selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 16:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Björks senaste?
PostPosted: Tue Sep 07, 2004 15:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Är det ngn som har hört Björks senaste och kan uttala sig?

Tycker själv att hon har varit mycket ojämn tills jag hörde Vespertine från 2001 - då hade hon verkligen hittat rätt och spelade enormt vacker och melodisk musik.

Hur är den nya? Tillbaka till det gamla vanliga, konstiga Björk, eller ännu bättre än Vespertine.

(Lägger in en rekommendation för Vespertine här på slutet)

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 07, 2004 15:48 
Jag fick Vespertine och Medúlla på posten förra veckan - på vinyl såklart.

Jag kan rekommendera det nya albumet, det är jämnare än Vespertine, som jag tycker saknar en hel del budskap (för att vara Björk).

Finns på vinylbutiken

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 07, 2004 17:05 
Site Admin
Site Admin

Jag som också tycker Vespertine är en höjdare tar mig an rollen som motvallskärring här ;) Jag tycker inte Medúlla är alls lika bra som t.ex. Vespertine faktiskt. Det är ett kul grepp att köra med nästan enbart röster hela tiden, men jag blir trött på det i längden. Jämfört med Vespertine tycker jag dessutom inte den känns lika melodiös.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 13, 2004 22:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

FIck hem hennes senaste nu i veckan, Debut och Post.
Riktiga höjdarskivor! Speciellt de spåren som man inte har hört förut. Nu ändrades verkligen min bild av den lilla söta isländskan. Hon är ENORM, eller iaf gör hon m a f f i g musik

Mer björk åt folket! :)

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den kom hem igår. Har inte bildat mig nån uppfattning än, men det känns inte riktigt bra...

Hade iofs lite problem med att förstå Vespertine också, den drog lite hit och dit och rätt fort slutade jag att lyssna på den. Bästa upplevelsen av den var sittande på tåg, vid ett fönster. Man blir hög av kombinationen landskap-som-flyger-förbi och musiken som suger tag i en och rycker undan fötterna.

Det var Homogenic som fick mig på fall. Och en efterföljande konsert där jag stod och grät en bit från scenen. Plötsligt förstod jag att hon inte var liten och lustig utan stor och på riktigt. Hon sjöng om det som var viktigt för henne och det fanns ingen känsla av att kläderna eller showen var huvudsaken. Fortfarande tycker jag att det är en kalla kårar-skiva, otroligt läcker att spela högt på ett värstingsystem dessutom.

The soft distortion
Fills you up

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 12:57 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lejonklou wrote:
Hade iofs lite problem med att förstå Vespertine också, den drog lite hit och dit och rätt fort slutade jag att lyssna på den. Bästa upplevelsen av den var sittande på tåg, vid ett fönster. Man blir hög av kombinationen landskap-som-flyger-förbi och musiken som suger tag i en och rycker undan fötterna.
Så extremt roligt att du säger så :) För jag hade exakt samma upplevelse på ett X2000 söderöver för någon månad sedan! Jag lyssnade på "It's not up to you" och träden bara schwishade förbi och precis som du säger kändes det lite som att åka en berg-och-dalbana, det liksom kittlade i magen. Och orden i texten dunkades in i en, och det hela blev nästan religiöst :) "Det är inte upp till dig" Jag var alldels lycklig när jag kom fram, som i ett rus.
Klart den häftigaste upplevelsen jag har haft till någon musik jag inte har sjungit själv. (Det är rätt ballt att stå och sjunga tenor i en 100 personers kör med blåskomp :))

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 14, 2004 14:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

X2000... tungt. Ditt tåg gick fortare än mitt :)

Kör på 100 pers med blåskomp? Förstår att det är en mäktig känsla. Har märkt att en del körmänniskor beter sig som de vore frälsta... Undrar om man platsar nånstans? Får hälsa på OD nån gång i veckan för en bedömning. :D

/Fredrik

Post subject: Näe jag ångrar mig
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sitter just och lyssnar på Medulla och nu tycker jag den är fantastisk. Måste köra sista låten igen, ahhh, underbar!

Trodde ett tag att det var min fru som gick runt och sa "meow... meow... meow..." men ljudet fortsatte även när hon gick ut! :lol:

Post subject: Re: Näe jag ångrar mig
PostPosted: Sun Sep 19, 2004 13:59 
Lejonklou wrote:
Sitter just och lyssnar på Medulla och nu tycker jag den är fantastisk. Måste köra sista låten igen, ahhh, underbar!

Trodde ett tag att det var min fru som gick runt och sa "meow... meow... meow..." men ljudet fortsatte även när hon gick ut! :lol:
Jag sa ju det! 8)

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00