selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 06:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 1832 Next
Author Message
 Post subject: Re: jajos anläggning
PostPosted: Sat Jun 06, 2009 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Utan fladderekon i rummet är det förmodligen enklare att följa melodin. Det är inte bara ljudet som blir bättre i en bra miljö, även musiken!

/ B
Jo men även i T-banans massiva eko/bakrundsljud hör man ju om det som spelas är musik av hög klass eller inte.
Så ditt resonemang stämmer inte riktigt.
Men visst blir det bättre musik med akustikfix men främst ljudmässigt.

PS
skulle troligen ha mer inverkan på musiken om man kunde placera dom på RÄTT "tunad" plats i Tbanan :wink:
Minns en konsert i Stenkyrkan i Helsingfors. Klassisk konsert med piano och fiol. Före paus lät det sådär, insåg inte storheten i musiken. Efter pausen flyttade vi till annan plats bakom en kille som satt och läste noter. Han visste varför han satt där han gjorde, jisses vad mycket bättre det lät! Helt plötsligt var de mycket mer samspelta och det svängde bättre.

Såvisst betyder miljön mycket, inte bara i T-banan utan även hemma.

/ B
Skulle nog vilja påstå att tunedem och akustik går hand i hand, annars skulle man ju inte tuna in högtalarna till den bästa platsen i rummet, för personligen tycker jag att rätt placering på högtlarna oftare är viktigare än elektroniken

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Jun 12, 2009 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite uppdateringar igen...

Nu är det svart och lönn som gäller rakt igenom. Ser riktigt snyggt ut måste jag säga. Vägghyllan i silver och lönn är till salu!

Image

Nya Katan utan kantstötning ankom i veckan och sen har Fredrik L och jag tunat in systemet. Och det låter verkligen grymt bra :-)

/ Jacob

PostPosted: Fri Jun 12, 2009 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Wow. Svarta Katanstativ är faktiskt skitsnyggt!

Men jag förstår inte riktigt varför du gav upp vägghyllan. Är det ett rent estetiskt beslut eller en medveten nedprioritering av tolvan? För nog måste väl vägghyllan ge bättre resultat än IKEA-kuben?

PostPosted: Fri Jun 12, 2009 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Va snyggt det blev.

PostPosted: Fri Jun 12, 2009 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Wow. Svarta Katanstativ är faktiskt skitsnyggt!

Men jag förstår inte riktigt varför du gav upp vägghyllan. Är det ett rent estetiskt beslut eller en medveten nedprioritering av tolvan? För nog måste väl vägghyllan ge bättre resultat än IKEA-kuben?
Hej teatime :)

Det låter bättre med IKEA-kuben. Dock funkar det inte för de flesta eftersom man då inte kan gå bredvid skivspelaren utan att nålen hoppar, men i mitt rum går det bra. Så det var en "uppgradering".

Hoppas att min Quadraspire hittar ett nytt hem där golven inte tillåter IKEA-kuber. :)
ed wrote:
Va snyggt det blev.
Tackar!

/ Jacob

PostPosted: Fri Jun 12, 2009 17:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vad heter "IKEA Kuben"?

...och hur är den uppställd mot golvet?

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Fri Jun 12, 2009 17:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Äsch Jacob, det fattar väl alla att IKEA-kuben bara är en tillfällig lösning innan en Mimer dyker upp.
Nu när Lejonklou får hem sin demohylla n vecka (var det va?) och börjar åka runt med den är det stenkört.

PostPosted: Sat Jun 13, 2009 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kuben heter Corras, numera utgången ur sortimentet. Topp och botten är liknar konstruktionen i Lack. Jajos står på de metallpinnar som hjulen monteras på. Man låter helt enkelt bli att trycka dit plasthjulen.

Corras låter rätt bra. Även jag tycker att den är lite bättre än min QS på väggen. Men med Corras kan jag inte gå på golvet utan att nålen hoppar...

