selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 08, 2025 23:17

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Tue May 19, 2009 13:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

What he said!

Med tillägget att när man justerar spikesen på Atacamastativen har spikesen en tendens att börja vicka, även om man inte skruvar ut spikesen särskilt långt. Måste vara att gängan som de sitter i är för kort. Bottenplattan är dessutom, som Anders sa, tunn och lätt. Topplattan saknar spikes/gängor för spikes, därför står inte högtalaren särskilt stabilt.

Jag upplevde en stor förbättring när jag gick från provisoriskt uppställda högtalare till Katanstativ, något jag inte gjorde när jag gick från provisoriskt uppställt till Atacamastativ.

Mvh Mattias

PostPosted: Tue May 19, 2009 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Heeey :?:

Vart tog mitt inlägg från i morse vägen???

Skrev ungefär samma sak som Anders, inga spikes uppåt, bottenplatta av tunn plåt och ingen möjlighet att justera golvspiksen uppifrån.

Håll fast bottenplattan så går det att vrida och böja "pelarna" ganska friskt...

/M

PostPosted: Tue May 19, 2009 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Med tillägget att när man justerar spikesen på Atacamastativen har spikesen en tendens att börja vicka, även om man inte skruvar ut spikesen särskilt långt. Måste vara att gängan som de sitter i är för kort. Bottenplattan är dessutom, som Anders sa, tunn och lätt. Topplattan saknar spikes/gängor för spikes, därför står inte högtalaren särskilt stabilt.

Jag upplevde en stor förbättring när jag gick från provisoriskt uppställda högtalare till Katanstativ, något jag inte gjorde när jag gick från provisoriskt uppställt till Atacamastativ.

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=83&menu=1

Ser ju stabila ut i alla fall och inte så fasligt dyra :?

PostPosted: Tue May 19, 2009 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den största nackdelen med de flesta högtalarstativ (inkl Katan-stativen) är att det inte gr att fixera/säkra högtalaren i stativet.

/M

PostPosted: Tue May 19, 2009 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Den största nackdelen med de flesta högtalarstativ (inkl Katan-stativen) är att det inte gr att fixera/säkra högtalaren i stativet.
En annan stor nackdel är att alla stativ står på fyra "fötter". Det skulle bli bättre kontakt och stadigare med tre. Eftersom ingen konstruktör ännu gjort ett tre-bent stativ så är det bara att inse att alltsammans med spikes är ett spel för gallerierna, inte ett sätt att få bättre ljud.

/ B

PostPosted: Tue May 19, 2009 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fel.

Polymerfötterna till Keltik har fem spikes: Ett i varje hörn och ett i mitten bak. Vid positionering i rummet kan det vara lättare att använda tre spikes (två fram och en bak) då den inte kan vicka - och ett eventuellt vickande kan försvåra omdömet när man jämför olika positioner. Väl på optimal plats låter det betydligt bättre om man övergår från tre till fyra spikes.

Det har funnits ett flertal andra trebenta högtalarstativ, men de har inte varit bättre än sina fyrbenta kusiner. Dessutom är trebenta lösningar lätta att välta om inte understödsytan görs väldigt stor.

PostPosted: Wed May 20, 2009 01:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har dessa trebenta Linn Index Plus-stativ. Sedan har vi Rega Ela i sin första generation iofs golvare.

Attachments:
index.gif
index.gif [ 37.72 KiB | Viewed 1416 times ]

PostPosted: Wed May 20, 2009 09:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltså, ska man få fler än tre spikar att stå stadigt så måste man ha en precision som är större än fjädringsmjukheten i materialet. Men visst, det kanske blir bättre tune dem om en av de fyra spikarna har mycket mindre tryck på sig, kanske rentav hänger lite i luften och skallrar med i basgångarna... :-)

/ B

PostPosted: Wed May 20, 2009 17:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Alltså, ska man få fler än tre spikar att stå stadigt så måste man ha en precision som är större än fjädringsmjukheten i materialet. Men visst, det kanske blir bättre tune dem om en av de fyra spikarna har mycket mindre tryck på sig, kanske rentav hänger lite i luften och skallrar med i basgångarna... :-)
Haft Keltik över 10 år i sex olika hus/lägenheter så jag vet en del om justering av dessa.
Skitlätt att justera så de står stadigt, för lite = glapp i ena spikesen, för mycke = glapp åt andra hållet, mitten = perfekt. Man bara knackar lätt på sidan på högtalaren under tiden man justerar.
Dvs det klarar till o med du :wink:

PostPosted: Fri May 22, 2009 12:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite impad blir man flyttat med keltik sex gånger utan att ha fått ryggskott ?

PostPosted: Fri May 22, 2009 18:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Haft Keltik över 10 år i sex olika hus/lägenheter så jag vet en del om justering av dessa.
Skitlätt att justera så de står stadigt, för lite = glapp i ena spikesen, för mycke = glapp åt andra hållet, mitten = perfekt. Man bara knackar lätt på sidan på högtalaren under tiden man justerar.
Hur många gånger har du flyttat Komri? :wink:

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Sat May 23, 2009 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har flyttat dom till tre olika hus. Inte ett skit kul!
Jämförelsevis är Keltik lätta o smidiga.
Hade varit bättre att göra dom fullt aktiva från början, förutom prestandavinsten hade man sparat reält i vikt!

PostPosted: Sat May 23, 2009 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Hehe, nä det tror jag inte :-)

Dessutom är jag lat och justering med tre stödpunkter skulle vara oändligt mycket enklare/snabbare (= nolltid). Och dessutom inte innebära någon nackdel alls.

/ B

PostPosted: Sun May 24, 2009 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
...justering med tre stödpunkter skulle vara oändligt mycket enklare/snabbare (= nolltid). Och dessutom inte innebära någon nackdel alls.
Härligt att kunna spara 5 minuter! Att det låter sämre och att högtalarna lättare välter är ett lågt pris att betala.

PostPosted: Sun May 24, 2009 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
...justering med tre stödpunkter skulle vara oändligt mycket enklare/snabbare (= nolltid). Och dessutom inte innebära någon nackdel alls.
Härligt att kunna spara 5 minuter! Att det låter sämre och att högtalarna lättare välter är ett lågt pris att betala.
Om högtalarna välter lättare beror på flera faktorer. Jag har fyra fötter på mina och det var inga problem för en av mina katter att välta den ena högtalaren :-)

Låter sämre, varför då? Kanske fem fötter låter ännu bättre, fast då får man kanske lägga några timmar på att skruva och jämföra. Men vad är några timmar för välljudets skull?

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 98 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00