selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 20:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next
Author Message
 Post subject: DS - Sneaky eller Majik?
PostPosted: Tue May 19, 2009 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

Nu har vi bestämt att det är dags att köpa en DS. Inte som "huvudkälla" visserligen, men chansen är att den kommer att få spela rätt mycket ändå. Budgeten är rätt tight, men som vanligt har den viss flexibilitet. Frågan är om man kan nöja sig med en Sneaky och kanske få lite mer resurser över till bra NAS och syrsystem, eller om man ska försöka hitta en beggad Majik (har ju dykt upp ett par stycken) och dra ned budgeten till övriga tillbehör till nära noll?

Ni som har jämfört - hur stor är skillnaden (musikaliskt) mellan Sneaky och Majik? Är den större än den som en bra NAS ger?

PostPosted: Tue May 19, 2009 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag inte lyssnat på vare sig Sneaky eller Majik DS. Men jag inbillar mig att skillnaden är större mellan dessa än mellan olika NAS´ar. Satsa på en Majik och kör någon gammal dator för musiklagring så länge.

/ B

PostPosted: Tue May 19, 2009 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Absolut, satsa på Majik och ta resten vartefter.

PostPosted: Tue May 19, 2009 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Henrik!

En bra NAS vill du ha oavsett vilken du köper och bra i NAS-världen behöver inte betyda att det är dyrt - det gäller bara att köpa rätt.

Jag har jämfört alla fyra DSar grundligt och här är mina upptäckter... Det finns två huvudsakliga DS-grupper vad det gäller prestanda. Sneaky DS/Majik DS och Akurate DS/Klimax DS. De två största stegen i musikalitet får man när man går från Majik -> Akurate och Akurate -> Klimax. Det är också de största stegen i pris, så allt är frid och fröjd.

Ur prisvärdhetssynpunkt finns det två vinnare - Sneaky DS och Akurate DS. Sneaky är givetvis sämre än Majik, men skillnaden är inte gigantisk. Ungefär som skillnaden mellan Unidisk SC och Unidisk 2.1 - klart tydligare och bättre, men man blir inte oerhört mycket gladare och pulsen ökar knappt. När jag gjorde demon kunde jag inte riktigt släppa att Sneaky lät så grymt bra för pengarna. Det var mer imponerande än skillnaden upp till en Majik.

När man sen går från Majik till Akurate DS händer det grejer. Känslorna i musiken förmedlas starkare, tonerna är renare och tydligare, foten börjar stampa och det låter grymt bra ur hifi-synpunkt. Här passerade jag punkten när det kändes som att jag aldrig hört digitalt lagrad musik låta bättre (CD12 inräknat).

Nästa steg, från Akurate till Klimax är ungefär lika stort som mellan Majik och Akurate. Kanske större. Nu försvinner nämligen känslan att man lyssnar på en stereoanläggning. Det blir analogt! Det låter inte högupplöst FLAC, det låter musik! Nu låter det som att Akurate skulle vara dålig, och så är det givetvis inte. Det här är bara reflektioner man gör vid direkt jämförelse. Om man slutar jämföra när man nått till Akurate-nivå är det svårt att tro att det finns bättre...

Som svar på din fråga. Låna hem och lyssna om du har möjlighet. Om du hittar en begagnad Majik DS för runt 17000 - köp! Om begagnat inte är ett alternativ och nypriset på en Majik innebär vatten och bröd i ett år framöver - köp en ny Sneaky. Bara DS-tekniken i sig är en revolution och en Sneaky blir inte svårsåld på andrahandsmarknaden i den närmaste tiden. Du kan sälja den och köpa en Majik senare om möjligheten kommer. Den är bättre, men ganska lik Sneaky och absolut inte lika prisvärd som Sneaky!

