selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 12:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Wed Jun 03, 2009 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tänkte bara att jag skulle tacka för alla svar som kom. Har idag en separat kabel som är jordad från köket ut till vardagsrummet detta framgick kanske inte i mitt inlägg. Men så är det i varje fall. Köket är det enda stället i lägenheten som har jordade kontakter av ngn lustig anledning. Lägenheten är byggd/renoverad cirkus 75-80 talet så det fanns inga regler då att alla uttag i en lägenhet skulle vara jordade. I dag skulle jag tro att det är så att alla uttag i en lägenhet skall vara jordade.

Att hoppa på SB tåget är inte aktuellt för min del. Inte just nu i varje fall ...

PostPosted: Wed Jun 03, 2009 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Menar du att du har förlängningssladd så att alla hifi-apparater får sin ström från köket, eller har du bara dragit en jordkabel?

Om det förstnämnda: Du får inte problem med att säkringarna går om du spelar högt på anläggningen samtidigt som du kör typ brödrosten?

PostPosted: Wed Jun 03, 2009 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Reglerna säger att alla uttag i samma rum ska vara jordade, det är tillåtet att ha ojordade rum blandade med jordade rum i en bostad.

/M

PostPosted: Wed Jun 03, 2009 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad jag har gjort är följande: Jag har dragit en förlängningssladd till ett grenuttag där jag har alla kontakter anslutna till stereon. Förlängningskabel går mkt riktigt från kök till vardagsrum. Har inte haft några problem med överbelastning eller dyl.

Skulle tro att det är tillåtet att göra det så länge det inte rör sig om fasta installationer som en elektriker måste göra. Resonerar som så att man måste ju få dra en förlängningssladd vid behov. Ni får rätta mig om jag har fel ...

PostPosted: Wed Jun 03, 2009 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Vad jag har gjort är följande: Jag har dragit en förlängningssladd till ett grenuttag där jag har alla kontakter anslutna till stereon. Förlängningskabel går mkt riktigt från kök till vardagsrum. Har inte haft några problem med överbelastning eller dyl.

Skulle tro att det är tillåtet att göra det så länge det inte rör sig om fasta installationer som en elektriker måste göra. Resonerar som så att man måste ju få dra en förlängningssladd vid behov. Ni får rätta mig om jag har fel ...

Det är möjligt att man får göra så, men ligger inte problematiken i att det inte är tänkt att man ska kunna råka hålla i en jordad apparat och en icke jordad samtidigt? Eller nåt sånt?

PostPosted: Wed Jun 03, 2009 20:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Det är möjligt att man får göra så, men ligger inte problematiken i att det inte är tänkt att man ska kunna råka hålla i en jordad apparat och en icke jordad samtidigt? Eller nåt sånt?
Jo precis. Det är därför det inte är tillåtet att blanda jordade och icke jordade uttag. Strömmen tar alltid lättaste vägen till jord och om man då skulle få ström i sig i ena handen och hålla i en jordan apparat i den andra så är lättaste vägen genom dig. Risken känns dock väldigt liten, men det är så tanken är. Man vill heller inte blanda olika faser i samma rum. Tanken där är att om man får ström i sig från två faser samtidigt så blir det 380 volt, inte nyttigt!

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00