selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Jun 11, 2009 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har vi haft en samlad tråd om detta?
Inte vad jag minns...
Finns lite insprängt i andra trådar så jag föreslår att vi upprepar våra erfarenheter här.
Lejonklou wrote:
Inte vad jag vet. Och det låter heller inte särskilt bra! Har testat att använda de bästa nätkablarna till grendosor, men det är betydligt bättre med en grövre kabel där.
Nå vänner, vad har ni testat avseende grendosor, kablar till dessa samt kablar till proppskåpen?
Erfarenheter, fyll på!

PostPosted: Sat Jun 13, 2009 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Jag engagerade mig i detta för något år sedan. Vad jag gjorde var att jag drog (i befintliga VP rör) en separat matning till Linn systemet. Istället för vanliga 1,5 kvmm så använde jag lite grövre 2,5 kvmm. Jag drog direkt från säkringshållare, jord och noll skena direkt till det uttag som jag skulle använda, helt utan skarvar på vägen. Jag bytte också från 10 A säkring till en 16 A säkring. Jag använder gammaldags porslinssäkringar.
Jag köpte kablarna i bygghandeln och jag tror inte de är märkta på något särskilt sätt.

Jag provade inte vilken av de 3 faserna jag skulle lägga säkringen på utan valde den som jag trodde var bäst. I mitt hus finns 3 fas apparater som: Elpanna, varmvattenberedare samt spis som naturligtvis inte går att undvika, men jag försökte undvika diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare.

Hur som helst så blev det sämre än mitt ”vanliga” uttag. En ”hifiknutte” skulle utan tvekan ha tyckt att det var bättre för återgivningen blev lugnare och ”mera hifi”. Jag lurade till en början mig själv också på detta, men fattade till slut att det var sämre.

PostPosted: Sun Jun 14, 2009 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sedan 15 år tillbaka har jag bara haft olika former av separata matningar direkt från el-centralen till stereon. Det blir precis som Christian påpekar mer avslappnat och ljudmässigt bättre. Jag vill nog hävda att det även blir musikaliskt bättre, men inte "bara sådär". Jag har i.o.f.s. inte jämfört fram och tillbaka så mycket (bara ordentligt i en av lägenheterna och då var det tydligt bättre med separat matning). Jag tror att det är lättare att installera en anläggning med standardmatning (vägguttag) delvis p.g.a. att det inte är lika tydligt (avslöjande). Med separatmatning ställs högre krav på f.f.a. signalkällan. Man kan behöva göra mindre justeringar i installationen efter att ha gått över till separat matning (ofta kan löjligt små ändringar ha avgörande inverkan).

Om man skall ha grova (>1.5m2) eller tunna (<2.5m2) ledningar har jag inte jämfört, men jag har provat både och samt varianter med separat matning till olika delar (givetvis på gemensam fas). Jag tycker det verkar som att det går att få till med båda varianterna, men lutar åt att det inte är nödvändigt att gå upp i kablearea, men att det kan vara fördelaktigt att separera olika förbrukare (har haft båda alternativen på olika ställen) så att de sammanfaller så nära (till bostaden) ingående matning som möjligt. F.n. har jag 7x1.5m2 d.v.s. SKYDDSJORD+3 par FAS och NOLLA (1x till DS+försteg och RIAA, 1x till Lingo och 1x till slutsteg) i en utanpåliggande 7-ledare. Det verkar som att det är av betydlese att hålla ihop elmatningen så att det inte är stora slingor mellan olika delar (undantaget matning till Lingo). Jag har därför strappat ihop kablarna till olika apparater med buntband samt skiljt dom från signalkablar så gott det går.

Jag vill betona att jag inte jämfört speciellt mycket fram och tillbaka, men efter varje flytt har det varit liknande åtgärder som krävts för att jag skall komma till en nivå som jag varit nöjd med.

Kabelriktningar har jag inte provat. Där går min gräns...

PostPosted: Sun Jun 14, 2009 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tråden har inspirerat mig till att testa ytterligare. :)

Jag ska börja med att välja en av de inkommande faserna och eventuellt flytta om lite andra apparater mellan faserna. Vilka är de värsta musikförstörarna?

