Bill50x wrote:
Vad är det som gör att ett stativ svänger? Jag trodde att det var en motsatt rörelse mot högtalarkonen. Men jag har kanske fel? För en högtalarkon kan ju inte röra sig med 2 Hz, eller?/ B
Du har helt rätt Bill50x. Högtalarkonen svänger inte med 2 HZ. Det är inte det som är problemet.
Om vi lämnar högtalare för en kort stund. En gitarr. Om du slår an en sträng kommer strängen att svänga med sin egenfrekvens. Det är alltså inte anslagets frekvens som bestämmer vid vilken frekvens som strängen svänger.
Det är helt riktigt att det är den motsatt riktade kraften mot konens rörelse som ger energi till stativet. Newton Rules. Men stativet kommer hela tiden att försöka svänga med sin egenfrekvens. Stativet kommer visserligen att svänga med flera frekvenser men egenfrekvensen är den som dominerar.
Om vi sen går tillbaka till Katanstativet som tråden började med. När de är ofyllda ringer de när vi knackar på dem. Fyller vi dem med sand så ringer de inte. Det innebär inte att de slutar att svänga, de svänger bara med en annan frekvens. En väsentligt lägre frekvens. Och de svänger längre eftersom massan är större. De påverkar under en längre tid också
En Ittok-arm ringer (svagt) när vi knackar på den. Om jag inte missminner mig ringer en Ekos med en högre frekvens. Den nya Ekosen av titan bör ringa med en ytterligare högre frekvens. Alla dessa armar låter sämre om vi dämpar dem.
De flesta som håller på och "moddar" brukar försöka dämpa. Det innebär att de flyttar ned svängningar. Är man som Herr Öhman övertygad om att man ska flytta ned svängningar under det hörbara området så kommer det att få en större påverkan på musiken än om vi flyttar upp svängningarna.
Till sist en kommentar till Fredrik.
Min erfarenhet av ljudintresserade är att det finns system i förvirringen. Fast olika ljudintresserade har olika prioriteringar. De som anser att detaljer är viktigt väljer hela tiden systematiskt det som är minst "musikaliskt". De föredrar disharmoni till skillnad från harmoni. En ostämd gitarr har fler detaljer än en stämd.
Jag menar förstås inte att vi ska sluta att lyssna själva och bara välja tvärtom som notiriskt ljudintresserade. Vad vi kan tänka på är att vi kan ha nytta av ljudintresserades omdömen. Ofta är det så att det som de ogillar faktiskt är bra.
Att ljudintresserade gör dessa felaktiga bedömningar beror på att de har fel kriterier. Eftersom de är konsekventa i sina felval så hör de bevisligen skillnader. Det är bara att de inte vet vad som är skillnaden mellan bra och dålig musik. Det syns tydligt på deras val av "demo-musik" och i gnället på dåliga inspelningar.