/ Jacob

PostPosted: Tue May 19, 2009 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har ägt en sneaky för att senare uppgradera till majik ds. största skillnaden tycker jag ligger i att majiken har ett mer följtsamt ljud medans sneakyn kan upplevas som lite hård och "kantig" i sin återgivning. Men sneayn är inte dålig den spöade min ikemi rätt rejält. Har inte lyssnat på akurat ds mest på grund av att jag inte har råd :wink:
Men jag ångrar att jag sålde min sneaky, Den hade gjort sig fint i sovrummet med ett par k104.
Mitt råd är köp den bästa ds du har råd med. rätt enkelt Ds är kul 8)

PostPosted: Tue May 19, 2009 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Henrik

Jag instämmer till väldigt stor del i det jajo säger. Precis som för dig så är vinylen huvudkälla för mig och som du kanske har läst i min medlempres. så har jag nyligen köpt en Majik DS. Det som fällde avgörandet gentemot Sneaky var att jag tidigare hade en Majik CD. Jag tyckte att Sneaky var klart bättre än Majik CD musikaliskt men att rent hifi mässigt att den lät sämre. Jag har lärt mig att för att jag ska bli riktigt nöjd med en uppgradering så vill jag att det ska bli bättre på alla punkter. Det är en Majik DS. Sedan fanns också en utseendemässig parameter där det naturligtvis blev snyggare i mitt rack med bara AV lådor. Majik har också som du vet display vilket kan vara bra, jag ser det dock inte som något som man vill betala speciellt mycket extra för.

Om du väljer mellan en beg. Majik DS och en ny Sneaky, så hade jag köpt en Sneaky eftersom jag tycker det finns stora fördelar med att köpa nytt (främst om man köper beg från privatperson).

PostPosted: Tue May 19, 2009 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack så mycket för era goda råd och synpunkter! :)

Jag har kollat lite på hur mycket NAS och sånt kostar och det lutar väl mot Sneaky kan man säga.

PostPosted: Tue May 19, 2009 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Tack så mycket för era goda råd och synpunkter! :)

Jag har kollat lite på hur mycket NAS och sånt kostar och det lutar väl mot Sneaky kan man säga.
Efter vad jag läst tidigare i tråden så skulle jag aldrig köpa en Sneaky. För mig är även "ljudet" viktigt och något som låter kantigt eller hårt går definitivt bort. En gammal dator att spara sina ljudfiler på kostar inte många kronor, det är troligen bättre med en sådan tillsammans med Majik än en superduper-nas med en Sneaky.

/ B

PostPosted: Wed May 20, 2009 10:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bill50x wrote:
Efter vad jag läst tidigare i tråden så skulle jag aldrig köpa en Sneaky.

/ B
Kanske lite långt dragen slutsats med tanke på att du aldrig lyssnat vare sig på Sneaky eller Majik? :)

PostPosted: Wed May 20, 2009 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att han i sin beskrivning av Sneaky beskriver skillnaderna mellan den och Majik. Och då blir det ju alltid så att den svagare produkten tillskrivs negativa egenskaper, men det behöver ju inte alls betyda att den är dålig, bara att den är sämre än den bättre.

PostPosted: Wed May 20, 2009 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
En gammal dator att spara sina ljudfiler på kostar inte många kronor, det är troligen bättre med en sådan tillsammans med Majik än en superduper-nas med en Sneaky.
Troligen är det bättre ja. Men sen sitter jag med ett halvtaskigt lagringssystem som det blir en massa besvär att konvertera över till en riktig NAS när det är dags för det. Om de bitarna bara är ordentligt lösta från början så kan jag ju ganska lätt byta ut spelaren om det blir aktuellt. Å andra sidan så blir det väl nya bud på lagringssidan ganska snabbt också... :|

Och när det komemr till "ljud" kontra "musik" - glöm inte att jag har Isobarik ;)

PostPosted: Wed May 20, 2009 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lemmy wrote:
Bill50x wrote:
Efter vad jag läst tidigare i tråden så skulle jag aldrig köpa en Sneaky.
Kanske lite långt dragen slutsats med tanke på att du aldrig lyssnat vare sig på Sneaky eller Majik? :)
Det har du iofs rätt i. Men jag är troligen färgad av uttalanden om hur fantastiskt en viss apparat låter ur tune dem perspektiv och när jag sedan lyssnar på den så låter det tunt, distat och allmänt kass. Även om det svänger som tusan så orkar jag inte med sådana apparater.

