selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Thu Oct 23, 2008 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Min nyfikenhet vann.. beställde just ett par AKG K24P. Skall bli spännande att se vad jag tycker.. 8)
Dela gärna med dig om vad du tycker om lurarna och vad du har för spelare. Hade varit skoj att höra ...

Kanske skall byta till samma lur vem vet :?:

PostPosted: Fri Oct 24, 2008 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
beställde just ett par AKG K24P.
Intressant, fick du tag på "orginalet" eller 412? Enligt AKG så verkar det vara samma lur, fast med mer diskret färg. Ska bli kul att höra vad du tycker! Med en Sansa M250 med HW gen 2 som du har (väl?) så är det faktiskt ganska bra, för att vara MP3/WMA!

PostPosted: Fri Oct 24, 2008 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
teatime wrote:
beställde just ett par AKG K24P.
Intressant, fick du tag på "orginalet" eller 412? Enligt AKG så verkar det vara samma lur, fast med mer diskret färg. Ska bli kul att höra vad du tycker! Med en Sansa M250 med HW gen 2 som du har (väl?) så är det faktiskt ganska bra, för att vara MP3/WMA!
Jodå, det är verkligen K24P. Jag tyckte det var bäst att gå på orginalet. Har bara lyssnat på dem i ca 4 timmar och borde nog inte säga något än egentligen..

Vad tycker ni som har dem.. tar de lång tid att "spela in"? Första minuterna tycktes de mig lite vassa, men sedan blev det snabbt bättre.

PostPosted: Fri Oct 24, 2008 17:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
tar de lång tid att "spela in"?
JA! Det har talats om veckor... Det är väl bara att plugga in dem med en tuner som källa och så får de spela P4 24/7 x2?
Vänta med dina intryck i tryck...

Jag hittade lite info här, från inlägg: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?p=35729#p35729 och framåt.
Roland wrote:
Roland wrote:
Linnofil wrote:
Ge AKG en chans till, Roland.
Nu har jag gjort det och K24P faller mig inte i hörseln.
Pga lång inspelningstid så hann jag dömma ut AKG två ggr. Nu flera veckor senare vet jag bätte och kan dessutom avslöja att bägge min Porta Pro ligger i ett skåp och vittrar sönder.

AKG K24P är bättre än Koss Porta Pro och jag kan rekommendera dom till er som vill ha en billig och mycket bra hörlur.

PostPosted: Wed Nov 05, 2008 14:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaha då har även jag köpt AKG och dom verkar vara helt ok. Skall väl spela in dom ordentligt först innan jag säger ngt. Men så här spontant tycker jag att det verkar vara så att ljudet är klarare och låter mer naturligt, men som sagt har inte haft dom speciellt länge. Modellen är AKG K 412 P. Dom får väl spelas in först. Så här direkt ur "låddan" låter dom helt ok, men det är klart dom kanske vinner på att spelas in. :mrgreen:

PostPosted: Wed Nov 05, 2008 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Justdetja.. Jag törs nog säga något nu om de AKG K24P jag köpte.

Först.. intrycken är främst relativt de lurar jag redan hade - Sennheiser PX200 - en lur som åtminstone när jag köpte den var klart dyrare än AKG-luren. Jag har varit nöjd med dem och faktiskt använt dem rätt mycket (tillsammans med en Sansa m250 - rev 2.2.3E).

Jag måste säga att Sennheiserlurarna är bättre på nästan allt. De är snyggare, bekvämare, sitter bättre, kvalitén känns högre, smartare ihopfällning och pålitligare förvaringslösning.

AKG-lurarna är bara bättre på att spela musik.

Betydligt bättre, tom. Så mycket bättre att jag upplever nya insikter i musik som jag hört åtskilliga gånger tidigare på samma MP3-spelare. Jag trodde faktiskt inte hörlurar kunde göra sån skillnad. Egentligen vet jag bättre, men lättjan lurar en.. det är jobbigt att testa runt och man tänker att skillnaderna inte kommer att vara stora nog för att vara värda besväret. I det här fallet var de det.

Tack för tipset, Selleri! (Linnofil, med flera..) :D

PostPosted: Wed Nov 05, 2008 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När jag jobbade i butiken så valde nästan alla kunder AKG före Porta Pro/Sporta Pro efter det att vi fick in K24/K26.

/M

PostPosted: Sun Nov 09, 2008 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill bara meddela att lurarna som jag köpte AKG etc växer ju mer man lyssnar till dom. Har lyssnat hela helgen och det jag har kommit fram till är att dom som sagt blir bättre och bättre ju mer man lyssnar. Dom kräver mao lite inspelning för att "blomma ut".

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 19:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Var och lyssnade på hörlurar i dag (en kompis skulle köpa nya studiolurar) och för alla er som är nyfikna på AKG24P och/eller den slutna varianten av dessa AKG26P så finns de att avlyssna hos ljudmakarn.

http://www.ljudmakarn.se/

PostPosted: Sun Nov 30, 2008 14:52 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

En liten uppdatering: Sedan cirka två år har jag använt ett par sennheiser hd-25 till min iPod. Köpte dem egentligen för att alltid ha bra lurar när jag gör inspelningar. Det är nämligen inte ovanligt att lurar i studios är glappa, rasslar och är spräckta.

