selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Feb 20, 2009 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Naim har precis släppt en ny produkt. Om jag förstod det hela rätt så är den ungefär som en kombination av Sneaky och en Classik musik. Den bygger på deras Nait i förstärkare och källorna består av både en CD-släde och streamad musik. Verkar vara en rätt spännande proudkt. Priset ryktas hamna runt 2000 sterlings, så runt 26-28 i sverige kanske?

PostPosted: Sat Feb 21, 2009 00:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Låter ju mycket intressant, nog trodde jag att Linn skulle hinna före med en "Classik DS". Vart har du hittat info om denna manick Ulf?

PostPosted: Sat Feb 21, 2009 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.naim-audio.com/news.html

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sun Feb 22, 2009 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gearslave,
Det finns en tråd på naims diskussionsforum där det mesta diskuteras. På bara någon dag kom det 180 inlägg, varav de allra flesta var j..t gnälliga, vilket förvånade mig. Jag tycker att det verkar vara en alldeles utmärkt produkt. Och en riktigt bra källa (vilket jag förmodar att deras serverspelare är) och en hygglig förstärkare så borde det ju en riktigt bra anläggning för rätt rimliga pengar.

Efter att jag la in gårdagen meddelande så har Naim även demat en ny DAC på en mässa Bristol. Även den diskuteras rätt livligt på deras forum.

PostPosted: Sun Feb 22, 2009 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

gearslave wrote:
Låter ju mycket intressant, nog trodde jag att Linn skulle hinna före med en "Classik DS". Vart har du hittat info om denna manick Ulf?
Linn har ju redan en sådan!
Sneaky har ju försteg o slutsteg. Spelar även radio.

Angående gnäll på Naimforumet, finns ett par människor som satt i system att provocera och tyvärr får de hållas. Är etter värre på pink fish...
Inget att bry sig om dock, man får bortse ifrån det. De vill ju inget hellre än att andra blir upprörda...

PostPosted: Sun Feb 22, 2009 12:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, naimforumet är ju lite stormigt ibland, men också roligt då det är rätt högt i tak och massor av olika tankar och synkpunkter florerar.

Ang naims linje så verkar den lite rörig med den där nya Dac:en. Jag vet inte riktigt hur den ska passa in med deras övriga sortiment. När Naim demade den i helgen använde man tydligen en HDX (naims motsvarighet till en DS spelare), men det känns ju inte som om de är riktigt tänkta för varandra.

Jag läste också på naimforumet en som testat HDX mot en Sonos

"A very interesting comparison - i must say comparing an HDX and a Sonos, both driving an external DAC - there wasn't really any discernable difference through the 500 series system we were listening to. I look forward to being able to demo the Naim DAC in my own system and make up my own mind. "

Jag har inte riktigt fattat alla detaljer runt streaming teknologin, men visst är det väl så att man har två huvuddelar (förutom lagringen av musiken), en streaming del som styr upp listor etc och så en DAC? Kan det vara så att Naim snarare tänker sig att man kan låta andra sköta själva streamingen (tex Sonos) och så satsar man helhjärtat på D/A konverteringen? Annars verkar det ju lite konstigt om man släpper en DAC utan streaming funktionen.

En sak jag gillar är dock att de kan använda sina strömförsörjningar även till nya produkter. Det gör ju att även gamla prylar kan användas för att förbättra deras allra senaste produkter, vilket ju känns sympatiskt.

PostPosted: Sun Feb 22, 2009 13:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Där jag tycker NaimUniti faller, för min egen del, är att den inte verkar gå att styra med en iPod Touch eller PDA. Har man en gång vant sig att accessa all musik från handflatan finns det liksom ingen återvändo.

PostPosted: Thu Jun 04, 2009 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu verkar Naimuniti ha släppts. Det finns några få kommentarer på Naimforumet men det lär nog fyllas på rätt fort:

http://forums.naim-audio.com/eve/forums ... 6172950127

En som har provat hävdar:

Naim have really nailed it with the Uniti, it really is miles ahead of the Sneaky DS and distinctly has the Naim sound. The combo of CD/FM/DAB/iradio/streamer/ipod/DAC/Preamp/Power means it is so versatile for such a large audience and from what I have seen and heard, it performs so well that it still represents great value if you do not need all its functions.

Det säger ju egentligen inte så mycket, men man blir ju i alla fall lite nyfiken.

PostPosted: Fri Jun 05, 2009 11:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jo, det verkar ju vara en riktigt trevlig allt i ett produkt.

Jag som inte riktigt fattat det här. Lagrar man inte musiken på en dator och drar en sladd (typ USB) till burken som omvandlar till analogt, förstärker och skickar det till högtalarna?

JohanR

PostPosted: Fri Jun 05, 2009 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Jo, det verkar ju vara en riktigt trevlig allt i ett produkt.

Jag som inte riktigt fattat det här. Lagrar man inte musiken på en dator och drar en sladd (typ USB) till burken som omvandlar till analogt, förstärker och skickar det till högtalarna?

JohanR
Jo, man behöver en NAS eller dator och drar en nätverkskabel till Uniti. Angående iPod säger Naim såhär: "NaimUniti also works seamlessly with iPod devices. Simply connect an iPod to the interface socket, using Naim's specially-designed iPod cable: the n-Link, and NaimUniti both takes over iPod control and displays iPod contents. It charges the iPod battery too."

Björn

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00