JohanR wrote:
Apropå Sergeant Pepper. Jag har fem olika utgåvor (en har jag haft sedan 1967) och köper inte mono-hypen. Jag föredrar den i stereo.
Jag har alltid tyckt att det låter skumt med den typ av stereomixning som användes på 60-talet, där man ofta lägger enskilda instrument i endast en kanal. Jag kan tänka mig att denna typ av överdrift var för att stereo var nytt och att man ville göra det väldigt tydligt att det fanns två kanaler. Nu är väl kanske inte Stg Pepper så mycket sån, men Rubber Soul är det med sången i en kanal och basen i den andra. Monomixen låter mera som en modern stereomix, i den mening att sången är i centrum. Jag är mera van vid detta och tycker det låter naturligare. Detta är säkert den viktigaste anledningen till att jag diggar mono på äldre inspelningar (inte bara Beatles). Ofta tycker jag också att monomixarna från den tiden låter lite mera "direkta" och kanske lite mera "live".
En annnan sak beträffande mono/stereo är att inspelningar från 50-talet var gjorda i mono för att därefter ges ut i "Electronic Stereo". Då har man alltså försökt göra stereo av en monoinspelning med de elektroniska hjälpmedel som man hade på den tiden. Decca t.e.x. förstörde på detta sätt många av sina fina inspelningar med klassisk musik från 50-talet, när de skulle återutges på 60-talet. Jag letar också av denna anledning efter Elvis Presleys 50-tals skivor i original mono, för att jag är säker på att jag skulle gilla dem bättre än de som man nu alltid hör i "Electronic Stereo".
Så att lyssna och gilla mono kan vara mer än en Hype (i allafall för mig)