Kyl och frys går ju jämt så jag antar att det är bra att undvika dem. Sedan har vi ju diskmaskin samt tvättmaskin och torktumlare, fast de går ju inte jämt. Hur är det med elektrisk golvvärme?

Tacksam för input!

PostPosted: Sun Jun 14, 2009 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det enda raka är ett vinkraftverk till stereon

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Jul 08, 2009 14:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Min erfarenhet av detta kommer från två olika boenden där det i ena fallet gav en stor förbättring och i andra fallet en mycket lite sådan.
I min förra lägenhet var elistalationen från ca 1920-40 talet, gissar jag. Det var typ järntråd? med lindat brunsvart papper. All el i det rummet var ojordad och låg på en o samma 6A säkring också.
Jag köpte vanlig 2,5 mm2 och nya jordade utag och en elektriker kopplade in det på separat 13A säkring i proppskåpet.
Detta gav en stor förbättring, bakgrunden blev tystare och det var ett helt annat lungn över musiken som om melodierna var mer kontrolerade och självklara.

Sedan flyttade till ett hus för ca 2 år sedan byggt på mitten av 1960-talet, vilket jag renoverat eftersom. I våras kom jag till vardagsrummet där stereon står och då drog jag en ny 2,5mm2 kabel med separat 10A säkring från proppskåpet. Istället för uttag köpte jag en jordad grendosa som jag togisär och lödde fast 2,5mm2 kabeln direkt på kontaktblecken.
Med denna installation upplevde jag ingen stor förbättring jmf med standard icke jordad. Det skall väll säjas att i den befintliga installationen var det ca 5-7 utag i vardagsrummet som delade på en 6A säkring och av de utagen användes bara ett fåtal till någon lampa som ändå oftast var släckt.

Var även med och drog separat ström hos "sony". Inte häller där vart det någon stor skillnad, men orginalinstallationen var ganska bra i det fallet också.

Jag vet att det finns en som provat massor kring detta och han påstår att Biwire var lite bättre än vanlig enkeltrådsmatning, han provade även olika typer av säkringar, minns inte vad han kom fram till i detta fall.

Slutsattsen jag drar av detta är att det inte alltid ger en stor förbättring beroende på vad man har för kvalite på installationen innan, men för samvetets skull så är det i allafall värt den lilla summa som det kostar att fixa detta.

mvh

PostPosted: Sat Jul 11, 2009 07:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Det enda raka är ett vinkraftverk till stereon
:wink:

Varför inte ett helt kärnkraftverk ?? :mrgreen:

PostPosted: Sat Jul 11, 2009 08:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tja vindkraftverk skulle nog den tokigaste hifisnubben ha råd med, och skulle Linn börja sälja vindkraftverk med Linnlogga och hävda att man inte kör sorce first om man inte har denna produkt skulle många börja fundera över att skaffa ett ;)

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Jul 12, 2009 11:11 
Site Admin
Site Admin

pekka71 wrote:
tja vindkraftverk skulle nog den tokigaste hifisnubben ha råd med, och skulle Linn börja sälja vindkraftverk med Linnlogga och hävda att man inte kör sorce first om man inte har denna produkt skulle många börja fundera över att skaffa ett ;)
Linn electrics - tune deme:d electrons :mrgreen:

PostPosted: Mon Mar 14, 2011 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Separat el till stereon, visst!
Och man bör väl ha alla stereodelarna kopplade till en och samma grendosa (om väggjacken inte räcker till).
Men router/switch/NAS då???
Ska dessa ligga på samma fas som steron eller är det bättre att separera dessa från ”stereofasen” om det går?

PostPosted: Mon Mar 14, 2011 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

.
monkeydevil wrote:
Separat el till stereon, visst!
Och man bör väl ha alla stereodelarna kopplade till en och samma grendosa (om väggjacken inte räcker till).
Men router/switch/NAS då???
Ska dessa ligga på samma fas som steron eller är det bättre att separera dessa från ”stereofasen” om det går?
Om du har dessa i anslutning till stereon, så att det är praktiskt möjligt att ha allt på samma fas och uttag, så tror jag det är bäst.

PostPosted: Mon Mar 14, 2011 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för input Christian.

Det där med 16A - min elektriker sa idag att om jag inte vill ha utanpåliggande eldragning är max möjliga 13A. Någrar tankar om detta? Tror ni det blir (mycket) sämre än 16A?

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00