Stephan wrote:
Är det omoraliskt att göra en kopia på Keel?
Jag har dubbla känslor för detta...
Det mesta som Linn utvecklat bygger på produkter som andra tillverkare haft i sitt sortiment.
LP12:an är delvis kopierad från någon annan tillverkare, skulle Linn inte ha gjort sin LP12:a pga av detta.
Skulle Linn inte få göra delningsfilter som har samma kretslösningar som konkurrenterna
Nästan inga av dagens produkter skulle finnas om man förbjöd kopiering av konstruktionslösningar.
Allt som tillverkas är baserat på tidigare tekniska lösningar och ideer. Bara ett litet antal av dessa går att patentskydda.
Är det verkligen omoraliskt att börja utveckla aluminiumchassin till LP12:an baserat på Keel.
Skall Linn ha ensamrätt på detta.
Även om Keel-kopiorna är geometriskt nästan identiska så känns det lite skumt att förbjuda tillverkningen av en viss given geometri, räcker det med att ändra denna lite i ett hörn eller skall man kräva att den som gör kopian skall ha gjort en egen lyssningsutvärdering.
Som kontruktör så ser jag allting runtomkring mig som ett smörgåsbord av tekniska lösningar som företag och människor klurat ut, redo att återanvändas i nya applikationer. Detta kan låta omoraliskt på ett plan, men om inte det vore så här det gick till i den kommersiella världen så skulle det inte finnas några saker alls knappast. LP12:an skulle inte finnas, inget annat från Linn heller. Inga mobiltelefoner osv. Allt är bara kopior, med små förbättringar för varje generation.
Om Linn inte har tagit patent på lösningen eller mönsterskyddat den, så är det väl inget fel med att kopiera den, tycker jag.
Men om de har gjort det och ett företag trots det gör en kopia, så är det ju ett lagbrott.
Fast jag kan inte mycket om patent- och mönsterskyddslagar och -bestämmelser... så jag har ingen aning om vart gränserna går eller vad straffskalan är.