selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:43

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Jul 10, 2009 16:36 
Site Admin
Site Admin

Har ett problem med min 1.1 som inte fanns när jag köpte den för ett par månader sedan. Den spelar filmer som den ska men musikskivor går inte att ändra låt på eller stoppa mitt i. Om jag mitt i ett album trycker på Stop, Eject eller nästa/föregående låt så visar displayen att den tagit emot signalen (Man ser fyrkant i ett hörn när man tryckt på Stop-knappen exempelvis) men inget händer. Istället måste jag stänga av den och starta igen för att jag ska kunna styra den igen. Händer inte hela tiden men tillräckligt ofta för att det ska vara irriterande.

Enda anslutningen till den utöver signalkablar till Kikkin är Component-kablar till en InFocus X9-projektor. Har läst i någon gammal tråd att den ibland kunde få problem med bildskärmar i Standby från DVI-utgången men uppfattar det som att problemet jag har inte uppkom direkt jag installerade den utan någon månad efteråt.

Någon som varit med om eller hört talas om detta? Jag bor en bit från närmsta handlare men ska kontakta någon sådan så kanske den kan lämnas in för titt under någon semestertur.

Den är tillverkad vid årsskiftet 2004/2005, inlämnad för laserbyte i början av 2008 och då uppgraderades även mjukvaran gissar jag (var 227:n på den, har lagt in 22X jag fått av Sportis här på forumet i efterhand)

PostPosted: Fri Jul 10, 2009 16:44 
Site Admin
Site Admin

En sak jag kom att tänka på är att jag har bytt fjärrkontroll på den för ett par veckor sedan, tidigare var det en som följt med en Akurate CD medan det nu är Jajos gamla till sin 2.1.

Dock reagerar den på samma vis (dvs. inte) om man trycker på enheten som fjärren så borde inte hänga ihop.

PostPosted: Sun Jul 12, 2009 21:30 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

1.1 är mkt känslig för allt, speciellt CD o DVD med 'extra' information.
Allmänna tips:
1) Byt batterier i fjärrkontrollen. (Jag hade liknande problem i eftermiddags, och det var batterierna i fjärren.)
2) Kolla maualen om inställningar för fjärr och skicka signaler mellan apparater osv.
3) Stäng av. Drar ur sladden. Stäng av hela anläggningen. Låt svalna. Koppla up 1.1 hos på diskbänken, ev på grannens diskbänk. Fungerar det starta upp systemet med källor först.
4) Installera om firmwaren.
5) Ta den till handlaren. Troligen fungerar den perfekt hos handlaren och sedan hemma hos dig.
6) Om inte 5 fungerar, överväg annan firmware eller skicka till Linn (som sänder tillbaka med senaste firmware - som låter sämre, det går att byta ner sig igen).
7) Denna typ av problem är typiska för 1.1, den är inte helt stabil (mycket hokus pokus här, men det är gratis och harmlöst). Men har man en gång löst problemet brukar det inte komma åter.

PostPosted: Mon Jul 13, 2009 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet inte om du kollat inställningarna för fjärrkontroll i 1.1:an, man måste ju välja rätt fjärr (silver & grey eller all silver) i menyn.

Björn

PostPosted: Mon Jul 13, 2009 10:02 
Site Admin
Site Admin

Tack för din lista bofredrik, precis ett sådant svar jag önskade mig! Jag ska beta av dina punkter ikväll bara jag kommer hem från jobbet. Punkt 7 känns lugnande.
Tendaberry wrote:
Vet inte om du kollat inställningarna för fjärrkontroll i 1.1:an, man måste ju välja rätt fjärr (silver & grey eller all silver) i menyn.

Björn
Tack för tipset, tänkte på det när jag snurrade igenom menyerna härom kvällen. Har provat att ändra mellan dessa två lägen. Dock förklarar det inte varför knapparna på själva spelaren inte fungerar även om de gärna får fungera dåligt så länge fjärren gör vad den ska.

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 09:39 
Site Admin
Site Admin

Uppdatering: Laserbyte verkar vara det som krävdes, trots att det bara var ett drygt år sedan den byttes sist. Skönt att den fungerar som den ska nu iallafall.

PostPosted: Fri Aug 21, 2009 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Uppdatering: Laserbyte verkar vara det som krävdes, trots att det bara var ett drygt år sedan den byttes sist. Skönt att den fungerar som den ska nu iallafall.
Billigt o bra :(

PostPosted: Mon Aug 24, 2009 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Laserbyte efter ett drygt år? Det låter väldigt konstigt, måste nästan ha varit en defekt laser som sattes i förra gången. Det verkade ju inte riktigt stämma med din felbeskrivning heller - på den lät det snarare som ett fel i styrkortet.

Men skönt att den fungerar! Hoppas den fortsätter så! :)

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00