För ett tag sedan köpte jag ett par sporta pro; tänkte att de skulle funka fint när jag inte vill kånka runt på sennheiserlurarna. Först tänkte jag att de var inte så dumma. Annorlunda färgning och betoning (tune) gjorde att musiken lät intressant och fräsch. Men nu när det har gått ett tag kan jag inte längre säga att jag har någon användning för dem, annat än om jag ska lyssna på podcasts. Tyvärr.

PostPosted: Mon May 18, 2009 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har det kommit någon värdig ersättare till K24P och K412P?

Notis: Gav bort det ena paret av mina Porta Pro och det andra paret är på långtidsutlåning efter en "re-cap" :wink: av alla fyra kuddar. Kan ju inte rekommendera Porta Pro till någon så nu undrar jag om AKG har något nytt.

PostPosted: Mon May 18, 2009 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Har det kommit någon värdig ersättare till K24P och K412P?
Ja!

AKG K420 är definitivt bättre än både K24P och K412P (Som låter likvärdiga i mina öron, K412P har mer diskret färg.) K420 inte bara låter bättre, de är bekvämare att bära, med mindre tryck på öron/huvud. Nackdelar mot K24P är att de inte blir lika små när de fälls ihop, priset är en aning högre (ca: 4-600 kr) samt att sladden är lite kortare. Tro dock inte att K430-450 är ännu bättre, det är helt enkelt inte sant...

AKG K420 är en vinnare i mina öron och rekomenderas varmt av mig. CDON har dem för 399 kr. Spring (surfa) och köp!

PostPosted: Mon May 18, 2009 16:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
AKG K420 är definitivt bättre än både K24P och K412P
Jag instämmer. :)

Jag skaffade ett par K420 nyligen och fann dem både bättre och bekvämare än mina K24P. De spelar även något högre för samma volymutslag. Enda nackdelen jag upplevt är just den rätt korta sladden. De växer förstås med inspelning, men låter bra redan direkt ur kartongen. Rekommenderas! :D

PostPosted: Mon May 18, 2009 18:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hmm intressant att läsa, jag tog en risk i helgen och beställde ett bar AKG 518 DJ, som verkar vara någon dj variant av den slutna 26p luren, men ändå inte rikgit samma ljud verkar det som efter att ha läst recensioner. Förhoppningsvis bättre. Synd att det inte står så mycket om tunedem på prisjakt. Jaja någon som har hört denna, ?

Annars tycker jag Sennheiser px100 är en riktigt prisvärd slit och släng lur, 100kr tror jag den går få för nu lätt och sitter bekvämt, och den låter tydligt bättre än v300 sony av mina jämförelser, men kanske aningen sämre än akg 412 p i tunedem har jag för mig att jag läst någon stans. Men den kosstar ju bara 100kr:)

Undrar även om någon tunedemat iriver e10 som sägs har så bra ljud. ?

PostPosted: Wed May 20, 2009 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Jag skaffade ett par K420 nyligen och fann dem både bättre och bekvämare än mina K24P ... Rekommenderas! :D
Hade du testat runt, eller läst tips på Lejonklou innan? Något annat som var bra eller som man ska undvika? Jag undrar lite, eftersom jag gärna vill att några av oss testar mer grejer som är vid sidan av Linnspåret. Det finns ju säkert en del (få, men ändå) prisvärda guldkorn därute, som vi inte känner till i våra kretsar.

doze84, jag tror inte att det är att rekomendera Prisjakts recensioner, om du inte definitivt känner igen vem som säger vad. Jag har lyssnat på iRiver tidigare, men minns inte om det är just den du nämner. De har alla varit dåliga. (Men det säger egentligen ingenting om den modell du frågar.) Men jag skulle själv inte "lita" på dem. Köp en Sandisk Sansa CLIP istället, den är iaf helt OK, bättre än alla iPod's. Dessutom klarar den FLAC. Men mest rekomenderar jag fortfarande en beg. Sansa M250 HW gen 2.x. Eftersom det kan bli svårt att få tag på så köp en CLIP, finns med 2-8 Gb. Jag har även hört vissa säga att Sandisk Sansa E280 är bra, men den har jag inte hört själv. Gör ett CLIP...

Mitt grund tips: Köp INGET som inte rekomenderas här, av någon du litar på, eller som du hört jämförande test av själv. Enda undantaget är saker du kan lämna tillbaka på öppet köp, efter att själv ha testat grejerna. Så brukar jag göra! :-) Det bästa är att stödja butiker där man får testa IRL. Så gjorde jag vid köpet av mina K420, jag fick koppla in min egen källa och lyssna så mycket jag ville. (Det gick fort...) Men så kostade de också 595 kr, klart värt det!

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00