PostPosted: Sat Jun 13, 2009 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Anders från Tonläget var hem till mig en gång. Han tyckte LP12:an inte presterade som den skulle och drog åt skruvarna i väggen till QS-hyllan. Det gjorde stor skillnad. Efter det så kollar jag skruvarna med en viss regelbundenhet. Bara ett tips alltså. Kan inte kommentera Corras eftersom jag inte provat den men jag tycker QS-hyllan låter väldigt bra och har ändå lite svårt att tro på att Corras skulle kunna slå den. Men jag har ju samma problem, man får tassa försiktigt om LP12:an står på golvhylla.

PostPosted: Sat Jun 13, 2009 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skruvarna satt som berget när jag skulle ta ner hyllan så den satt nog bra. Och det är inget snack om det det låter bra att ha tolvan på den. Primära skälet till att jag nu gjort mig av med den var att den hade fel färg - inte prestandan.
Äsch Jacob, det fattar väl alla att IKEA-kuben bara är en tillfällig lösning innan en Mimer dyker upp.
Nu när Lejonklou får hem sin demohylla n vecka (var det va?) och börjar åka runt med den är det stenkört.
Jo, jag känner på mig att Mimer är ruskigt bra... Farligt... Ska jag våga plocka hem den? Har du din NAS på harmonihyllan också?

/ Jacob

PostPosted: Sat Jun 13, 2009 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Har du din NAS på harmonihyllan också?
Jo på en 3-nivåhylla Oden. NASen överst, switchen på mellanplanet. Hade varit bättre tvärt om men NASen är för hög för att rymmas mellan två plan.
Huvudsystemet står på en 5-nivåhylla varav de två översta Mimer.

Helst skulle man ha en tredje som man rippade musiken på - har man försått från de som testat... 8)

PostPosted: Sat Jun 13, 2009 22:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Har du din NAS på harmonihyllan också?
Jo på en 3-nivåhylla Oden. NASen överst, switchen på mellanplanet. Hade varit bättre tvärt om men NASen är för hög för att rymmas mellan två plan.
Huvudsystemet står på en 5-nivåhylla varav de två översta Mimer.

Helst skulle man ha en tredje som man rippade musiken på - har man försått från de som testat... 8)
Räkna med besök från mig nästa gång jag är i krokarna (ganska ofta!).

Du har också en stående inbjudan till mig. Har just haft farsan på besök och vi har druckit öl och whiskey och spelat musik på ohälsosamma nivåer. Infected mushroom på ORANGE i Kikkin (80-90) och det lät så förbannat bra. Helt otroligt. Nåt för dig!

/ Jacob

PostPosted: Sun Jun 14, 2009 04:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu är det dags att ge sig för kvällen. Grannarna har inte blivit galna ännu. Kvällens höjdpunkter har varit Wishbone Ash och Camel. Grymt!

PostPosted: Mon Jun 15, 2009 10:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du måste ju ha det mest prisvärda system man kan tänka sig jajo :) Å jäkligt snyggt och stilrent desstutom :!:
Har du testat majik 109 föresten ? Kanske inte så kul att köra passivt när man har aktiva katan med 200w chakra. ett slutsteg till och chakrafilter blir ju tyvärr en ansenlig slant :(

PostPosted: Mon Jun 15, 2009 10:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Du måste ju ha det mest prisvärda system man kan tänka sig jajo :) Å jäkligt snyggt och stilrent desstutom :!:
Har du testat majik 109 föresten ? Kanske inte så kul att köra passivt när man har aktiva katan med 200w chakra. ett slutsteg till och chakrafilter blir ju tyvärr en ansenlig slant :(
Precis, Majik 109 är inget alternativ i nuläget eftersom jag inte vill köra passivt och jag vill inte ha fler slutsteg.

Jag trivs bra med Katan. Jag har haft lite problem med hårt mellanregister, men jag testade igår att uppgradera till nya DS-mjukvaran (Cara rev 17) och problemet försvann! Bute 0.9 är inte att rekommendera på Akurate DS.

/ Jacob

Post new topic  Reply to topic  [ 479 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 1832 Next

All times are UTC+02:00