Hej!
Nu har jag snurrat runt här på Selleri ett tag, men inte förrän nu lyckats tota ihop nåt som liknar en presentation. Well, well, bättre sent än aldrig kanske

!
Jag är en 43-årig Stockholmare med en Linn-historia som visserligen har varit rätt lång men samtidigt under lång tid väldigt sporadisk. Sista ca åren har jag dock hamnat i nån sorts crescendo (ketchup-förlopp?) och det har hänt mer än på många år dessförinnan (får nog tacka min sambo mycket för detta, hon är en stor musikälskare och faktiskt – vilket ju verkar vara rätt ovanligt - en god påhejare när jag står i nya uppgraderingsfunderingar).
Musikintresse har jag väl alltid haft och det kommer väl till stor del från en familj som var allmänt musikintresserad och där jag växte upp i ett hem där skivspelaren ofta snurrade. Tidiga musikminnen är även den gamla radiogrammofonen hemma i föräldrarnas källare och de gamla singlarna med Little Richard, Fats Domino m fl som gick varv efter varv. Under uppväxten köptes mycket LP med favoriter som Beatles, Bowie, Sparks, Talking Heads, Eurythmics. Spelade klassisk gitarr (gick och tog lektioner i kommunala musikskolan) under många år och fick upp ögonen för klassiskt, mycket med fokus på Bach och barockmusik. Hade under uppväxtåren i föräldrahemmet inte nån egen stereo utan kunde köra på mina (sett nu i efterhand förmodligen rätt toleranta) föräldrars anläggning, vilken under lång tid bestod av en vinylspelare av okänt märke, en Sansui-receiver och en (1) Carlsson-högtalare (min pappa har berättat att han ville vara lite sparsam och tyckte att en högtalare gott och väl kunde räcka.)
Började (och då är man väl nånstans i tonåren antar jag) prenumerera på Hifi & Musik och tog väl intryck av skriverierna där och insåg att det kanske skulle gå att övertala min far om nån liten ”vässning” av anläggningen hemmavid. Vid den här tiden var det en hel del skriverier om Lack-bord, LP12 VS Pink Triangle och jag tyckte att den där butiken High Fidelity verkade intressant. Lyckades väl till sist övertala min far om att stereo faktiskt var framtiden och det blev till slut, efter ett besök i butiken (då fortfarande i Rudlings regi) l ett par små stativare, tror det var ett par Mission (vilka alltså om nu minnet inte spelar mig alltför stora spratt HF måste ha sålt på den tiden-kan dock minnas fel). Har också ett vagt minne av att vi fick med oss en Linn Basik-puppa för att vässa vinylsvarven här hemma. (Mig veterligen var nog detta den första Linn-prylen som införskaffades i släkten…). Denna setup hos mina föräldrar rullade på i många år – tror banne mig dom har kvar högtalarna kvar fortfarande. (Hm, har vid närmare eftertanke ett vagt minne av att vi hade några andra (stereo-)högtalare innan första besöket på HF, men att dom – i bokstavlig bemärkelse – rök när jag och brorsan pluggade i hans elgitarr i förstärkaringången och drog upp volymen på nästan max….

Det kan nog faktiskt ha varit detta som var det som direkt triggade första HF-besöket… *harkel*).
