.

PostPosted: Fri Jul 31, 2009 16:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Var får man tag i en sådan momentnyckel med torks? Och till vilket värde på momentnyckeln skall man dra?

PostPosted: Fri Jul 31, 2009 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis, min fråga också !! :wink:

PostPosted: Sat Aug 01, 2009 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=462

PostPosted: Tue Aug 04, 2009 13:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hittar inget på den sidan du länkade till angående vilket momentvärde man skall ha till högtalarelement (jag har Ninka) någon som vet?

PostPosted: Wed Aug 05, 2009 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om man har verktyget är det lätt att lyssna sig fram. Det blir mycket små variationer mellan olika exemplar av till exempel Ninka, men verktygen kan variera en hel del mellan olika exemplar, så man bör spara alla värden man får fram som gällande för det egna verktyget.

Om du lyssnar dig fram så kan du börja på 1 Nm och gradvis öka tills det plötsligt låter sämre (stelt, falskt). Backa då till förra steget och kolla lite noggrannare runt detta värde. Börja med diskanterna (båda samtidigt), sedan basarna (alla 4 samtidigt).

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00