Hej!
Ursäkta mitt otroligt sena svar, jag har varit lite upptagen med annat.
hardcorelinnie wrote:
henriklh wrote:
(...) Eftersom det inte har med stöld att göra så är det en meningslös diskussion. Det är lika mycket "stöld" som "mördarsniglar" är "mördare". (...)
Det skulle vara väldigt intressant om du kunde försöka förklara hur du resonerar när du kommer fram till att det inte alls är jämförbart (d.v.s. inte nödvändigtvis liktydigt) med stöld. (...) Som jag ser det så är det inte alls lika klart utan snarare närbesläktat (...) Bara för att det inte är något man kan ta på som man blir av med så behöver väl det inte betyda att man inte kan ha blivit berövad eller kanske t.o.m. bestulen!? Jag kan tycka att det är lite begränsat att inte erkänna att en idé också kan vara väl så värdefull för upphovsmakaren som en manick som man skapat.
(Hoppas att min nedkortning av citatet är ok?)
Att skriva att det är en "meningslös diskussion" var ju rent trams eftersom jag själv diskuterade det, jag var nog lite allmänt sur över vissa andra inlägg i tråden (inte dina). Rent juridiskt stämmer det dock (precis som Bill har påpekat många gånger) - upphovsrättsbrott är inte "stöld" i ett juridiskt perspektiv.
Jag tycker inte att man bör kalla det "stöld" i ett mer alldagligt språkbruk heller. Några av anledningarna till detta är:
1: Det finns många andra "brott" som ligger mycket närmare stöld; Om jag köper en sak av dig men sen inte betalar så är det bedrägeri om jag planerade att göra det från början, och annars ett avtalsbrott. Om jag lurar dig att ge mig pengar i utbyte mot något som jag inte levererar (en vara eller tjänst) så gäller samma sak. Det finns många fler exempel på handlingar som inte är stöld men ändå innebär en
förmögenhetsöverföring från en person till en annan - ett förhållande som är mycket svagt i ett upphovsrättsbrott av den typ som vi diskuterar här. Det är ju faktiskt inte så att Warner eller EMI förlorar på att jag kopierar en skiva från någon via internet; förutsättningen för detta är att jag gör det istället för att köpa den, och detta är ju inte alls säkert? Jag tycker att man kan reservera även det alldagliga begreppet "stöld" till handlingar där den drabbade faktiskt lider en tydlig förlust. Observera att detta resonemang alltså inte har med den immateriella aspekten av fildelning att göra.
2: Att benämna fildelning som "stöld" tjänar inget annat syfte än att "uppgradera" brottet, att få det att låta allvarligare än om man kallar det för exempelvis "fildelning". Det finns en mycket stark lobby som jobbar med detta, representanter för industrin har stora resurser till sitt förfogande för att smutskasta användarna av den nya tekniken.
Jag tror (liksom flera andra som skrivit i denna tråd) inte att den nuvarande striden mellan leder till något vettigt resultat, den illegala och semi-illegala fildelningen kommer inte att upphöra förrän det finns vettiga lagliga
och rimligt prissatta alternativ. Skivbolagen har dock investerat massor av pengar och anställt massor av människor i funktioner och maskiner som inte längre behövs. Det behövs inga lastbilar som kör ut skivor, det behövs inga fabriker som pressar CDskivor, det behövs ingen logistik, inga butiker (reklam har varit onödigt från början) - det är DETTA som folk inte vill betala för! Om jag kunde skicka 5 kronor till artisten som skrivit en låt och lika mycket till producenten för varje skiva jag laddade ned (det är ungefär vad de får idag om jag köper en CD för hundra-nånting) så skulle jag göra det med största glädje! Nu finns inte den möjligheten och anledningen till detta är att en massa människor vill ha kvar sina (idag) onödiga jobb.
Hela denna smutskastningskampanj (där begreppet "stöld" ingår) tjänar alltså ingenting till i mina ögon - den leder bara till en försening av en oundviklig och (faktiskt) mycket positiv utveckling där människor som vill göra musik kan få bättre betalt utan att behöva få sitt material granskat av kommersiella intressen innan de kan nå ut till sin publik!
3: Lagstiftare runt om i världen verkar ha blivit fullkomligt galna, de lagar som har stiftats för att tillgodose lobbyns intressen har gått fullkomligt överstyr - i Sverige kan privata företag begära ut privatpersoners IP-adresser och kan sen agera polis på ett sätt som jag tycker är helt horribelt (jfr med exempelvis Blackwater i Irak - privata företag ska inte ägna sig åt reppressiv myndighetsutövning). Man stämmer godtyckligt utvalda människor på fantasibelopp och försöker beskriva fildelningen som någon slags organiserad brottslighet. I Frankrike ska man tydligen kunna stänga av abonnemang men ändå kräva att få betalt - och så vidare. Denna utveckling tycker jag (Liksom Bill och flera andra) är skrämmande och helt oproportionerlig.
Snart kommer jag förresten att köpa en DS, då kommer jag att gå till en stor skivbutik där en kompis till mig jobbar. Där (eller hemma) kommer jag glatt att kopiera alla skivor jag vill ha. Detta är helt lagligt såvitt jag kan bedöma? Rätta mig gärna!*
*Detta erbjudande gäller inte Ulf.