selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Jun 06, 2009 21:51 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej alla! Jag har använt Linn och Naim sen slutet av 80-talet och började då med Linn LP12, Naim Nait 1 och Linn Nexus.
Diverse upp och nedgraderingar senare har jag nu en Classik Movie R2, den med RGB ut, och ett par Ninka. Allt inköptes 2002/2003.
Håller som bäst på att skaffa en plasma-TV modell större och en Xbox 360 elite och eventuellt uppgradera mitt linnsystem.
Jag har läst här på forumet en tid så jag passar på att skriva av mig alla frågor och synpunkter.

Jag gissar en Xbox 360 normalt har ett ganska sorgligt ljud och undrar om det blir bättre ifall jag skaffar en classik movie DI eller 05:a och körde ljudet digitalt? Planerar också använda digitalt den dagen jag hittar en bra Blurayspelare. Jag har läst en del om jitter och att trots dåliga DA-omvandlare i spelaren/källan skulle det vara bättre att köra ljudet analogt. Någon som kan gissa hur det blir i mitt fall?

Mellan min CM och plasman kommer jag använda en Audioquest X-scart, som jag vet är bra, och köra component video ut. Det borde bli fin bild.
Kan stiften för ljud i scarten på något sätt överföra störningar från plasmaTV:n till min CM? Scarten behöver egentligen bara skicka bildsignalen.
jag har läst om en del som målar nagellack på stiften som inte ska användas..

Det är lite trist när Linn tillverkar apparater som använder sig av RGB, Component video och HDMI, men inte tillverkar tillhörande kablar.
T.ex. Silver Interconnect för ljud är dyr, men är ändå ett givet köp! videokabeltillverkare har ofta Linns priser men det är sällan någon garanti att det blir bättre än kabeln för 150:- på ON/OFF..
Bra kablar är som sagt viktiga. Är det någon som vet om van den Hul The Flat HDMI är värd att kolla upp? Finns en test här: http://www.whathifi.com/Reviews/Accesso ... s-Reviews/
Eller kanske någon vet ett lika bra men billigare alternativ? Vad använder Linns återförsäljare
när de demonstrerar Unidisk?

Angående kablar. Jag har småskrattat åt tipsen om att vända och hitta rätt riktning på säkring och internkablage.. tills jag provade! Kablaget var redan rätt, men säkringen behövde vändas.
jag tycker det låter märkbart bättre och det kostade mig bara 10 minuter!

Jag gav mig på mina Ninka också och drog fast granitbasen och spikes'en. Elementen tordes jag inte dra åt speciellt mycket. har dålig erfarenhet av det..
Det blev iaf bättre. Renare och tydligare ljud. (Någon som har vettiga värden för momentnyckel att använda på bas respektive diskantelementen?)
Gummiupphängningen till baselementen var ganska matt, som gummi brukar bli efter några år. Då kom jag på hur gummilister etc. blev som nya med ArmorAll Vinyl Wipes.
Efter att försiktigt strukit på i omgångar under några dagar, låtit det dra in och torka och spelat musik mellan varven så ser upphängningen nu helt ny ut.
Det bästa är att det låter betydligt bättre! Basen är rappare och går betydligt djupare. Roligare att lyssna. Om någon törs testa, skriv gärna och berätta hur det gick.
Det går att köpa på valfri bensinmack. Fast stryk försiktigt! Trycker man för hårt slipar det ned och tunnar ut gummit. Undvik givetvis att få det på själva högtalarkonerna.
Det kan bli jobbigt med portade högtalarlådor. Då kanske gummiupphängningen även behöver fräschas upp på insidan..

Jag har läst era diskussioner om uppgradering av software till Unidisk och DS. Och att det ibland låter bättre eller sämre.
Alla ljudanläggningar som innehåller någon sorts firmware/software låter olika bra med olika versioner. Även om all uppspelning och avkodning sker i hårdvaran. Så är det bara.
Sen är det min erfarenhet att när man återställer alla fabriksinställningar och "user options" till "default" ger det nästan alltid ett bättre ljud.
Det är mjukvarans "default" som ska bestämma. Blir det t.ex. 100% brightness på displayen när du återställer, låt det vara så även om handboken säger 50% eller något annat. På min CM trycker jag på OK-knappen vid varje user option så väljs det automatiskt fabriksinställningen. Vet inte hur resten
av Linns apparater beter sig. Ni får fråga runt eller googla!
Försök att behålla allt så nära "default" det går. Ändra bara på det som absolut måste ändras. Det låter då renare och med ett bättre flyt.
Jag tycker också det i princip alltid låter bättre med nyare firmware så länge man läser in dess fabriksinställningar direkt efter uppgraderingen.