När jag några år senare – i skarven 80-90-tal – flyttade till eget boende blev det ju snabbt akut att skaffa en vettig, egen stereo. Kändes naturligt att återigen styra kosan till High Fidelity som nu drevs i ny regi med Kalle och kollegorna tryggt bakom spakarna. Första inköpet bestod av en Rega Planar 3 med Linn K5-pickup, en Arcam Alpha 3 integrerad förstärkare samt JPW P1 stativare med Linn Kan-stativ. Kändes riktigt kul att spela på och det köptes en del vinyl. Tyckte dock några år senare (ca 93?) att det nu väl ändå var dags att hoppa på CD-tåget. Köpte en Arcam CD-spelare – som jag dock tyckte lät rätt trist jämfört med Regan och inte behöll särskilt länge. Åter in på HF och diskuterade vad som skulle krävas i CD-spelarväg för att hamna i paritet med Regan. Resultatet blev den första lite större Linn-investeringen: en Linn Mimik. 9995 kr kändes som väldigt, väldigt mycket pengar men jag blev nöjd med en CD-spelare som lirade någorlunda i paritet med vinylspelaren och jag levde därefter med Mimiken i många år och det blev köpt en hel del CD. I samband med ett tidigare samboskap runt millenieskiftet åkte t o m Regan ner i källaren. Efter en viss ”livscirkus” i början av millenniet med separation, jobbyte – en period då inte mycket tankar och energi gick till bra musikåtergivning utan till stor del lyssning via iPod och liknande – träffade jag min nuvarande sambo. När det för ett par år sen blev aktuellt att skaffa gemensam bostad och flytta samman var det också dags att skapa en fungerande helhet av min och hennes anläggningar (NAD-grejer). Detta fick mig att ta tag i mitt gamla intresse och hitta och bli medlem på Selleri, ånyo besöka HF och göra i tur och ordning (ungefär i alla fall) bl a följande: byta ut Mimiken mot en Ikemi (jätteförbättring!), sälja såväl gamla Arcam- som NAD-förstärkare och köpa ett LK140-steg och en Kairn, sälja div gamla högtalare och först köpa ett par Dali-högtalare som dock rätt snabbt åkte ut till förmån för ett par Ninka, köpa ett LK140 till, köpa chakrakort med adapters för aktivering, köpa K400 och därefter genomföra aktiveringen (håller med dom som hävdar att det är haksläppsfaktor på detta), plocka upp Regan ur källaren igen och byta ut pickupen, få gjort en injustering av alla grejer på plats av Kalle på HF, fixa stenfötter till Ninkorna, provlyssna och köpa Lejonklou Kikkin (stor förbättring – musiken blev lugnare, svänget bättre, tidigare aldrig hörda instrument och musikslingor hördes nu), fasa ut Kairnen, plocka ner Regan i källaren igen, byta ut samtliga strömkablar till Lejonklou Power One 1 meter och grenuttag till HF:s modell. Allt genomfört med som vanligt fantastiskt god service, stöd och bistånd från High Fidelity. Stort tack även till Fredrik Lejonklou för eminent service mm vad gäller Kikkin och LPO. Sammanfattningsvis ser alltså anläggningen idag ut som följer: Ikemi, Kikkin, 2*LK140 med chakrakort med adapters, Ninka i lönn med polymerfötter, skeets, K400 – samtliga lödda på HF, black interconnects, Lejonklou Power One 1 m. Det som i övrigt har hänt är förståss att jag och sambon har köpt skivor som aldrig förr! Ikemin går varm åtskilliga timmar om dagen och hela anläggningen ger oss stor musikalisk glädje!
Vad är då nästa steg? För mig känns det som att ett uppenbart nästa steg är att gå rätt på signalkällan och uppgradera Ikemin till en DS. Borde ju rimligen ge ett riktigt stort prestandalyft. Det mest troliga just nu känns väl som en Majik DS, men tankarna svävar oroande (ur ren pekuniär synvinkel…) ofta iväg åt Akuratehållet. Det som håller mig tillbaks från en DS-karriär just nu är väl, förutom rena finansiella aspekter, i första hand ”krånglighetströskeln”. Vad gäller själva installationen och den hård- och mjukvarumässiga prestandaoptimeringen så hoppas och tror jag väl i och för sig att jag kommer att få god hjälp av min handlare, det som känns lite mer tveksamt är rippningsarbetet, tillgängligheten (d v s att hela härligheten mitt i lyssnandet hänger sig och det måste läggas en massa tid på felsökning etc) och användbarheten/användarvänligheten i övrigt (sagt mycket med tanke på sambon). Har tidigare ”fulrippat” en del m h a iTunes (till iPod då) och det känns efter denna erfarenhet definitivt inte lockande med tanke på tidsåtgången att sitta och rippa nått tusental CD mer eller mindre manuellt – d v s skiva för skiva - inkl att sitta och okulärbesiktiga och peta med metainformation, taggar och albumart, något som jag förstått är mer eller mindre nödvändigt. Dessutom känns det som att det är rätt många parametrar i EAC att hålla reda på – eller tar Linnconfig-filen hand om allt detta så att det bara är att ”tuta och köra” sen? Hoppas starkt på att HF har hunnit skaffa nån form av ”rippningsrobot” som man kan hyra för en vettig penning och som skapar lite stordrift i denna hantering…
Själva möbleringen är ju såklart inte heller optimal, fullt medveten om detta. (Jag vet, LK140 på golvet är väl t o m väldigt långt från optimalt…). Funnes det någon prestandaförbättrande, snygg och i övrigt funktionell pjäs för max ett par tusen så skulle jag nog slå till direkt. För tillfället får det vänta – kanske på sikt, när man känner sig stadd i kassa, något prestandamässigt riktigt bra, typ Oden, Mimer eller liknande? Vem vem… en sak är dock säker: the quest goes on…