När det gäller Sneaky, jag ser denna som en fristående extra-anläggning (tillsammans med ett par högtalare). Den passar inte ihop med andra Linn-grejor rent estetiskt (varför tillverkas den inte i en LK-låda?), den har ingen display osv. Majiken är precis lika ful som de andra enheterna i serien och passar därför ihop bra. Och som jag skrev tidigare, jag gissar att det är större skillnad mellan Sneaky och Majik än vad det är mellan en vanlig gammal dator (som en första provisorisk lösning)och en dedikerad NAS.

Å andra sidan, och här motsäger jag mig själv, för de 11 tusen som skiljer en Sneaky och Majik så får man en ganska häftig NAS med mycket utrymme i. Sneakyn kan man alltid uppgradera senare, det är nog en bättre begagnatmarknad för denna än för en gammal dator/NAS...

/ B

PostPosted: Wed May 20, 2009 16:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kan bara inflika att Sneaky låter j-vligt bra även ur hifi-synpunkt. Minns med förtjusning en provlyssning på ToT där en Sneaky och aktiva Majik 140 (minns inte vilka för/slutsteg) rockade sockorna av mig och tjejen. Både ur sväng- och hifisynpunkt.

Jag har själv bara lyssnat på två DS, Sneaky och Klimax. Står liksom trådskaparen inför valet mellan Sneaky och Majik. Funderar på att strunta i att lyssna på Majik och sedan leva lycklig med Sneaky i alla mina dar, eller...=)

PostPosted: Wed May 20, 2009 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen CD ägare/brukare blir missnöjd med någon DS. Möjligtvis CD12 ägare som byter till en Sneaky DS. Men det är väl knappast realistiskt? Alla Linns DS är bra! Själv anser jag att Sneaky DS och Majik DS är relativt nära varandra, precis som Jajo beskrivit ovan. Steget till ADS är större.

Ägde jag en Sneaky DS skulle jag nog inte gå upp till en Majik DS. D.v.s. att det tar lång tid tills du kan byta till en ADS. En bättre NAS, bättre/större diskar, bättre switch/kablar, underlag etc. kan köpas till för mindre pengar allt eftersom, utan att knäcka familjeekonomin. Dessutom går de sannolikt ner i pris snarare än upp.

Att köpa en källa bör bara ske på ett sätt, köp den bästa som du har råd med på en gång och kompromissa med resten. Jag vet att det kompliceras i DS fallet. Men den "digitala källans" kvalitet kan som sagt fixas till billigare efter hand. (Digital källa = digital signal in till DS.) Därför är mitt råd, köp en Majik DS! Den är bättre, snyggare och den har en rätt bra (andvändbar!) display och vettiga knappar på framsidan. Sneakyn blir bäst i friggeboden, sommarstugan etc.

PostPosted: Wed May 20, 2009 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

gearslave wrote:
Kan bara inflika att Sneaky låter j-vligt bra även ur hifi-synpunkt. Minns med förtjusning en provlyssning på ToT där en Sneaky och aktiva Majik 140 (minns inte vilka för/slutsteg) rockade sockorna av mig och tjejen. Både ur sväng- och hifisynpunkt.
Medhåll!
Sneakyn kan upplevas ljudmässigt sämre endast om man jämför med Majik DS. Mot en Unidisk 1.1 och Akurate CD står den sig MYCKET bra.
Och de är sannerligen riktigt riktigt bra!

Är som ni vet lyrisk över Mimerhyllan hemma men testade just att lyfta ned KDS och KK på golvet och det var riktigt bra (givetvis)
Rätt mycket bättrepåi racket men det är ju en annan sak...

Post new topic  Reply to topic  [ 162 posts ]  Go to page 1 2 3 4 511 Next

All times are UTC+02:00