Jag rekommenderar att helt stänga av och starta om anläggningen efter ändringen är gjord. Ljudet kan påverkas bara för man har varit in bland inställningarna, men jag vet inte varför!?

Vilket leder mig till. Finns det en nyare firmware till min Classik Movie R2 och hur kan jag i så fall få tag på den?

Jag har nu:

ESS Software version S1260104
H8S Software version S1400114
Mech version LT37

PostPosted: Sat Jun 06, 2009 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Contact wrote:
Gummiupphängningen till baselementen var ganska matt, som gummi brukar bli efter några år. Då kom jag på hur gummilister etc. blev som nya med ArmorAll Vinyl Wipes.
Efter att försiktigt strukit på i omgångar under några dagar, låtit det dra in och torka och spelat musik mellan varven så ser upphängningen nu helt ny ut.
Det bästa är att det låter betydligt bättre! Basen är rappare och går betydligt djupare. Roligare att lyssna. Om någon törs testa, skriv gärna och berätta hur det gick.
Det går att köpa på valfri bensinmack. Fast stryk försiktigt! Trycker man för hårt slipar det ned och tunnar ut gummit. Undvik givetvis att få det på själva högtalarkonerna.
Det kan bli jobbigt med portade högtalarlådor. Då kanske gummiupphängningen även behöver fräschas upp på insidan..
Välkommen hit! :) Lät intressant det där med uppfräschningen av gummilisterna i Ninkorna. Jag känner dock att jag för stunden inte vågar språnget men vore intressant att höra om nån annan har erfarenheter av nåt liknande!

PostPosted: Sun Jun 07, 2009 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Glycerin (finns på Apoteket) är något som annars brukar användas på högtalarkanter.

Kramer gör väldigt osexiga prylar och har lika trista förpackningar, men de gör extremt
bra videokablar (bl a).

Kramers bildkablar är både bättre och billigare än AQ, Supra, VDH, Monster m fl.

Bästa HDMI-kablarna oavsett pris är Kramer Flat (och Kramer Fibre).

/M

PostPosted: Sun Jun 07, 2009 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn-apparater med SCART skickar ju component på den utgången medans dom allra allra flesta TV endast tar component på RCA-ingångar. Du behöver alltså en kabel med SCART i ena ändan och tre RCA i den andra. Med en ren SCART-kabel (i bägge ändar) så får du köra RGB.

PostPosted: Sun Jun 07, 2009 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Linn-apparater med SCART skickar ju component på den utgången medans dom allra allra flesta TV endast tar component på RCA-ingångar. Du behöver alltså en kabel med SCART i ena ändan och tre RCA i den andra. Med en ren SCART-kabel (i bägge ändar) så får du köra RGB.
Du kan välja mellan Component och RGB ut från scart hos Linn. Det finns någon äldre Linn-pryl som inte skickar
ut Component via scart (bara RGB), kommer inte ihåg vilken, kan vara CMS R2 kanske?

/M

PostPosted: Sun Jun 07, 2009 19:06 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för era snabba svar!

Jag kommer beställa en Kramer flat. Den kostar ju hälften av en Van den Hul!

Min CM R2 kan skicka både RGB och component via scarten. Jag vet för jag testade bägge till min gamla Loewe Xelos.
Bilden via RGB blev väldigt färggrann. Med component tyckte jag det såg mer naturligt ut.

Nya TV:n kommer bli en (man ska inte svära i kyrkan ..eller nämna Pioneer i ett Linn-forum) Pioneer Kuro KRP 500A.
Den kommer aldrig bli inblandad i ljudåtergivningen, men för att visa bild verkar den just nu vara bland det bästa som
går att köpa! Den tar även emot component via scart.

Jag tänker inte lämna något åt slumpen så det blir att inskaffa bra kablar till allt. Så fort jag hittat vart man lätt
kan handla Lejonklou's Power One på internet så lägger jag in en beställning.

Och jo.. för många år sedan testade jag med glycerin, men det hade ingen lust att tas upp av gummit. Vet inte
vad det kan ha berott på. Plus att vinyl wipes sägs skydda mot ultraviolett ljus ifall man nu har högtalaren framme i solen.
Och nej! jag är ingen återförsäljare åt ArmorAll. Det bara verkar så. :D

PostPosted: Sun Jun 07, 2009 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Contact wrote:
Så fort jag hittat vart man lätt kan handla Lejonklou's Power One på internet så lägger jag in en beställning.
Direkt från Fredrik Lejonklou själv, http://www.lejonklou.com/. Maila/messa honom så har du säkert snart svar. :)

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00